Bitmog Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Hei! Har nå fått en telefon fra et statlig firma som er villig til å gi meg jobbtilbud. Dette er stilling innen IT Vi diskuterte lønn på| telefonen som jeg er over middels fornøyd med. Spørsmålet er om det er naturlig å diskutere frynsegoder i telefonen eller kommer dette skriftlig med jobbtilbudet? F.eks skulle jeg sagt at jeg ønsker meg telefon, dekt bredbånd og mobilabb i telefon før jeg får dette skriftilige jobbtilbudet. Eller får jeg sjansen til å fortelle om dette senere før jeg signerer? Eller er altså sjansen min brukt opp, burde jeg nevnt dette i den innledende samtalen vi hadde hvor vi diskuterte lønn? Ønsker gjerne litt hjelp til dette Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Det er helt naturlig å diskutere og forhandle dette etter man har fått skriftlig tilbud. Lenke til kommentar
Bitmog Skrevet 18. september 2019 Forfatter Del Skrevet 18. september 2019 Det er helt naturlig å diskutere og forhandle dette etter man har fått skriftlig tilbud. Så bra! Så da er ikke løpet mitt kjørt? Tenkte bare at siden det er staten så sender jo de tilbud i posten, og det er vel litt styr å endre på et skriftlig fysisk tilbud? Hahah dette er helt nytt for meg. Takk for svar Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Eller så ville jeg ikke vært veldig bekymra heller, det offentlige er ofte veldig ordnet i at hvis du trenger telefon/hjemmekontor muligheter ligger det nok allerede i kontrakten. Ellers så finner jeg det litt spennende at du selv sier at du er "over middels fornøyd" med lønnen, men tenker på frynsegoder som ett forhandlingspunkt og ikke bare frynsegoder. Husk at du uansett må skatte av frynsegodene så for egen del hadde jeg valgt lønn først. Lenke til kommentar
Bitmog Skrevet 18. september 2019 Forfatter Del Skrevet 18. september 2019 Eller så ville jeg ikke vært veldig bekymra heller, det offentlige er ofte veldig ordnet i at hvis du trenger telefon/hjemmekontor muligheter ligger det nok allerede i kontrakten. Ellers så finner jeg det litt spennende at du selv sier at du er "over middels fornøyd" med lønnen, men tenker på frynsegoder som ett forhandlingspunkt og ikke bare frynsegoder. Husk at du uansett må skatte av frynsegodene så for egen del hadde jeg valgt lønn først. Hei, ja blir litt mer beroligende Kan legge til at jeg er 21, 3 års erfaring og kun fagbrev. Så må starte et sted.. der jeg jobber nå har jeg 380 000 - 80.000mer å rutte med er ikke så dårlig vel? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Frynsegoder i form av mobiltelefon i statlege verksemder er nøye regulert gjennom statens personalhandbok. Det vil mest truleg ikkje stå meir detaljar om dette i sjølve arbeidsavtalen (då det er lettare å endre personalhandboka enn din individuelle arbeidsavtale dersom arbeidsgiver skiftar meining). 10.2.2 Administrativ bestemmelse om elektroniske kommunikasjonstjenesterBestemmelsen er revidert med virkning fra 1. januar 2009. 1. Elektroniske kommunikasjonstjenester som fasttelefon, mobiltelefon, internett mv. til bruk for ansatte utenfor ordinært arbeidssted, kan bare tilstås i de tilfeller det anses nødvendig for tjenesten. 2. Det er det enkelte fagdepartement, eller den det bemyndiger, som avgjør hvem som tilstås teletjenester etter statens regning. Det må legges vekt på behovet for tilgjengelighet, beredskap, fleksibilitet mv. Dersom tjenstlige behov tilsier det, kan det tilstås to eller flere tjenester. 3. Fagdepartementet, eller den det bemyndiger, fastsetter øvre beløpsgrenser for dekning av elektronisk kommunikasjon. Slike grenser fastsettes etter en vurdering av virksomheten og/eller den enkelte medarbeiders tjenstlige behov. Bruk utover fastsatt øvre grense kan dekkes etter en særskilt vurdering. 4. Utgifter til innkjøp av nødvendig teleutstyr kan dekkes av arbeidsgiver etter avtale med den enkelte arbeidstaker. Alt utstyr som er innkjøpt for arbeidsgivers regning, forblir arbeidsgivers eiendom og leveres arbeidsgiver ved fratredelse, eller når behovet for tjenesten ikke lenger er til stede. 5. Utstyr og tjenester kan innkjøpes direkte av arbeidsgiver slik at regning fra leverandør/operatør (abonnement og bruk) sendes dit. Alternativt anskaffer arbeidstaker selv utstyret og mottar regning som helt eller delvis refunderes av arbeidsgiver. Som du ser så er det eigentleg ikkje rom for å gi mobiltelefon eller breiband som frynsegode i staten, men det er rom for at staten dekker slike utgifter der det er nødvendig for tenesta. I praksis så skal det nok lite til for at jobbtelefon blir ansett som nødvendig for tenesta. Husk at dersom du kan bruke mobiltelefonen privat så må du skatte for fordelen. I all hovedsak så vil forhandlingsrommet ditt på om du får jobbtelefon og liknande være på om arbeidsgiver er enig i at din stilling er av ein slik type at det er nødvendig. Uansett så er det ikkje verre enn å spørre kva som er praksisen rundt dette, og kva du kan forvente. Dersom du får jobbtelefon som du kan bruke privat (mobiltelefon som du ikkje må legge igjen på kontoret) så må du skatte som om du hadde hatt 4392 kr meir i lønn, altså at du må betale ca 130 kr i måneden i skatt for frynsegodet. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Vedr. lønnsomhet så er det slik at om du i tillegg til mobiltelefon også får dekket bredbånd hjemme så øker ikke skatten. Alt går under en og samme post. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Ja, om du fyrst får tilgang til ekom-tenester så er det fordelaktig å få flest mulig ekom-tenester siden skattetrekket er likt. 130 kroner er uansett ikke særlig mye, du skal ha lavt forbruk om du hadde vært bedre tjent med å finne deg mobilabonnement privat, samt at du også får mobiltelefon (typisk begrensa til ein kvart 3 år eller liknande). Lenke til kommentar
Bitmog Skrevet 24. september 2019 Forfatter Del Skrevet 24. september 2019 En liten update siden forrige gang. Nevnte jobbtilbudet mitt til min nåværende arbeidsgiver og de var villig til å la meg gå opp i lønn fra 380.000 til 475.000.I tillegg til dette så må jeg over til ny stilling som i hovedsak gir mer ansvar og mer praktisk arbeidsområder. Karriereveien her er enorm, og man kan jobbe med sikkert 20 forskjellge ting innenfor IT i løpet av 10-15år. Det nye jobbtilbudet fra staten er på 500.000 og et par endrede arbeidsoppgaver som gir litt mer ansvar, ikke veldig mye. Vil uansett si at arbeidsmiljøet er veldig mye bedre i staten enn der jeg er nå. Men er redd karriereveien ikke er så mye å skryte av. Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Personlig syns jeg trivsel er viktigst så lenge man har penger nok til smør på kaka - men det er meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå