Gå til innhold

Kampen for tog til Tromsø lar seg ikke stanse uten klarsignal til en konseptvalgutredning


Anbefalte innlegg

Et helt håpløst prosjekt, i Tromsø bor det 75.000, mellom Tromsø og Fauske bor det nesten ikke folk. Banen vil stoppe på steder hvor man regner med at 10 passasjerer vil gå av/på i døgnet. Stasjoner med mange flere passasjerer enn det har blitt lagt ned sørpå. Det er rett og slett for få folk til at en slik bane bør bygges. Og bygger man Fauske-Tromsø er det fortsatt 14 timer på tog fra Fauske til Oslo. Så argumenterer man med at det skal sendes fisk med toget. Ingen av opprettsanleggene sør for Fauske sender fisken med tog.

 

Det er mange andre strekninger som bør bygges lenge før Nord-Norge-banen. Etter at intercity er ferdig bør vi bygge:

Oslo S- Lysaker (ekstra dobbelspor)

Halden-Kornsjø

Bryn-Nittedal (ny siste del av Gjøvikbanen)

Koble Gjøvikbanen til Dovrebanen i nord

Dobbeltspor Arna-Voss

Dobbeltspor Støren-Trondheim-Stjørdal

Dobbelspor Sandnes-Egersund

Grenlandsbanen

Kanskje noen jeg har glemt også.

Nå er det først og fremst ikke på grunn av pasasjerene at noen ønsker at banen bygges

Men gods

Noe veldig mange ser ut til å glemme i tråden her.

 

Og Jeg sier Heller ikke at man burde bygge hele banen, men kanske bare deler av den foreksempel

Tromsø -Bardufoss -Finnland.

Eller om folk har andre Alternative forslag til vei for å løse transportbehovet.

Endret av Lodium
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå er det først og fremst ikke på grunn av pasasjerene at noen ønsker at banen bygges

Men gods

Noe veldig mange ser ut til å glemme i tråden her.

 

Og Jeg sier Heller ikke at man burde bygge hele banen, men kanske bare deler av den foreksempel

Tromsø -Bardufoss -Finnland.

Eller om folk har andre Alternative forslag til vei for å løse transportbehovet.

Seriøst.. Hvorfor skulle man nordpå satse på godstrafikk, når godstrafikk på jernbane taper over tungtransporten allerede i dag.

 

https://www.nrk.no/sorlandet/frykter-godstrafikken-pa-jernbanen-kan-bli-lagt-ned-1.14500366

 

https://www.dagsavisen.no/innenriks/ferre-godstog-pa-norske-skinner-1.1244678

 

http://jernbanemagasinet.no/artikler/vil-ha-strakstiltak-og-lengre-tog/

 

https://naturvernforbundet.no/samferdsel/jernbane/godstransport-pa-jernbane-kan-kollapse-article38402-145.html

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/7lO00B/Jernbanen-taper-fortsatt-i-kampen-om-godstransporten

Lenke til kommentar

 

Nå er det først og fremst ikke på grunn av pasasjerene at noen ønsker at banen bygges

Men gods

Noe veldig mange ser ut til å glemme i tråden her.

 

Og Jeg sier Heller ikke at man burde bygge hele banen, men kanske bare deler av den foreksempel

Tromsø -Bardufoss -Finnland.

Eller om folk har andre Alternative forslag til vei for å løse transportbehovet.

Seriøst.. Hvorfor skulle man nordpå satse på godstrafikk, når godstrafikk på jernbane taper over tungtransporten allerede i dag.

 

https://www.nrk.no/sorlandet/frykter-godstrafikken-pa-jernbanen-kan-bli-lagt-ned-1.14500366

 

https://www.dagsavisen.no/innenriks/ferre-godstog-pa-norske-skinner-1.1244678

 

http://jernbanemagasinet.no/artikler/vil-ha-strakstiltak-og-lengre-tog/

 

https://naturvernforbundet.no/samferdsel/jernbane/godstransport-pa-jernbane-kan-kollapse-article38402-145.html

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/7lO00B/Jernbanen-taper-fortsatt-i-kampen-om-godstransporten

At Jernbanen taper i forhold til Lastebiler på vei skyldes rett og slett Politikk.

Du får rette kritikken til Norske Politikere der som har tilatt Sosial Dumping innen Lasteboiltransporten og andre forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

At Jernbanen taper i forhold til Lastebiler på vei skyldes rett og slett Politikk.

Du får rette kritikken til Norske Politikere der som har tilatt Sosial Dumping innen Lasteboiltransporten og andre forhold.

Jammen. Politikerne legger jo til rett for gods på jernbane, så hvilken politikk er det du vil frem til? Schengenavtalen som gir fri flyt av arbeidskraft?

 

Kan ikke se at jeg kommer med kritikk, når jeg fremlegger fakta.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

At Jernbanen taper i forhold til Lastebiler på vei skyldes rett og slett Politikk.

Du får rette kritikken til Norske Politikere der som har tilatt Sosial Dumping innen Lasteboiltransporten og andre forhold.

Jammen. Politikerne legger jo til rett for gods på jernbane, så hvilken politikk er det du vil frem til? Schengenavtalen som gir fri flyt av arbeidskraft?

 

Kan ikke se at jeg kommer med kritikk, når jeg fremlegger fakta.

Nei, Det gjør de ikke, De holder flotte taler men gjør egentlig ikke noe med det.

Det er masse mer de kunne ha gjort slik som å forby underprising av Lastebilkjøring noe de ikke kan Gjøre blant annet på grunn av EØS.

Du vet de fire friheter.

 

En annen kjent ting er at Norske politikere i Årtier har underprioritert Norsk jernbane Når det kommer till Vedlikehold og innkjøp av Nytt matriell.

Det er ikke mange seriøse aktørerer som vil bruke en ting når den ikke fungerer optimalt som den burde gjøre og det er først i det siste det har kommet litt fart i å ta igjen etterslepet på infrastruktur og ny Invisteringer.

Mye av skinnegangen og traseene er jo fra krigens dager og det er gjort svært lite for å forbedre det eller å modernisere det.

Det sier sitt at mye av kraftforsyningen til Jerbanenettet var eldgammel bare for å ta ett eksempel.

https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637

 

Det blir som om man skulle fortsatt å kjøre på eldgamle krøttestier med biler fra 1920 årene hvis man skal sammennligne det med noe.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei, Det gjør de ikke, De holder flotte taler men gjør egentlig ikke noe med det.

Det er masse mer de kunne ha gjort slik som å forby underprising av Lastebilkjøring noe de ikke kan Gjøre blant annet på grunn av EØS.

Du vet de fire friheter.

 

En annen kjent ting er at Norske politikere i Årtier har underprioritert Norsk jernbane Når det kommer till Vedlikehold og innkjøp av Nytt matriell.

Det er ikke mange seriøse aktørerer som vil bruke en ting når den ikke fungerer optimalt som den burde gjøre og det er først i det siste det har kommet litt fart i å ta igjen etterslepet på infrastruktur og ny Invisteringer.

Mye av skinnegangen og traseene er jo fra krigens dager og det er gjort svært lite for å forbedre det eller å modernisere det.

Det sier sitt at mye av kraftforsyningen til Jerbanenettet var eldgammel bare for å ta ett eksempel.

https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637

 

Det blir som om man skulle fortsatt å kjøre på eldgamle krøttestier med biler fra 1920 årene hvis man skal sammennligne det med noe.

Ikke en setning der har noe å si for om jernbanen i nordnorge skal bygges eller ikke. Du er jo en stjernedebbatant for de som er imot jernbanen i nord.

Lenke til kommentar

 

 

Skal vi være kynisk så har ikke Norsk jernbane vært utbygd siden 1962, når man fullførte hva Nazistene hadde bygd 540 av 730km av.

Så jeg ser ikke på hvilke måte det er fakta at man gjør noe for å styrke jernbanenettet. 

Alle de store jernbaneprosjektene etter 2000 er nå også patisk. Gjerne mindre oppgraderinger av skinnegang eller ut per meter utbygging fra Oslo til nærmeste drabantby. Eller noen meter ut fra Bergen, noen meter ut fra Trondheim eller noen meter eletrifisering.

Kan ikke si meg enig da i "Politikerne legger jo til rett for gods på jernbane" da man har samme kapasitet på langtransport siden 1930 eller 1960 alt etter hvor man ser det ann. 

 

Oslo Trondheim her f.eks samme kapasitet og skinnegang i dag som i 1921.

Oslo Stavanger ble ferdig under krigen.

Oslo Bergen ser ut til å ha hatt liten utvidelse etter 1910.

Er ikke det fantastisk?

Lenke til kommentar

 

Nei, Det gjør de ikke, De holder flotte taler men gjør egentlig ikke noe med det.

Det er masse mer de kunne ha gjort slik som å forby underprising av Lastebilkjøring noe de ikke kan Gjøre blant annet på grunn av EØS.

Du vet de fire friheter.

 

En annen kjent ting er at Norske politikere i Årtier har underprioritert Norsk jernbane Når det kommer till Vedlikehold og innkjøp av Nytt matriell.

Det er ikke mange seriøse aktørerer som vil bruke en ting når den ikke fungerer optimalt som den burde gjøre og det er først i det siste det har kommet litt fart i å ta igjen etterslepet på infrastruktur og ny Invisteringer.

Mye av skinnegangen og traseene er jo fra krigens dager og det er gjort svært lite for å forbedre det eller å modernisere det.

Det sier sitt at mye av kraftforsyningen til Jerbanenettet var eldgammel bare for å ta ett eksempel.

https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637

 

Det blir som om man skulle fortsatt å kjøre på eldgamle krøttestier med biler fra 1920 årene hvis man skal sammennligne det med noe.

Ikke en setning der har noe å si for om jernbanen i nordnorge skal bygges eller ikke. Du er jo en stjernedebbatant for de som er imot jernbanen i nord.

Eh, Man svarer da liksom på argumentene folk kommer med

jeg kan da ikke noe for at folk bruker andre Argumenter som kan svares på

Og Argumentet fra deg var at Politikerne la til rette for Godstransport På Jernbane noe jeg ga ett tilsvar på.

Hvis du skal diskutere Spesifikt så må du komme med spesifikt også

og dessuten så er det helt naturlig at diskusjonen flyter.

Det er Åpne Kommentarfelt og folk har forskjellig syn på ting, så venn deg til det.

 

Forøvrig :

Nå er det først og fremst ikke på grunn av pasasjerene at noen ønsker at banen bygges

Men gods

Noe veldig mange ser ut til å glemme i tråden her.

 

Og Jeg sier Heller ikke at man burde bygge hele banen, men kanske bare deler av den foreksempel

Tromsø -Bardufoss -Finnland.

Eller om folk har andre Alternative forslag til vei for å løse transportbehovet.

 

Så helt urimelige påstander når jeg allerede har nevnt det

med mindre du ønsker at folk skal gjenta seg til stadighet.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Beklager gjenoppliving av gammel tråd, men i dag viser Dagbladet bilder av den nye Nord-Norge-banen med dobbeltspor, kjøreledninger og landsdelenes karakteristiske nordlys i bakgrunnen:

Nordnorgebanen.jpg.c9c4857bb6d345fca5c5073e02f8ff5f.jpg

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/smaklos-dobbeltmoral/75191008

Ups, dette hadde visst ikke noe med Nord-Norge-banen å gjøre likevel. En av landsdelens turistmagneter er forsøkt photoshoppet inn lengre sør i landet for å lure inn et idyllisk inntrykk som er akk så falskt.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Simen1 said:

Ups, dette hadde visst ikke noe med Nord-Norge-banen å gjøre likevel. En av landsdelens turistmagneter er forsøkt photoshoppet inn lengre sør i landet for å lure inn et idyllisk inntrykk som er akk så falskt.

Nå kommer dette sikkert som et hard slag i din landsdelsindendtitet, men nordlys er relativt vanlig «her sørpå» også, men blir riktignok ofte borte i lysforurensningen å byene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...