pierce007 Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Jeg får ikke betalt for overtid, men kan avspasere time for time. Ansatt som daglig leder i en bedrift. Hvordan forholder en seg til dette når en er på reise? Her om dagen var jeg på seminar fra torsdag ettermiddag til lørdag ettermiddag? Hvor mange timer kan det skrives? I min forrige jobb ble det vedtatt at er du på kurs e.l. feks en lørdag, skriver du 10 timer uansett. Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 (endret) Her er det noe som heter "ledende og særlig uavhengig stilling". Dersom du har en slik, er det ganske mange av overtidsreglene som aller bort. Sjekk det opp med din kontrakt.Tekna om dette: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/ledende-og-sarlig-uavhengig-stilling/ Endret 20. september 2019 av ovstebo 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Om ikke annet er spesifisert kan du avspasere time for time. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Som i alle andre slike tråder, kva har du avtalt? Er du organisert? Og følger din arbeidsplass tariffavtale? Utan nærmare avtale så er det berre sjølve arbeidstida du kan føre opp. Høgsterett har avsagt dom på at også reisetid er arbeidstid om du er i teneste for arbeidsgiver, men høgsterett har ikkje omtalt kompensasjon for slik reisetid. Mange arbeidsplassar praktiserer avspasseering time for time ved reiser, andre gir overtid, og andre igjen gir ingen kompensasjon utover å betale for reise og opphald. Som påpeikt så er det stor sannsynlegheit for at du har arbeidsavtale som er unntatt arbeidsmiljølovens bestemmelsar om overtid og arbeidstid. I så tilfelle kan kompensasjonen for reiser være inkludert i lønna. 2 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Det må jeg si var et uventet spørsmål... Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 Normalt skriver man vel timer for tiden man er på reise eller deltar på kurs/seminar/whatever. Hviletiden utenom skriver man ikke. Det er også ulovlig å ikke ha overtid, med mindre man faller inn i det ekstreme fåtallet som har gyldig særlig uavhengig stilling. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 Det er også ulovlig å ikke ha overtid, med mindre man faller inn i det ekstreme fåtallet som har gyldig særlig uavhengig stilling. TS er ansatt som daglig leder og burde dermed kvalifisere som en av "fåtallet". 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 Det er også ulovlig å ikke ha overtid, med mindre man faller inn i det ekstreme fåtallet som har gyldig særlig uavhengig stilling. Unntaket med å ikkje ha overtidsbetaling fordi ein har særleg uavhengig stilling gjeld fyrst og fremst for vanlege tilsette som ikkje har leiarfunksjonar. For leiarar så er det normalen at ein ikkje har overtidsbetaling (eller timesbetaling i det heile tatt). Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 De fleste stillingsbeskrivelser jeg har sett om "daglig leder" er all-inclusive-avtaler, der man får betalt pr år for å gjøre jobben sin, uavhengig av hvor lang tid det tar å gjøre jobben. Dvs. at er man selv strukturert, og ganske heldig med stab, marked og annet kan man kose seg med korte dager og lite stress uten at det går utover lommeboka. Er man derimot uheldig med ting man ikke rår over kan man risikere 60-70-timersuker uten en bitteliten krone i lønn eller et kvarter lenger ferie. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå