Gå til innhold

Telemark eller Slalom?

Kenny000

Anbefalte innlegg

Heisann.

Fikk litt penger til jul slik at jeg skal kunne kjøpe meg ski over nyttår.

Valget står mellom telemarkski eller slalomski. Tidligere (som liten) stod jeg endel på slalom, men nå har jeg litt lyst til å prøve noe nytt.

Har testet snowboard også, men vil ikke kjøpe dette (var morro, men..)

Noen her som har peiling på dette området? (Prisnivå, vanskelighetsgrad, hva skal jeg se etter ved kjøp osv...)

Har sett litt etter priser på nettet, men eneste inntrykket jeg har er at telemark ser dyrere ut enn slalom.

Tror jeg ønsker å legge med p åca 7-8000 kroners grense på skiene, da jeg kanskje kan kjøpe meg en alpinjakke også! :)

Har mest lyst på telemarkski, men ikke hvis dette koster skjorta!

Forresten noen som har noen nettsteder der jeg kan finne litt info?

Tusen takk for de som svarer! God Jul!

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale at du tar deg en tur til nærmeste ski-senter og leier et par telemarksski, gjerne med instruktør. Kan desverre ikke uttale meg om hva som er mest morsomt av slalom eller telemark, da jeg ikke har prøvd telemarksski.

For mitt vedkommende er det snowblades som gjelder, de forrige slalom (carving) skiene jeg hadde knakk desverre da jeg var litt ivrig på hoppa i nordefjell, dem spjæra opp ved tuppene...savner dem fortsatt :cry:

Ellers er carvingski kjempe artig, de er kortere enn vanlige ski, og mye breiere. Men når de skiene jeg hadde knakk, måtte jeg ha nye, og da økonomien ikke var helt på topp, falt valget på billige snowblades (998,-).

Lenke til kommentar

Takker for svar flodhest.

Har litt lyst på carving-ski også! Samtidig er det noe som trekker meg mot telemark.

PLuss at en kammerat har sagt at jeg bør prøve det, fordi jeg er typen til det (god motorikk og greier)

Forresten:

Grunnen til jeg har inntrykk av at det er så dyrt er denne saken her jeg fant på intersports nettsider:

Katalog vinteren 2003/04

Se p åden telemark pakken. Kan de mene at den koster over 11.000,- kroner ?? Virker litt for mye for min del ja!

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Snakket litt med en kammerat som sa jeg fikk et veldig bra sett for 7000,- NOK under januarsalget.. Jeg får gå litt i byn og titte litt rundt om kring..

Det blir nok telemark ja!

4500 for sko hørtes mye ut. Er du kanske spesielt interessert?

Lenke til kommentar

4500 er faktisk ikke mye for telemark sko, det er vanskelig å finne bra sko til under 4k nye.. det er en stor fordel å ha sko som passer deg og ikke veier alt for mye. du kan sikkert alltids finne sko til 3k og men det er ikke sikkert det gir samme kjøregleden. og for all del ikke kjøp leirsko opplegg.. kjøp plastikk. jeg kjøpte leirsko først å det angra jeg på..

Lenke til kommentar

Anbefaler telemark. I de fleste tilfeller kan du kjøpe vanlige slalomski og bare få montert på telemark bindinger. Da kan du kjøpe carvingski! (Det er bedre utvalg i carving til slalom enn til telemark)

Anbefaler chilibindinger. De har ikke utløser, men mange av utløserbindingene er dyrere og blir fort ødelagt. Dessuten gjør den "lange fjæra" som går bak skoa at de som regel faller av uansett når du faller. (ikke kjøp de høyeste klossene til bindingene. Det ser bare teit ut og har ingen funksjon ved vanlig kjøring.)

Telemark sko er dyrt! Anbefaler absolutt kjøp av plastsko. Hvor høye du vil ha skoene berår på om du har tenkt å kjøre mest i preppa løype eller i løssnø. Jeg anbefaler vel en midt i mellom ting (egentlig det samme om du kjøper Scarpa, Garmont eller Crispi). Men generelt sett gjelder:

bakke = høye og stive sko

løssnø = lavere og mykere sko.

PS! Husk å kjøpe skistoppere (festevaier mellom sko og ski), for det er ikke bremser på telemarkski slik som på slalom.

Edit: Jeg kjøpte sko til påske når jeg kjøpte dem. Fikk dem for halv pris og da kostet de litt over 2000 :thumbup:

Endret av RottePostei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...