Gå til innhold

bytte av studiested

Reddington7

Anbefalte innlegg

hei, jeg går på et universitet 2 timer unna hjembyen, jeg ville bytte til oslomet da den er enda nær meg. jeg går nå elektronikkingeniør og jeg vil bytte til samme studie i oslomet. alle fag er like, men problemet er at fagene undervises i 2 forskjellige semesteret, for eksempel matematikk 1000 undervises i første semester på oslomet, men der jeg går underviser i andre semesteret

jeg har lest på oslomet sine sider og da funker det å bytte studie sted, jeg bare lurer på hvor mange ganger undervises et fag i året? kan jeg ta matematikk 1000 i vår semesteret selv om det ble undervist i høst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange ganger ila. et år et emne undervises, er forskjellig fra universitet til universitet. Normalt sett er det kun 1 gang, men for noen fag med mange studenter hender det at emner undervises både høst og vår.
Jeg ser på oslomet sin hjemmeside at Matematikk 1000 kun undervises i høstsemesteret. Svaret på spørsmålet ditt vil derfor være nei.

Et alternativ kan være å søke seg over til oslomet, for å så søke adgang til å ta matematikk i vårsemesteret hos ditt gamle universitet som enkeltemnestudent. Er det mye obligatorisk oppmøte i form av prøver e.l., så er det kanskje tungvindt, men om du klarer å lese på egenhånd, eller eventuelt om skolen tar opptak av forelesninger, og innleveringer kan leveres via fronter e.l., så burde det gå greit. Det må du føle på selv da. Noen lærer bra på egenhånd, mens andre har stort utbytte av å gå i forelesninger.

Et annet alternativ vil være å vente til høsten igjen og melde deg opp til Matematikk 1000 ved oslomet da. Matte 1 er ikke obligatorisk for å ta matte 2, men det kan kanskje bli litt hardt å ta begge matte-emnene samtidig uten den forkunnskapen.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger ila. et år et emne undervises, er forskjellig fra universitet til universitet. Normalt sett er det kun 1 gang, men for noen fag med mange studenter hender det at emner undervises både høst og vår.

Jeg ser på oslomet sin hjemmeside at Matematikk 1000 kun undervises i høstsemesteret. Svaret på spørsmålet ditt vil derfor være nei.

Et alternativ kan være å søke seg over til oslomet, for å så søke adgang til å ta matematikk i vårsemesteret hos ditt gamle universitet som enkeltemnestudent. Er det mye obligatorisk oppmøte i form av prøver e.l., så er det kanskje tungvindt, men om du klarer å lese på egenhånd, eller eventuelt om skolen tar opptak av forelesninger, og innleveringer kan leveres via fronter e.l., så burde det gå greit. Det må du føle på selv da. Noen lærer bra på egenhånd, mens andre har stort utbytte av å gå i forelesninger.

Et annet alternativ vil være å vente til høsten igjen og melde deg opp til Matematikk 1000 ved oslomet da. Matte 1 er ikke obligatorisk for å ta matte 2, men det kan kanskje bli litt hardt å ta begge matte-emnene samtidig uten den forkunnskapen.

hei takk for utfyllende svar, jeg skal se mer nøye på alternativ 2. da jeg kan ta bare matematikk 1 i dette universitet og ta de 2 andre fagene hos oslomet. Alle fag er helt like men det er bare denne rekkefølgen de underviser i.

Nå ser jeg faktisk at studie energi og miljø-ingeniør bygg ved oslomet har matematikk 1 og fysikk&kjemi i vår 2020. jeg antar at det er samme som elektronikkingeniør. hadde vært lurt å søke seg in som enkeltemne student på disse samtidig som jeg tar elektriske kretser i usn. da har jeg fylt mine 30 studie poeng for vår 2020. og høst 2020 så kan jeg søke meg fullt inn hos oslomet. 

Det er stas når familien plutselig velger å flytte til Oslo mitt i studieåret, da får jeg pendle til november/desember. takk for svar!

Endret av Reddington7
Lenke til kommentar

hei takk for utfyllende svar, jeg skal se mer nøye på alternativ 2. da jeg kan ta bare matematikk 1 i dette universitet og ta de 2 andre fagene hos oslomet. Alle fag er helt like men det er bare denne rekkefølgen de underviser i.

Nå ser jeg faktisk at studie energi og miljø-ingeniør bygg ved oslomet har matematikk 1 og fysikk&kjemi i vår 2020. jeg antar at det er samme som elektronikkingeniør. hadde vært lurt å søke seg in som enkeltemne student på disse samtidig som jeg tar elektriske kretser i usn. da har jeg fylt mine 30 studie poeng for vår 2020. og høst 2020 så kan jeg søke meg fullt inn hos oslomet. 

Det er stas når familien plutselig velger å flytte til Oslo mitt i studieåret, da får jeg pendle til november/desember. takk for svar!

Jeg ser nå at jeg kanskje har misforstått litt. Jeg trodde du ville søke overgang allerede nå, så du kunne begynne på oslomet til våren, men det går jo ikke, iom. det er krav om å ha fullført minst ett helt studieår før overgang. My bad! Da må det eventuelt bli slik som du foreslår, at du søker opptak til enkeltemner (adgangsbegrensede emner antageligvis) og tar fag hos oslomet som enkeltemnestudent nå til våren før du hopper inn som ny student på 2. året, høsten 2020.

At matte 1 går på vårsesmesteret ville jeg ikke tatt for god fisk. Emneplanen til energi og miljø-ingeniør sier at matematikk 1000 (EMFE1000) der går over 2 semestre. Det er ikke da sikkert du kan søke deg inn på det i vårsemesteret, iom. oppstarten er i høstsemesteret. Samtidig ser jeg at f.eks. byggingeniør har matematikk 1000 (BYFE1000) på vårsemesteret, mens matematikk 1000 på elektronikkingeniør går på høstsemesteret under emnekode MEK1000. Om disse emnene er helt like og kan godkjennes om hverandre er jeg ikke sikker på, så det må du nesten forhøre deg om. 

Problemet for din del er at de fleste emnene ved USN ser ut til å gå over 2 semestre. Da blir det litt mer krunglete å legge en plan for hvilke emner du skal ta hvor osv. frem til du begynner på oslomet. Da er det flott at man har rådgivere til slikt! :)

Tror jeg da ønsker å konkludere med:

Ta kontakt med rådgiver på USN. Legg frem at du vil bytte studiested f.o.m. 2. studiår, og at du på grunn av lang reisevei ønsker å legge opp til å ta fag ved oslomet som enkeltemnestudent i vårsemesteret, slik at du slipper unna mest mulig pendling. Rådgiver vil da undersøke hvordan dette kan legges opp på en mest mulig fornuftig måte. Men ta kontakt raskt, tiden flyr og det kan fort bli litt frem og tilbake, så det er greit å være ute i god tid. Fra personlig erfaring kan jeg ærlig si at det å ta kontakt med rådgiver er uendelig mange ganger mer effektivt enn å sitte og spekulere og prøve og legge en plan selv.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...