Redaksjonen. Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Utvikleren har gitt opp konseptet: Fransk solcellevei ble en fiasko Lenke til kommentar
Populært innlegg Lynxman Skrevet 19. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2019 (endret) Maks idioti. Det er åpne arealer langs de fleste veier, og parkeringsplasser og bygningstak overalt, så hvordan noen kan tro at det er bedre å legge solceller på kjørebanen er et mysterie. Endret 19. september 2019 av Lynxman 21 Lenke til kommentar
Populært innlegg chrisbt Skrevet 19. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2019 For meg ser nå ideen ganske håpløs ut med tanke på slitasjen på overflata. Det gan kanskje fungere greit på gangveier, fortauer, gågater og torg - i hvertfall der de ikke er alt for mye skjermet av bygninger og trær. Ellers kunne det kanskje være en ide å heller bygge overbygg med solcelletak over veien - da kan man kanskje redusere behovet for snøbrøyting og salting også. 10 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Utvikleren har gitt opp konseptet: Fransk solcellevei ble en fiasko Enhver med litt peiling var klar over dette var et dødfødt prosjekt hele veien for å si det slik, og angående solarroadways, seriøst, har dere ikke fulgt med i timen? https://www.youtube.com/watch?v=dM50P4K9UVk 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg MEMENK76 Skrevet 19. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2019 Det var jo akkurat det kommentarfeltet påpekte da slike prosjektet ble presentert på TU. Andre steder man kan bruke solceller i forbindelse med vei: * Støyskjerm * Tak på gangvei Tror dette vil fungere bedre enn å ha de på bakken... :-D 13 Lenke til kommentar
missi Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Hvor mange eneboliger kunne fått solceller på takene sine for dette beløpet? 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 (endret) Jeg slenger meg på hoveringen og sier: HVA VAR DET VI SA? Entusiastiske Dave i EEVblog og TUs kommentarfelt var ganske unisone. Her er vi på rekke: :rofl: :rofl: :rofl: Endret 19. september 2019 av Simen1 6 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 "Fransk solcellevei ble en fiasko" skulle det ikke vært "var en fiasko?" 2 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Det er mange måter å sløse penger på. Vi er ikke bedre. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kJyMpB/Koster-1_4-milliarder---Blir-et-unikt-prosjekt-for-syklister-der-kvalitet-er-viktigere-enn-pris 1412 MILLIONER (and counting..) for en 13km sykkelvei (Ja, sykkel vei, ikke motorvei) mellom Sandnes og Stavanger.. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Hvor mange eneboliger kunne fått solceller på takene sine for dette beløpet? 18 000 er cirka det det koster å bygge en enebolig pr M^2 (tilkomst, vatn og kloakk ikke medregnet) Vart eg spurt av noen kunne få ta taktekking og kledning gratis i form av å bruke det til solcellestrømproduksjon skulle dei fått lov til det. 3 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Elendig idé gikk akkurat som forutsett. 2 Lenke til kommentar
1SNGGEPG Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Sett heller solcellene på stativer langs veien, eller på et tak over veien. 2 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Sett heller solcellene på stativer langs veien, eller på et tak over veien. Langs veien er kanskje beste alternativ, panelene dekker til veisidene, så sparer man utgifter til kantslått 1 Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Her var det jo på forhånd en god sjanse for at dette ville bli resultatet. Jeg synes allikevel ikke man skal la være å forsøke nye nye ting, og vil tro de sitter igjen med ganske mye verdifull kunnskap. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Det optiske og så behovet for friksjon, i tillegg til at det måtte bli skittent....de måtte være senile optimister. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Her var det jo på forhånd en god sjanse for at dette ville bli resultatet. Jeg synes allikevel ikke man skal la være å forsøke nye nye ting, og vil tro de sitter igjen med ganske mye verdifull kunnskap. Utviklerne sitter også garantert igjen med et verdifullt overskudd. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Bare at noen kan finne på noe slikt er hortibelt. Å bygge det er dobbelt horibelt. Som jeg har sagt mange ganger før og som nevnt over. Bygg tak over motorveier og legg solcellene oppå. Da bruker vi areal som alt er brukt. Gjerne med en sidelomme for lading av el biler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Bare at noen kan finne på noe slikt er hortibelt. Å bygge det er dobbelt horibelt. Da kan jeg berolige deg med at de på ingen måte har gitt opp. Det er fremdeles flere slike prosjekter på gang og flere som skal starte opp. De får stor støtte fra lokale myndigheter rundt om i verden og da har de ingen grunn til å stoppe, selv om de er klar over utfallet. Så lenge de kan skilte med "grønn energi" så vil støtten bare flomme inn. 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Det er mange måter å sløse penger på. Vi er ikke bedre. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kJyMpB/Koster-1_4-milliarder---Blir-et-unikt-prosjekt-for-syklister-der-kvalitet-er-viktigere-enn-pris 1412 MILLIONER (and counting..) for en 13km sykkelvei (Ja, sykkel vei, ikke motorvei) mellom Sandnes og Stavanger.. Ikke noe i veien med sånne prosjekter så lenge de brukes. Mener du de heller skal sykle i veibanen? Hadde de starta noe sånt her jeg bor hadde jeg blitt henrykt. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 (endret) Ikke noe i veien med sånne prosjekter så lenge de brukes. Mener du de heller skal sykle i veibanen? Hadde de starta noe sånt her jeg bor hadde jeg blitt henrykt.Antar du ikke bor i distriktet. Det er sikkert mer enn 20 forskjellige ruter en kan sykkel mellom Stavanger og Sandnes allerede idag... Var bare morsomt at de skreiv: Prisen for å bygge veien var 8700 norske kroner per kvadratmeter, og ifølge bedriften må prisen ned til 3800 kroner per kvadratmeter før det blir lønnsomt å bygge solcelleveier. Endret 20. september 2019 av keramikklampe 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå