Gå til innhold

Rapport: Nordmenn betaler mest kontantløst i verden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er kontaktslaus betaling og bruk av mobiltelefon til transaksjonar ein separat kategori frå kontantlaus betaling?

Er tyskland særdeles dårlege på kontaktlaus betaling?

Her må eg ha hjelp til å forstå korleis det heng saman at vi i norge tydelegvis brukar kontaktlaus betaling sju gongar oftare enn tyskland, men at vi samtidig ligg langt bak i bruk av kontaktlaus betaling?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er kontaktslaus betaling og bruk av mobiltelefon til transaksjonar ein separat kategori frå kontantlaus betaling?

Er tyskland særdeles dårlege på kontaktlaus betaling?

Her må eg ha hjelp til å forstå korleis det heng saman at vi i norge tydelegvis brukar kontaktlaus betaling sju gongar oftare enn tyskland, men at vi samtidig ligg langt bak i bruk av kontaktlaus betaling?

Det var nok litt "gjemt", men forskjellen er "kontaNtløs" og "kontaKtløs"

Kontantløs = uten kontanter / fysiske penger. Eg med chip på kredittkortet / bankkortet.

Kontaktløs = uten kontakt, altså med eg. mobil eller kontaktløs betaling på kredittkortet/bankkortet

All kontaktløs betaling er kontantløs, men ikke all kontantløs er kontaktløs (altså vanlig chip på bankkort er kontantløs men ikke kontaktløs)

:)

Og ja, de er forferdelig dårlig til å ta kort i Tyskland og generelt sett mellomeuropa.

Det som nok er cluet er at mange steder i mellomeuropa, spesielt kantiner og andre steder hvor det skal "gå raskt", kun tar imot kontaKtløs betaling når det er kontaNtløs. Det vil si: Enten kontaktløs kontantløs, eller kontanter. Chip på kort er ikke akseptert. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...