Rowwnan Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Lydforurenserne, eller støyforurenserne. Motorsyklistene! De blir det bare flere og flere av. Vet ikke om de kjøper sine motorsykler og mopeder med slik lyd, eller om flesteparten som eier disse doningene gjør noe med eksosen slik at det skal bråke mest mulig. Det gjelder alle typer motorsykler, Moped, Scooter, Offroad, Touring, Sport osv. Det virker på meg som at alle sjåfører med motoren plassert mellom bena, har et merkelig behov for å gi mest mulig gass. Ikke alltid for å komme fort opp i fart, men for at kjøretøyet skal lage mest mulig lyd. Noen har rotet så mye med eksosen at de ikke engang behøver å gi gass. Det er smell, putring og kakkadunking på desibelnivåer langt over hva som er skadelig for den jevne persons hørsel. Har de angst for å ikke bli sett eller hørt? Eller liker de rett og slett å plage vanlige mennesker? Jeg kan ikke forstå at de ikke føler seg litt dumme og ikke minst barnslige. Folk koser seg i byer, parker og hager, prater sammen, lytter kanskje til noe rolig jazz, drikker en drink og hører byens betryggende jevne lyder. Noe som tar fort slutt når en eller flere av disse egoistiske støymaskiner kommer gassende forbi. Voksne mannfolk holder på slik! -Ja, for å være helt ærlig, tror jeg det er mest mannfolk som kjører støyende motorsykler. Men nei, jeg har ikke statistikk å vise til og ja jeg tror deg om du sier det finnes damer også. Men uansett, Voksne folk som bråker på den måten, eier de ikke skam? Jeg kunne ønske det ble en greie å holde seg åpenlyst for øra, riste på hodet eller snu seg vekk i irritasjon når slike overdrevent støyende kjøretøy kommer forbi på gata. Både de nevnte tohjulingene og også biler med fri eksos. Det finnes da virkelig ikke noe tøft med dette. Vi har kommet til 2019, må da ha blitt fornuftige nok nå til å innse at høy lyd fra forbrenningsmotorer ikke er kult. Kanskje på tide å presse frem en regel om maks desibelnivå som alle kjøretøy må forholde seg til og også elektrifisering av tohjulingene. Den dagen hele den lokale småkriminelle MC gjengen kommer forbi med elektriske motorsykler, ja da skal jeg kjøpe meg en hatt, kun for å ta den av og bøye meg i asfaltstøvet etter piggdekkene. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 (endret) Ja du har helt rett. Nyere forskning viser faktisk at flere får kols og andre luftveisplager samt kreft av bråkete mopeder enn av høye NOx- og partikkelverdier i byene. (Forøvrig er det allerede regler som bestemmer maks tillat lydnivå, og elektriske motorsykler har det lille problemet at de blir for tunge med batterier. Så rekkevidden er knapt ned til pølsebua og opp igjen). Endret 19. september 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Nicolae Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Litt motorlyd fra en hissig mc er da bare kos Du er sikkert bare misunnelig. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Hehe. Det er alltid like gøy å lese disse postene om folk som tar seg nær av en minimal del av et totalt støybilde. Ja, noen MC-er bråker unødvendig, men ikke på langt nær noe som kan kalles en majoritet av MC-er i Norge. Ja disse få MC-ene skiller seg veldig ut og lager støy man legger merke til innimellom utrykningskjøretøy, trikken, bussen, lastebiler, båter (som atpåtil tuter til faste tider hver dag), t-banen, billister, folk på fylla, regnet, torden, vegarbeid, utbygging, oppussing, konserter, hunder, utendørs butikkhøytalere, gatemusikanter, småbarn, skoler og alle andre som på en eller annen måte lager lyder i en by. Liker du ikke lyder? Da er det bare å flytte ut av byen. PS: Det blir lettere å lese det du skriver hvis du bruker avsnitt og normal tekststørrelse. Budskapet ditt blir bare forringet og gir et dårlig inntrykk når du ikke har tatt deg tiden til å gjøre det leselig. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Folk får kols og andre luftplager av å røyke Det er krav om lydnivå på biler, men det virker som at det ikke er krav på moped og MC Flertallet bråker alt for mye Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Det er absolutte krav selv på moped og MC. Men det ser ikke ut til at det blir håndhevet særlig bra. Mopeder er ekstra ille siden de må kjøre med full gass hele tiden for å i det hele tatt komme av flekken. Og siden de nesten ikke beveger seg når de har toppfarta så må du høre på spetakkelet i flere minutter før de forsvinner rundt neste hushjørne. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Vi må få de Britiske reglene angående moped, så en kan kjøre fortere enn 40 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 Fullstendig enig med TS! Helt utrolig at politiet ikke prioriterer å luke ut disse machoegoistene fra trafikken...burde være en enkel sak å spore de opp. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Reglane som vi har i dag er gode nok, problemet er at det er for lite politi ute i gatene som kan slå ned på dei sjåførane som bråker unødig, står med bilen på tomgang, ikkje bruker blinklys eller akselererer farleg fort i tettbygd strøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå