Gå til innhold

Nordens største ladeanlegg for buss har ti megawatt tilgjengelig, men ingen batteribank [Ekstra]


Mathias Klingenberg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bussene skal etter hvert settes inn i døgnkontinuerlig drift. Sammenlignet med dieselbusser kreves det da litt flere elbusser til å utføre de samme oppgavene.

 

Er enkelte her inne som til stadighet nekter for dette faktumet, så greit å få det bekreftet - atter en gang. 

 

Men er jo fint at man kommer igang nå. Hadde vært kjekt med fortgang i elektrifiseringen av det kollektive. 

Lenke til kommentar

Det er jo genialt å elektrifisere busser.

 

De trenger 15-30Kw bare for oppvarming på kalde dager.

 

Busser som går på diesel kan kjøres døgnet rundt. Totalvirkningsgrad kan komme over 50 % når spillvarme fra motoren taes med.

 

I tillegg fungerer både scr og partikkelfilter pæ busser. Hvorfor ikke elektrifisere noe som har lav virkningsgrad og høye utslipp?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo genialt å elektrifisere busser.

...

I tillegg fungerer både scr og partikkelfilter pæ busser. Hvorfor ikke elektrifisere noe som har lav virkningsgrad og høye utslipp?

Det er jo mye bedre å sykle bak en elektrisk buss enn en dieselbuss. Elektrisk har jevnere effekt, slipper giringa, så det er bedre for de som sitter på. Mindre vedlikehold, økt komfort, mindre svevestøv og ikkeminst mindre støy. Jeg ser ingen ulemper med å elektrifisere busser i Oslogryta!

Ikke bare er det bedre for alle, men også mye billigere å drifte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...