Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sende samme henvisning flere steder.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde levert henvisning til MRCP undersøkelse på to ulike sykehus, Rikshospitalet og Aleris. Det var en stor forskjell på ventetid, så jeg tok undersøkelsen på Aleris.

De fant dessverre ingenting som kunne forklare de symptomene og blodprøvesvarene som var årsaken til at jeg ble henvist.

Jeg har fremdeles timen på Rikshospitalet og kunne tenke meg å ta den også, i tilfelle. Sekretærene der var veldig hyggelige og sa at jeg kunne beholde time om jeg ønsket, selv om jeg hadde sagt ifra at jeg hadde tatt den fra før. De sa også at jeg ikke skulle få kontrastmiddel, så det burde ikke være noe problem med å ta den på nytt.

Ettersom man bare skal bruke en bestemt henvisning én gang, så ringte jeg legen og spurte hva han tenkte, men han så ikke noe hensikt i å gjøre den på nytt.

Ringte derfor og avbestilte nå, ettersom jeg måtte det. De var litt betenksomme på telefonen og sa at det ville være lang ventetid om jeg skulle få sendt en ny henvisning.

Jeg tenker at årsaken til at de har forsøkt å anbefale meg å ta undersøkelsen, på tross av at jeg sa at jeg hadde gjort den fra før privat, kanskje er at de ikke kan ta pasienten på ordet angående at de har gjort undersøkelsen allerede og derfor er 'nødt' eller føler at de burde oppmuntre til å ta undersøkelsen etter legens henvisning.

Ifølge retningslinjer for fritt behandlingsvalg så tror jeg at man egentlig bare skal sende henvisningen ett sted og så be dem sende den videre til ett annet sted, om man ønsker videre behandling et annet sted.

Jeg har blitt anbefalt av helsepersonell å sende den flere steder samtidig for å sammenligne ventetider, men det er ikke riktig mtp lovverket, tror jeg. I tillegg så må man huske på å avbestille de andre timene i god tid og så kan det oppstå slike situasjoner.

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon? Altså fått time til samme undersøkelse to ulike steder og evt.ønsket å gjøre begge av ulike årsaker.

Anonymous poster hash: 6e448...7bf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...