Hobbit Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Borettslaget har bestemt om å installere elbil lade stasjoner i garasjen (240 plasser). De skal bruke ZapTec Pro lading system (3-24 kWh). Installasjon for en skal koste 17,000 NOK. Strømprisen har de fastsettet til 2.00 kr/kWh. Er det rimelig pris eller det for dyrt? Tenker på elektrisitet hjemme koster gjenomsnitt 1 kr/kWh (inkludert alt), så er ikke 2 kr/kWh for dobbelt så dyrt? Hvis jeg skal full lade en Tesla bil som har 75 kWh kapasitet så bør jeg betale rundt 150 kr. Noen som har erfaring med elbil lading kunne analysere? Endret 18. september 2019 av Hobbit Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Hvor langt kjører du i året? Hvor mye energi trenger du fra stikkontakten* for å kjøre en km? Gang opp og legg til parasittiske tap (Effekt bilen bruker selv om den står stille** ganget med 365*24) så har du hva du vil betale i året (Juster eventuellt for hurtiglading). 2 kr/kwh i tilegg til at dere skal betale for installasjon virker på meg som en dårlig deal. Hadde installasjonen vært på zaptecs regning hadde det vært mer forståelig. Her betaler dere sannsynligvis 2-5000kr i året pr. bruker bare for at zaptec skal sende ut faktura. Med mindre det er spesielle forhold som tilsier at installasjonen ellers er veldig dyr så hadde jeg ville vært veldig skeptisk til dette (Men det virker ikke som du har noe valg) *) Bilen har et ladetap, så du trekker mer enn 75kWh for å lade et 75kWh patteri. 10-20% ladetap er normalt fra AC, så forvent å bruke mellom 83 og 94kWh på å lade 75kWh. **) Bilprodusenter hadde her ihvertfall tidligere krav om at dette skulle være under 50mW, som ville tilsagt at dette bare skulle betyr 1kr i året, så ubetydelig, men noen elbiler herunder tesla later til å trekke mye mye mer. Endret 18. september 2019 av sverreb 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Borettslaget har bestemt om å installere elbil lade stasjoner i garasjen (240 plasser). De skal bruke ZapTec Pro lading system (3-24 kWh). 1. kWh er ikke det samme som kW. Jeg regner med du får tilgang på 0,6-22 kW (som er vanlig for Zaptec Pro). Installasjon for en skal koste 17,000 NOK. Strømprisen har de fastsettet til 2.00 kr/kWh. Prisen virker helt ok for begge deler. Strømprisen kan du se for deg delt i to: 1 kr/kWh for strømmen og 1 kr/kWh for nedbetaling av din andel av "infrastrukturen", dvs kabling fra hovedtavla fram til ladeboksene, utstyr og arbeid i hovedtavla, planlegginsarbeid og koordinering og sånt. Når infrastrukturen er nedbetalt (sikkert etter mange år) så regner jeg med prisen faller ned en mer normal kWh-pris. Hvis jeg skal full lade en Tesla bil som har 75 kWh kapasitet så bør jeg betale rundt 150 kr. I praksis tapper du aldri ned batteriet til 0% og veldig sjeldent helt opp til 100%. Kjører du f.eks 10 000 km/året og aldri lader på hurtigladere så trenger du ca 3000 kWh/år fordelt på 365 dager, altså i underkant av 10 kWh per dag. Nå har jeg tatt godt i med tanke på energibehov (vinter med mye oppvarming etc). Det tilsvarer å lade batteriet fra 55 til 70% hver dag. Hvis du har 16,5 kW ombordlader i bilen (som Tesla S 75D) så er den daglige ladinga unnagjort på en halvtimes tid. Du kan selvsagt samle opp litt og lade f.eks et par ganger i uka i stedet for daglig. Da får du et par timers ladetid hver gang du lader fra 20-80%. Jeg bruker selv Zaptec pro + Tesla model S 85 kWh med 11 kW ombordlader. 1 Lenke til kommentar
Hobbit Skrevet 18. september 2019 Forfatter Del Skrevet 18. september 2019 Når infrastrukturen er nedbetalt (sikkert etter mange år) så regner jeg med prisen faller ned en mer normal kWh-pris. Om den skal jeg sende en mail til styret! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Jeg må korrigere meg selv litt. Infrastrukturen, dvs kabling, utstyr og jobb i hovedtavla og sånt, utgjør typisk bare noen få tusenlapper per ladepunkt (enten de blir brukt eller ikke). La meg gjette vilt at det utgjør 3000 kr for hver av de 240 plassene. Altså 720 000 kr. Da må brukerne av anlegget (De som faktisk kjøper lader) bruke strøm for ca 720 000 kr for at infrastrukturen skal være nedbetalt. Hvis det er få personer med lader og/eller lite strømforbruk så tar det lengre tid å betale ned enn om det er mange som har lader og de bruker mye strøm. I noen borettslag bor det mange pensjonister, i andre bor det mange studenter/unge uten bil, eller kollektivtilbudet er godt. Da blir det gjerne lite lading og lang nedbetalingstid. I andre borettslag er det mange i jobb, kanskje med litt lang pendleravstand og dårlig kollektivtilbud. Da blir ladeanlegget mye brukt og nedbetalingstiden blir kort. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Skal beboere bekoste kr 17.000,- til ladestasjon, og i tillegg 2 kr pr kWh? Isåfall virket dette noe dyrt. Dersom man installerer i egen bolig vil de faste strømkostnadene allerede være på plass, og du betaler kun for økt strømforbruk. Dette vil i praksis si godt under 1 krone pr kWh. Men, dersom du kjører cirka 15.000 km i året vil dette koste litt avhengig av bil 6000 kroner. Med en bensin/diesel vil prisen for dette ligge fort på det dobbelte. I tillegg besparer du på bom og andre goder. Så regnestykket er fortsatt positivt. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Skal beboere bekoste kr 17.000,- til ladestasjon, og i tillegg 2 kr pr kWh? Isåfall virket dette noe dyrt. Dersom man installerer i egen bolig vil de faste strømkostnadene allerede være på plass, og du betaler kun for økt strømforbruk. Dette vil i praksis si godt under 1 krone pr kWh. Men, dersom du kjører cirka 15.000 km i året vil dette koste litt avhengig av bil 6000 kroner. Med en bensin/diesel vil prisen for dette ligge fort på det dobbelte. I tillegg besparer du på bom og andre goder. Så regnestykket er fortsatt positivt. 17.000 for selve laderenmed installasjon på brukerens plass (for dem som velger å benytte seg av lading) virker vel normalt? Jeg vil anta disse kobles inn i et anlegg med lastdeling, og at påslaget på strømprisen kommer fra nedbetaling på dette fellesanlegget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Läkerol: En enkelt lader for enebolig er helt klart billigere enn en lader ment for borettslag med laststyring, bruker-ID og brukerbasert forbruksmåling. En lader for enebolig koster fra ca halvparten av en Zaptec pro, men er også et langt simplere produkt. Kabling, utstyr og arbeid i sikringsskapet er også mye enklere i en enebolig. Det er rett og slett ikke sammenlignbart. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Läkerol: En enkelt lader for enebolig er helt klart billigere enn en lader ment for borettslag med laststyring, bruker-ID og brukerbasert forbruksmåling. En lader for enebolig koster fra ca halvparten av en Zaptec pro, men er også et langt simplere produkt. Kabling, utstyr og arbeid i sikringsskapet er også mye enklere i en enebolig. Det er rett og slett ikke sammenlignbart.Det er en ting til som kan drive opp kostnadene for borettslaget, og det er anleggsbidrsg til nettselskapet hvis lokalnettet må oppgraderes for at men skal få etablert ladepunktene. Det er sannsynligvis en reell problemstilling i borettslaget der jeg bor, da hovedsikringene i garasjeanleggene ikke er overdimensjonert, for å si det mildt. Forhåpentligvis er styret smarte nok til å prøve å samkjøre seg med nabo-borettslaget når de skal etablere en løsning for lading. Heldigvis har vi 20 kommunale ladepubkter i gata. De åtte nyeste som er satt opp er merket med 22kW,så de gir forhåpentligvis raskere lading enn de gamle (3,5kW). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå