Lodium Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Et helt håpløst prosjekt, i Tromsø bor det 75.000, mellom Tromsø og Fauske bor det nesten ikke folk. Banen vil stoppe på steder hvor man regner med at 10 passasjerer vil gå av/på i døgnet. Stasjoner med mange flere passasjerer enn det har blitt lagt ned sørpå. Det er rett og slett for få folk til at en slik bane bør bygges. Og bygger man Fauske-Tromsø er det fortsatt 14 timer på tog fra Fauske til Oslo. Så argumenterer man med at det skal sendes fisk med toget. Ingen av opprettsanleggene sør for Fauske sender fisken med tog. Det er mange andre strekninger som bør bygges lenge før Nord-Norge-banen. Etter at intercity er ferdig bør vi bygge: Oslo S- Lysaker (ekstra dobbelspor) Halden-Kornsjø Bryn-Nittedal (ny siste del av Gjøvikbanen) Koble Gjøvikbanen til Dovrebanen i nord Dobbeltspor Arna-Voss Dobbeltspor Støren-Trondheim-Stjørdal Dobbelspor Sandnes-Egersund Grenlandsbanen Kanskje noen jeg har glemt også. Nå er det først og fremst ikke på grunn av pasasjerene at noen ønsker at banen bygges Men gods Noe veldig mange ser ut til å glemme i tråden her. Og Jeg sier Heller ikke at man burde bygge hele banen, men kanske bare deler av den foreksempel Tromsø -Bardufoss -Finnland. Eller om folk har andre Alternative forslag til vei for å løse transportbehovet. Endret 18. september 2019 av Lodium 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Nå er det først og fremst ikke på grunn av pasasjerene at noen ønsker at banen bygges Men gods Noe veldig mange ser ut til å glemme i tråden her. Og Jeg sier Heller ikke at man burde bygge hele banen, men kanske bare deler av den foreksempel Tromsø -Bardufoss -Finnland. Eller om folk har andre Alternative forslag til vei for å løse transportbehovet. Seriøst.. Hvorfor skulle man nordpå satse på godstrafikk, når godstrafikk på jernbane taper over tungtransporten allerede i dag. https://www.nrk.no/sorlandet/frykter-godstrafikken-pa-jernbanen-kan-bli-lagt-ned-1.14500366 https://www.dagsavisen.no/innenriks/ferre-godstog-pa-norske-skinner-1.1244678 http://jernbanemagasinet.no/artikler/vil-ha-strakstiltak-og-lengre-tog/ https://naturvernforbundet.no/samferdsel/jernbane/godstransport-pa-jernbane-kan-kollapse-article38402-145.html https://www.aftenposten.no/norge/i/7lO00B/Jernbanen-taper-fortsatt-i-kampen-om-godstransporten Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Nå er det først og fremst ikke på grunn av pasasjerene at noen ønsker at banen bygges Men gods Noe veldig mange ser ut til å glemme i tråden her. Og Jeg sier Heller ikke at man burde bygge hele banen, men kanske bare deler av den foreksempel Tromsø -Bardufoss -Finnland. Eller om folk har andre Alternative forslag til vei for å løse transportbehovet. Seriøst.. Hvorfor skulle man nordpå satse på godstrafikk, når godstrafikk på jernbane taper over tungtransporten allerede i dag. https://www.nrk.no/sorlandet/frykter-godstrafikken-pa-jernbanen-kan-bli-lagt-ned-1.14500366 https://www.dagsavisen.no/innenriks/ferre-godstog-pa-norske-skinner-1.1244678 http://jernbanemagasinet.no/artikler/vil-ha-strakstiltak-og-lengre-tog/ https://naturvernforbundet.no/samferdsel/jernbane/godstransport-pa-jernbane-kan-kollapse-article38402-145.html https://www.aftenposten.no/norge/i/7lO00B/Jernbanen-taper-fortsatt-i-kampen-om-godstransporten At Jernbanen taper i forhold til Lastebiler på vei skyldes rett og slett Politikk. Du får rette kritikken til Norske Politikere der som har tilatt Sosial Dumping innen Lasteboiltransporten og andre forhold. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) At Jernbanen taper i forhold til Lastebiler på vei skyldes rett og slett Politikk. Du får rette kritikken til Norske Politikere der som har tilatt Sosial Dumping innen Lasteboiltransporten og andre forhold. Jammen. Politikerne legger jo til rett for gods på jernbane, så hvilken politikk er det du vil frem til? Schengenavtalen som gir fri flyt av arbeidskraft? Kan ikke se at jeg kommer med kritikk, når jeg fremlegger fakta. Endret 18. september 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) At Jernbanen taper i forhold til Lastebiler på vei skyldes rett og slett Politikk. Du får rette kritikken til Norske Politikere der som har tilatt Sosial Dumping innen Lasteboiltransporten og andre forhold. Jammen. Politikerne legger jo til rett for gods på jernbane, så hvilken politikk er det du vil frem til? Schengenavtalen som gir fri flyt av arbeidskraft? Kan ikke se at jeg kommer med kritikk, når jeg fremlegger fakta. Nei, Det gjør de ikke, De holder flotte taler men gjør egentlig ikke noe med det. Det er masse mer de kunne ha gjort slik som å forby underprising av Lastebilkjøring noe de ikke kan Gjøre blant annet på grunn av EØS. Du vet de fire friheter. En annen kjent ting er at Norske politikere i Årtier har underprioritert Norsk jernbane Når det kommer till Vedlikehold og innkjøp av Nytt matriell. Det er ikke mange seriøse aktørerer som vil bruke en ting når den ikke fungerer optimalt som den burde gjøre og det er først i det siste det har kommet litt fart i å ta igjen etterslepet på infrastruktur og ny Invisteringer. Mye av skinnegangen og traseene er jo fra krigens dager og det er gjort svært lite for å forbedre det eller å modernisere det. Det sier sitt at mye av kraftforsyningen til Jerbanenettet var eldgammel bare for å ta ett eksempel. https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637 Det blir som om man skulle fortsatt å kjøre på eldgamle krøttestier med biler fra 1920 årene hvis man skal sammennligne det med noe. Endret 18. september 2019 av Lodium Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Nei, Det gjør de ikke, De holder flotte taler men gjør egentlig ikke noe med det. Det er masse mer de kunne ha gjort slik som å forby underprising av Lastebilkjøring noe de ikke kan Gjøre blant annet på grunn av EØS. Du vet de fire friheter. En annen kjent ting er at Norske politikere i Årtier har underprioritert Norsk jernbane Når det kommer till Vedlikehold og innkjøp av Nytt matriell. Det er ikke mange seriøse aktørerer som vil bruke en ting når den ikke fungerer optimalt som den burde gjøre og det er først i det siste det har kommet litt fart i å ta igjen etterslepet på infrastruktur og ny Invisteringer. Mye av skinnegangen og traseene er jo fra krigens dager og det er gjort svært lite for å forbedre det eller å modernisere det. Det sier sitt at mye av kraftforsyningen til Jerbanenettet var eldgammel bare for å ta ett eksempel. https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637 Det blir som om man skulle fortsatt å kjøre på eldgamle krøttestier med biler fra 1920 årene hvis man skal sammennligne det med noe. Ikke en setning der har noe å si for om jernbanen i nordnorge skal bygges eller ikke. Du er jo en stjernedebbatant for de som er imot jernbanen i nord. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Skal vi være kynisk så har ikke Norsk jernbane vært utbygd siden 1962, når man fullførte hva Nazistene hadde bygd 540 av 730km av. Så jeg ser ikke på hvilke måte det er fakta at man gjør noe for å styrke jernbanenettet. Alle de store jernbaneprosjektene etter 2000 er nå også patisk. Gjerne mindre oppgraderinger av skinnegang eller ut per meter utbygging fra Oslo til nærmeste drabantby. Eller noen meter ut fra Bergen, noen meter ut fra Trondheim eller noen meter eletrifisering. Kan ikke si meg enig da i "Politikerne legger jo til rett for gods på jernbane" da man har samme kapasitet på langtransport siden 1930 eller 1960 alt etter hvor man ser det ann. Oslo Trondheim her f.eks samme kapasitet og skinnegang i dag som i 1921. Oslo Stavanger ble ferdig under krigen. Oslo Bergen ser ut til å ha hatt liten utvidelse etter 1910. Er ikke det fantastisk? Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 (endret) Nei, Det gjør de ikke, De holder flotte taler men gjør egentlig ikke noe med det. Det er masse mer de kunne ha gjort slik som å forby underprising av Lastebilkjøring noe de ikke kan Gjøre blant annet på grunn av EØS. Du vet de fire friheter. En annen kjent ting er at Norske politikere i Årtier har underprioritert Norsk jernbane Når det kommer till Vedlikehold og innkjøp av Nytt matriell. Det er ikke mange seriøse aktørerer som vil bruke en ting når den ikke fungerer optimalt som den burde gjøre og det er først i det siste det har kommet litt fart i å ta igjen etterslepet på infrastruktur og ny Invisteringer. Mye av skinnegangen og traseene er jo fra krigens dager og det er gjort svært lite for å forbedre det eller å modernisere det. Det sier sitt at mye av kraftforsyningen til Jerbanenettet var eldgammel bare for å ta ett eksempel. https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637 Det blir som om man skulle fortsatt å kjøre på eldgamle krøttestier med biler fra 1920 årene hvis man skal sammennligne det med noe. Ikke en setning der har noe å si for om jernbanen i nordnorge skal bygges eller ikke. Du er jo en stjernedebbatant for de som er imot jernbanen i nord. Eh, Man svarer da liksom på argumentene folk kommer med jeg kan da ikke noe for at folk bruker andre Argumenter som kan svares på Og Argumentet fra deg var at Politikerne la til rette for Godstransport På Jernbane noe jeg ga ett tilsvar på. Hvis du skal diskutere Spesifikt så må du komme med spesifikt også og dessuten så er det helt naturlig at diskusjonen flyter. Det er Åpne Kommentarfelt og folk har forskjellig syn på ting, så venn deg til det. Forøvrig : Nå er det først og fremst ikke på grunn av pasasjerene at noen ønsker at banen bygges Men gods Noe veldig mange ser ut til å glemme i tråden her. Og Jeg sier Heller ikke at man burde bygge hele banen, men kanske bare deler av den foreksempel Tromsø -Bardufoss -Finnland. Eller om folk har andre Alternative forslag til vei for å løse transportbehovet. Så helt urimelige påstander når jeg allerede har nevnt det med mindre du ønsker at folk skal gjenta seg til stadighet. Endret 19. september 2019 av Lodium Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Beklager gjenoppliving av gammel tråd, men i dag viser Dagbladet bilder av den nye Nord-Norge-banen med dobbeltspor, kjøreledninger og landsdelenes karakteristiske nordlys i bakgrunnen: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/smaklos-dobbeltmoral/75191008 Ups, dette hadde visst ikke noe med Nord-Norge-banen å gjøre likevel. En av landsdelens turistmagneter er forsøkt photoshoppet inn lengre sør i landet for å lure inn et idyllisk inntrykk som er akk så falskt. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 53 minutes ago, Simen1 said: Ups, dette hadde visst ikke noe med Nord-Norge-banen å gjøre likevel. En av landsdelens turistmagneter er forsøkt photoshoppet inn lengre sør i landet for å lure inn et idyllisk inntrykk som er akk så falskt. Nå kommer dette sikkert som et hard slag i din landsdelsindendtitet, men nordlys er relativt vanlig «her sørpå» også, men blir riktignok ofte borte i lysforurensningen å byene. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 1 hour ago, Simen1 said: En av landsdelens turistmagneter er forsøkt photoshoppet inn lengre sør i landet for å lure inn et idyllisk inntrykk som er akk så falskt. Du bør antageligvis rette kritikken mot Alstom, som neppe er lommekjent innenfor nordlysproblematikken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 (endret) @M98kF1 Pøhh, jeg har da bodd sørpå og det er ikke sammenlignbart selv langt ute på bygda. Og lysforurensning er også et problem nordpå. Endret 18. februar 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå