Adrian Jensen Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Vil kreve nullutslipp på åtte hurtigbåter: – Dette er starten på en ny revolusjon Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 "Hunvik vektlegger at industriaktørene har en stor jobb foran seg med å designe fartøyene," Heller ikke denne artikkelen sier noe særlig om økonomien. Selvsagt vil ikke seriøse industriselskaper jobbe gratis, så dersom de skal utvikle løsninger må noen betale. Den som produserer den beste båten vinner og kan regne med kontrakter og inntekter i andre enden. Hva med de 4 som taper, og som legger ut mye penger uten å få inntekter. Skal vi få industriutvikling må staten være med på finansieringen, men artikkelen har ingen informasjon om disse problemstillingene. Lenke til kommentar
Adrian Jensen Skrevet 18. september 2019 Forfatter Del Skrevet 18. september 2019 "Hunvik vektlegger at industriaktørene har en stor jobb foran seg med å designe fartøyene," Heller ikke denne artikkelen sier noe særlig om økonomien. Selvsagt vil ikke seriøse industriselskaper jobbe gratis, så dersom de skal utvikle løsninger må noen betale. Den som produserer den beste båten vinner og kan regne med kontrakter og inntekter i andre enden. Hva med de 4 som taper, og som legger ut mye penger uten å få inntekter. Skal vi få industriutvikling må staten være med på finansieringen, men artikkelen har ingen informasjon om disse problemstillingene. Hei! Godt påpekt. Økonomien er et sentralt spørsmål, som jeg lover å komme tilbake til i senere artikler. Mvh Adrian Broch Jensen, journalist i TU 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262 https://www.nrk.no/hordaland/meiner-ferjetilbodet-blir-rasert_-_-vi-pendlarar-ma-ta-stoyten-for-miljosatsinga-1.14501101 https://www.nrk.no/hordaland/nye-ferjekutt-pa-vestlandet_-_-eg-trudde-det-var-ein-feil-1.14641915 Litt småkrise med hel-elektriske ferger om dagen ser jeg. Løsningen ville jo vært som forslagene i hurtigbåtene her, å lage to mindre elektriske ferger, som sammen erstattet én diesel-ferge for å beholde rutetilbudet. Så slipper man å beholde diesel motorer og slikt på dagens "løsning" fordi fergen må gå på diesel på gjennom morgenen, og ettermiddagen. Jeg hadde blitt greit forbanna om man plutselig mistet rutetilbudet selv, som man har hatt i 20-30 år, hvis ikke mer. Endret 18. september 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 (endret) https://blog.ballard.com/zero-emission-ferries?fbclid=IwAR3fA0BEBJJWerIJOTtxVjjm8Lzx2_mXugQRUrFHm1NW81rylvu3PDuI3bU Nordled som prater om brenselceller vs batterier. "But of course, we see that battery technology has limitations due to their low power density and recharging time requirements. This has led us to investigate fuel cells, as quite early in the deployment of this technology, we realized that batteries alone cannot provide sufficient power for all the routes we are operating, because the routes are either too long, the vessel is too large or sailing too fast. " "Hydrogen will increase the endurance of a ship that is running all-electric on batteries. It provides an energy storage capacity that is outperforming battery technology. " Samt dette, som jo viser problemet som linket til et svar lengre opp her: "With the battery solution, you need to charge every time you're in a port. So, if something is wrong at the charging station or you miss it for some reason, you risk not being able to sail until the ferry has been charged—leading to delays and fines for lost route production. " Endret 20. september 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå