micro99sAe Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Ifølge Datatilsynet (under "Utlevering av klasselister") er klasselister offentlige dokumenter så lenge det er snakk om offentlige skoler, og at man bare trenger å spørre for å få dem etter reglene i offentlighetsloven. De nevner at skolen kan nekte å utlevere klasselistene om det er snakk om Barnevern involverte ungdom eller lignende. Jeg forsøkte å få tak i en klasseliste fra en offentlig skole i Sørlandet for å finne etternavnet til en gammel kamerat (fra 2013) og da ble svaret at klasselister er interne dokumenter som de aldri deler med verken elever eller foreldre - eller noen som helst andre. Forespørselen min ble avslått med hjemmel i Offentlighetsloven §14. Er det sånn at Datatilsynet (https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/Skole-og-barnehage/kan-klasselister-eller-lignende-leveres-ut/) tar feil når de sier at klasselister for offentlige skoler er offentlige dokumenter, eller har de bare glemt å nevne det at en del offentlige skoler kan ha lagt dem i skuffen som "interne dokumenter" og gjort dem utilgjengelige? Endret 18. september 2019 av micro99sAe Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Dette dreier seg nok om at skulen brukar offentleglova § 14 feil. Hovudregelen er at ein har rett på innsyn, men at det finnes enkelte unntak der behovet for skjerming veg tyngre enn behovet for å offentleggjere opplysningar. § 14 gjeld for interne dokument til saksforbuing, og ei endeleg klasseliste vil nok ikkje være eit internt arbeidsdokument som skal brukast til saksforebuing. PS. Opplysningane du er ute etter henger nok med stor sannsynlegheit på ein vegg på skulen i form av eit klassebilete med navnet til alle i klassen. Så eit alternativ til å krangle med skuleadministrasjonen kan være å oppsøke skulen fysisk, eller ta kontakt med nokon andre på skulen og be om at dei avfotograferer klassebiletet og sender til deg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Justisdepartementets lovavdeling uttalte i 2007 følgende: Elevlister som utelukkende brukes av skolens lærere og administrative personale i organiseringen og planleggingen mv. av arbeidet på skolen, vil kunne unntas etter unntaket i offentleglova § 14 første ledd. Dersom også eksterne gis tilgang til listene, herunder også elever og foresatte i annen egenskap enn som tillitsvalgt for skolens elever eller foresatte, vil ikke unntaket i § 14 første ledd gi hjemmel for å unnta listene, f.eks. hvis det forholder seg slik at alle elevene i hver klasse og eventuelt også deres foresatte rutinemessig får kopier av klasselister. Lovavdelingen uttalte videre at det er relevant å legge vekt på hensynet til barnas personvern som grunnlag for ikke å utvise meroffentlighet. 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Justisdepartement har talt i saken, https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-13---offentleglova-og-innsyn-i-elevlist/id570176/ Edit: Nyere enn uttalelsen krikkert nevner Endret 18. september 2019 av *NORGE* Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Strengt tatt ikke. Uttalelsen er den samme som jeg siterer, men jeg siterte saksår og ikke dokumentdato. Se femte avsnitt i lenken din. 1 Lenke til kommentar
micro99sAe Skrevet 18. september 2019 Forfatter Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Dette dreier seg nok om at skulen brukar offentleglova § 14 feil. Hovudregelen er at ein har rett på innsyn, men at det finnes enkelte unntak der behovet for skjerming veg tyngre enn behovet for å offentleggjere opplysningar. § 14 gjeld for interne dokument til saksforbuing, og ei endeleg klasseliste vil nok ikkje være eit internt arbeidsdokument som skal brukast til saksforebuing. PS. Opplysningane du er ute etter henger nok med stor sannsynlegheit på ein vegg på skulen i form av eit klassebilete med navnet til alle i klassen. Så eit alternativ til å krangle med skuleadministrasjonen kan være å oppsøke skulen fysisk, eller ta kontakt med nokon andre på skulen og be om at dei avfotograferer klassebiletet og sender til deg. Takk for tipset, men klasselisten jeg er ute etter er for skoleåret 2013/14 og da tenker jeg det er lite sannsynlig at den fortsatt står på veggen Men dette med saksførebuing, er det et vanntett svar? - Jeg vet ikke hva saksførebuing betyr, dessverre... har forsøkt å finne et svar på det, men advokatspråket er for tøft. Endret 18. september 2019 av micro99sAe Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Jeg vet ikke hva saksførebuing betyr Betyr forberedelse til sak (som skal føre til vedtak). Min forståing er at eit utkast til korleis klassa kan settast saman er ei saksførebuing som kan unntakast offentlegheit, medan den ferdige klasselista som blir utarbeida etter at det er bestemt kven som skal være i klassa vil som hovudregel være offentleg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå