Milhouse85 Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 (endret) Hei. For å ivareta anonymiteten og sikkerheten til nevnte tredjepart. Har jeg gjort innlegget så generelt og nyansert som mulig slik at ingen blir identifisert. Av personvernhensyn. Et nært familiemedlem av meg skal selge en eiendom tilhørende en stor og flott tomt på vestlandet. Taksten er satt til overkant av 2 millioner. Selve huset har liten verdi, men det er tomten som er av interesse. Det er ingen boplikt, tomten er stor og det er tilgang til sjølinje - for å nevne noe. Selger av eiendommen føler seg usikker. Da vedkommende har fått signaler fra flere hold i lokalsamfunnet om at taksten er for lav. Jeg på min side, prøver å berolige selger med at det er eiendomsmegleren som har som jobb å selge til en så høy pris som mulig. Og at en takst er noe man ikke får gjort så mye med uansett. (Det har blitt foretatt to vurderinger av eiendommen). Jeg mener det er markedet som uansett bestemmer prisen. Uavhengig av taksten. I tillegg mener jeg det er eiendomsmegleren sin jobb å selge til best mulig pris. Mitt familiemedlem blir svært stresset av alle disse variable tilbakemeldingene. Hvordan kan jeg berolige vedkommende selger og mitt familiemedlem med dette. Det er en lokal eiendomsmegler som selger mye i området, og jeg har absolutt ingen intensjon om av taksten skal være for lav som enkelte bygdefolk i lokalmiljøet skulle mene - som forøvrig heller ikke er fagfolk innen eiendomsbransjen. Jeg kjenner jeg blir litt irritert av at andre skal mene noe om alt og ingenting. Da dette gjør mitt familiemedlem usikker og nervøs - og mer til ... uten at jeg skal gå inn på dette her. Hvordan kan jeg berolige selger (som er i nær slekt)? Jeg mener bestemt at en takst får man gjort lite med uansett. "Men det selger som bestemmer prisen" - sier enkelte. Men dersom markedsverdien er høyere enn det taksten vil tilsi, vil dette gi utslag i en eventuell bud-runde tenker jeg. Så da er det nokså irrelevant hva taksten er. Eller? Hva mener dere? Endret 19. september 2019 av Kris85 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Dersom selger er i salgsmodus er det ingen annen grunn enn kostnadene ved annonseringen til at selger IKKE skal by frem. Prisantydning er nettopp en ANTYDNING, mindre enn for det aller meste annet er det noen “veiledende pris” for eiendom. Selger (og alle andre) kan ha en MENING om saken, men det er de håndfaste kjøpertilbud der og sa som avgjør - og selger har uten noen nærmere begrunnelse rett til forkaste alle bud om vedkommende vurderer prisen her og nå ikke å være riktig. Generelt: Det hjelper ikke med en kilometer sjølinje eller en mil utsikt om ingen kjøpere er interessert i å betale for dette her også. Da må man enten konstatere og godta situasjonen eller konstatere situasjonen og vurdere at riktig salgstid ikke er nå før “no sale” knappen trykkes inn. Det er selger som bestemmer hva selger vil selge for, og har selger avgjort at salg for prisantydning bare er totalt uaktuelt og selger altså med sikkerhet IKKE i salgsmodus blir en budrunde bortkastet. På den annen side, det er markedet og absolutt ikke verken selger eller prisantydning som bestemmer sluttprisen. Vi hadde ellers en eiendom i nærheten av oss som relativt nylig var til salgs og mer enn doblet prisantydning,før salg skjedde en måneds tid etter annonsering, slik at advokaten som stod for salget selv fikk bakoversveis “og aldri hadde trodd dette” (og han har god salgsrutine!) Andre eiendommer kan stå mer enn et år før de selges til 70-80 % av selgers prisantydning. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Markedsverdi er kombinasjonen av det høyeste en kjøper er villig til å tilby og det laveste en selger er villig til å akseptere. Finnes det ingen slik kombinasjon har ikke eiendommen noen markedsverdi fordi den ikke vil bli solgt. En betydelig psykologisk faktor for kjøpersiden er hva som står i taksten. En lav takst kan dermed redusere kjøpernes tilbudsvillighet. 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 ...En betydelig psykologisk faktor for kjøpersiden er hva som står i taksten. En lav takst kan dermed redusere kjøpernes tilbudsvillighet. Etter mitt syn er dette ikke betydelig psykologisk faktor for kjøpersiden, og en for høy takst kan like godt bli “no sale” I hvert fall ute i bygde-Norge (hvor meglere som stresser glødende budrunder ofte lettere førere kjøpere i lås enn får viljen sin) vet man godt to ting: a) Det er ingen overflod av sjølinjer og gode utsikter, men det er mer enn èn av begge deler. b) Selv gull kam kjøpes til for høy pris pr kg. En kjøper som er interessert følger her til den prisen han har satt, ikke til noen random “pristakst” - og det er den kjøperen som er interessant for selger, ikke hvorvidt det dag 2 etter visning kommer åtte bud pga for lav pristakst, fire pga en riktig (i forhold til salgssum til sllutt) eller to fordi prisantydningen er for høy skepsis dermed utløst hvovidt selger egentlig VIL selge). Det er høyeste bud som er intressant for de fleste selgere, ikke mengden av bud - og erfaringsmessig har selgere som byr på slike eiendommer en svært klar mening om når i budrunden gullet blir for dyrt etter kjøpers egen vurdering av den saken. Så lenge man har to kandidater som ennå ikke har nådd den grensen økes budene, likegyldig prisantydning. Er prisantydningen derimot for høy i utgangspunktet blir det lett ingen bud. Eter mitt syn er krkkers tankegang riktig i to tilfeller a) der selger kan vente budene står i kø fra tre timer etter visning og budgivere (i flertall!) derfor er klar til omgående å ta en ny gjennomgang av “gullprisen” b) der selger selger noe så med så smal kundekrets selger må være glad for å få et bud i det hele tatt første tre uker etter visning For bygde-Norge generelt - og helt særlig for en attraktiv eiendom for mer enn èn kjøper - er tankegangen etter mitt syn derimot feil. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 Med lav takst så vil en som regel få budrunde Med høy takst risikerer man at det kun kommer en kjøper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå