Jonasli1511 Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Hei. Jeg er en 20 år gammel gutt som allerede har fullført studiespesialisering. Jeg har nå i ettertid funnet ut at jeg heller ønsker å utdanne meg til å bli biloppretter/bilskadereparatør. Jeg angrer jo bittert på at jeg ikke valgte det på vgs, ettersom jeg nå har brukt opp ungdomsretten min. Jeg lurer jo da på hva som er den enkleste veien for meg videre for å bli biloppretter/bilskadereparatør. Her er noen ting jeg lurer på: Hvordan er arbeidsmarkedet for en biloppretter/bilskadereparatør, og hva ligger lønnen på sånn omtrent? Greit å vite før jeg kaster meg ut i en utdanning. Er det mulig å ta fagene jeg trenger som privatist? Hvilke fag må jeg ta i så fall? Er det praktisk eller teoretisk eksamen? Mulig å lese seg opp på egenhånd? For tiden studerer jeg, så hadde vært optimalt om jeg kunne tatt fagene jeg måtte som privatist på siden. Er det mulig å bli lærling i en bedrift uten å ta noen fag først? Er det i så fall vanskelig å skaffe seg lærlingplass? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Enklaste framgangsmåten for deg er nok å bli praksiskandidat, altså at du etter 5 års erfaring med arbeid som biloppretter kan avlegge eksamen og gå opp til fagprøve for å få fagbrevet. Største utfordringa med å gå den vegen er å finne seg ein jobb hos ein biloppretter, typisk då som ein eller anna form for assistent. Det andre alternativet er å sjå om du får deg ein skuleplass likevel, dersom du er villig til å flytte på deg så burde det ikkje være uoverkomeleg å finn ein restplass på ein vidaregåande skule ein eller anna stad i landet sjølv om du ikkje lenger har ungdomsrett. Lønnsnivået kjenner eg ikkje til, men det finner du ut ved å ta kontakt med aktuelle firma. Eg antek at lønnsnivået ligg nok nært opp til lønna til vanlege bilmekanikarar, men sidan det å være biloppretter også krever eit godt handlag og nøyaktigheit så er det nok mogleg å tene langt betre dersom du er spesielt flink. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå