Gå til innhold

Tidenes utbygging av lynladere i full gang: Minst 150 nye lynladere på plass før nyttår


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje er det slik at utbygging av ladestasjoner undergraver behovet for luksusbiler med lang rekkevidde på sikt. Trolig i favør av mindre biler med mindre rekevidde.

 

Vi alle liker jo å vente på bilen..? Ikke jeg. Synes 40 mil er for snaut i vår S85d, hvor 30 av dem er tilgjengelig på mellom 70 og 80%. Å lade mye mer enn 70% tar for lang tid.

 

Det er likevel flott med flere og raskere ladestasjoner, for det er det absolutt et behov for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spetsnaz: Det finnes ganske biler med lang rekkevidde i dag som ikke har noe særlig luksuspreg.

 

Det sagt så har du helt rett i at flere og kraftigere hurtigladere reduserer behovet for lang rekkevidde.

Jeg tenker at ytelsen er mer en god nok selv for de tunge elbilene, og at man derfor ikke tar det ut i økt ytelse, men snarere en mindre bil, eller nedjustert topplading.
Lenke til kommentar

Kanskje er det slik at utbygging av ladestasjoner undergraver behovet for luksusbiler med lang rekkevidde på sikt. Trolig i favør av mindre biler med mindre rekevidde.

 

Nå er det med dagens teknologi en stor sammenheng med batteristørrelse og lade hastighet. Så inntil de finner ut en måte å hurtiglade mindre batterier, vil det være en fordel med lengre rekkevidde/større batteri.

 

En helt annen ting, bransjen må rydde opp i alle begrepene om lade hastighet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytelse som i motorkraft, men også egenskapen svingeegenskaper (?).

 

Nå er det med dagens teknologi en stor sammenheng med batteristørrelse og lade hastighet. Så inntil de finner ut en måte å hurtiglade mindre batterier, vil det være en fordel med lengre rekkevidde/større batteri.

 

En helt annen ting, bransjen må rydde opp i alle begrepene om lade hastighet..

Hvis man lader over natta og følger et normalt kjøremønster kommer man da unna med priser som er meget lavere, samtidig som det blir billigere å kjøre, noe mange ikke tenker på. Enklere parkering og et antall seter som svarer seg til hvor mange som transporteres av bilen er også noe som kan nytenkes når man ikke har fossilt drivstoff.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Førstnevnte kan levere 150 kW dersom kun én bil lader. Kommer det en annen bil som også vil lynlade, deles kapasiteten."

 

Hvis de differensierer minuttprisen på 150 kW ladere kontra 50 kW ladere, hva skjer med prisen når en kommer en til og 'stjeler' effekt fra den som først koblet seg opp?

 

Plutselig kan man risikere å betale for noe man ikke får!

 

Her må det SW til så ladeprisen settes ned hvis man plutselig må dele effekt etter at ladeøkten har startet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jepp, det er en fantastisk satsing i Finnmark. Tesla blir med dette et soleklart førstevalg når Finnmarkingene skal velge elbil. Regner med at dette utløser en hel del model 3 og Y bestillinger, samt bruktkjøp av S og X.

- Kautokeino

- Karasjok

- Olderfjord

- Varangerbotn

- Alta

og flere viktige steder her i nord:

- Karesuando

- Abisko

- Enare

- Svolvær

- Gullesfjorden

- Bodø

Lenke til kommentar
2 hours ago, -Birger- said:

Tesla har nå oppdatert sine planer for 2020 med ganske så god utbygging i Finnmark. Sjekk Teslas superladekart. Fra hodet så husker jeg at Kautokeino og Karasjokk er blant lokasjonene, men det var flere.

Hva var planene for 2019 og hva er resultatet ?Jeg ser mange som klager over at teslas utbyggingsplaner stadig blir dyttet fremover i tid.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Hva var planene for 2019 og hva er resultatet ?Jeg ser mange som klager over at teslas utbyggingsplaner stadig blir dyttet fremover i tid.

Ut fra supercharge.info så ser det slik ut:

Thu, Dec 12 2019 update Skarnes, Norway Open gmap | forum | tesla 16 stalls
Fri, Dec 6 2019 update Skei, Norway Open gmap | forum | tesla 12 stalls | 135 kW
Thu, Jul 25 2019 update Jaren, Spydeberg, Norway Open gmap | forum | tesla 20 stalls | 150 kW
Fri, Jul 5 2019 update Levanger, Norway Open gmap | forum | tesla 12 stalls | 150 kW
Thu, Jun 27 2019 update Rugtvedt, Norway Open gmap | forum | tesla 20 stalls | 150 kW
Fri, Jun 21 2019 update Hernes, Norway Open gmap | forum | tesla 16 stalls | 150 kW
Tue, Jun 18 2019 update Mo i Rana, Norway Open gmap | forum | tesla 8 stalls | 150 kW
Thu, May 30 2019 update Lærdal, Norway Open gmap | forum | tesla 12 stalls | 150 kW
Fri, Mar 1 2019 update Brumunddal, Norway Open gmap | forum | tesla 20 stalls | 150 kW

 

Så 9 nye lokasjoner og 136 ladeplasser.

I tillegg er disse to lokasjonene i byggefasen med 52 plasser:

Mon, Nov 25 2019 update Liertoppen, Norway Construction gmap | forum | tesla 40 stalls  
Tue, Oct 1 2019 add Brekkvasselv, Norway Construction gmap | forum | tesla 12 stalls  

'

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...