spiraltrollet_1 Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 for ikke å snakke om de tusener av timer på youtube og nettet som jeg har brukt til å lære meg foto og alt innenfor dette , samt inspirasjonsvideoer.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 1 hour ago, spiraltrollet_1 said: fra jeg kjøpte mitt første kamera , en 1200 D i februar 2015 så har jeg produsert tusenvis bilder , i sommer som var hadde jeg over 30 netter ute i byn med nattfotografering av gater og bygninger...jeg har reist utallige turer med tog på fototurer.. jeg har hatt mangen forskjellige kamera og objektiv..men i såkalt " entrylevel dslr ".. med " L" objektiv...jeg går aldri rundt med kamera ute til enhver tid, men har det i nærheten hvis jeg plutselig vil tilbringe en natt ute eller kommer over et fint motiv , værforhold etc.. jeg vet også hvordan det er å løpe etter lyset.. så jeg bruker mitt ...men jeg ser at veldig mangen utstyrs-nerder aldri kommer seg på banen med fotografering..men de elsker å snakke om detaljer med utstyret..og det blir det ikke bilder av...en må alltid huske , en kan ha verdens dyreste og beste kamera uten å ta et bilde som hverken en selv eller andre liker.. en trenger ikke ha et profft utstyr , men behandle det utstyret en har profft.. og vi lever i en tide der alle kan være superfotografer, ved hjelp av photoshop..en kan gå ut i kornåkeren utenfor Mysen og ta bilde av den, photoshoppe inn soldater og eksplosjoner og styrtende fly og masse røyk , ja kanskje en solnedgang på samme bilde , og noen løpende flodhester mellom soldatene som skyter... uten at man har vært i nærheten av en krigsscene. med et par tastaturtrykk få brudeferden i hardanger til å virke som billig søl ...en kan mekke til noen fantastiske blue-houres forhold i kongsberg som aldri har vært der... det Ansel Adams bedrev med er 2 minutter med tastaturet av en hvilken som helst 5 åring. ingen grunn til å ikke bruke kamera... NB ! ikke glem å photoshoppe bort telefonledninger og andre kraftlinjer som går over åkeren..ser dumt uti krigsscenen Nå bruker vel ingen i denne tråden hele fritida si på å diskutere eller undersøke utstyr heller da. (eller jeg håper ingen gjør det). Men det er klart at si et par timer i året brukt på å undersøke nytt utstyr kan gi mer glede når en går ut og bruker det. Lenke til kommentar
spiraltrollet_1 Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 2 hours ago, PingEnt said: Nå bruker vel ingen i denne tråden hele fritida si på å diskutere eller undersøke utstyr heller da. (eller jeg håper ingen gjør det). Men det er klart at si et par timer i året brukt på å undersøke nytt utstyr kan gi mer glede når en går ut og bruker det. utstyr og fotografering går hånd i hanske, i den definitivt dyreste hobbyen noen kan ha..alle blir litt hekta på utstyr...viktig å bruke og erfare også..og så er det status..hvis du har en utstilling og det henger ved bildet at det er et APS-C kamera som er brukt , så trekker det ned med engang..da er det bedre å ikke informere om utstyret, for å få bilder vurdert objektivt.. swer dommere og entusiaster at det er billig kamera så " ser " de feil overalt på bildet..bruker du fullformat f.eks canon5 d mark 4 , nikon 850 etc så blir en vurdert seriøst... nå skal jeg kose meg med en 80d den har dypere og skarpere bilder enn 77D , pluss " L " EF-canon . 80d er større enn 77d , og jeg liker ikke små kameraer til å knote med..de må ha size..selv om de veier mer og krever bedre fot.. ønsker dere lykke til med foto...anbefaler dere å melde dere inn i engelske fotoklubber og delta på konkurranser der , for de som kvalifiserer, da kan en klatre opp i award-systemet under en felles britisk paraply Lenke til kommentar
quantum Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 spiraltrollet_1 skrev (4 timer siden): ...men jeg ser at veldig mangen utstyrs-nerder aldri kommer seg på banen med fotografering..men de elsker å snakke om detaljer med utstyret..og det blir det ikke bilder av... Gad vite hvordan du kan "se" dette? 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Er en smule ironisk å grave frem en tråd som ingen har skrevet i på et halvt år for å klage på at folk skriver for mye... Lenke til kommentar
spiraltrollet_1 Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 10 hours ago, Sutekh said: Er en smule ironisk å grave frem en tråd som ingen har skrevet i på et halvt år for å klage på at folk skriver for mye... var ikke spesielt her jeg mente :) jeg har sett på mangen foto nettsamfunn .. og det går igjen, mye prat om utstyr og lite bruk av det..kanskje begynne en ny trend med å vise frem et bilde og bruke det som utgangspunkt i diskusjon rundt kamera , linse og tekniske detaljer..det ville vært mye mer lærerikt for nybegynnere og andre entusiaster. men for all del , skjønner godt at interesserte liker å snakke om utstyr..er ikke mer rart enn at en med bil-dilla snakker om biler. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 14 minutes ago, spiraltrollet_1 said: var ikke spesielt her jeg mente jeg har sett på mangen foto nettsamfunn .. og det går igjen, mye prat om utstyr og lite bruk av det..kanskje begynne en ny trend med å vise frem et bilde og bruke det som utgangspunkt i diskusjon rundt kamera , linse og tekniske detaljer..det ville vært mye mer lærerikt for nybegynnere og andre entusiaster. men for all del , skjønner godt at interesserte liker å snakke om utstyr..er ikke mer rart enn at en med bil-dilla snakker om biler. Slå deg løs, det er bare å poste: https://www.diskusjon.no/forum/209-bildekritikk/ Lenke til kommentar
spiraltrollet_1 Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 2 minutes ago, Sutekh said: Slå deg løs, det er bare å poste: https://www.diskusjon.no/forum/209-bildekritikk/ der ser du ..noen har vært inne på tanken selv :) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå