Gå til innhold

Airbus innrømmer at de allikevel ikke forstår alt ved Turøy-ulykken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For lange serviceintervaller,for dårlig olje og for lang brukstid på hver gearkasse før de byttes med ny.

Regner med at det brukes helsyntetisk olje som smører for dårlig( for lav bankefasthet) transporterer varme i gearkassen vekk fra tannhjul etc for dårlig,og renser og holder avleiringer,smuss for dårlig flytende,slik at filter ikke kan ta seg av det. Mineralsk gearolje med korte skifteintervaller og minst 2 oljefilter tror jeg en slik kasse burde hatt,pga at så mange tannhjul med så ekstrem belastning er helt avhengig av å kvitte seg med temperatur raskt og å ha en bra nok film med olje (Bankefasthet) mellom tennene i tannhjulene. Ved for høy temp i tannhjul er sjansen større for det oppstår sprekk i stålet hvis det er den minste uregelmessighet i molekylsammensetningen i stålet i tannhjulet. Problemer med moderne bilmotorer ser man også pga overgang til såkalt helsyntetisk olje,hvor masse bilmotorer kokser igjen og havarerer allerede før de er gått 100.000km. Siler i oljepumper tettes med slam,stempelringer kokser fast med det som resultat at olje slynges opp på stempeltoppen og ødelegger innsprøytningsinjektorer som så sender inn diesel som ikke blir forbrennt,skylles ned i sylinderforing og ødelegger motoroljen,med havari som resultat. Denne nye helsyntetisk oljen har ødelagt utrolig mange motorer og gear.

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan de tester, men det burde da vært mulig å forutse problemer ved å kjøre motor og gir i benk med for høy belastning, vibrasjoner utenom det vanlige, for dårlig kjøling, etc. Jeg tipper de hjør noe slikt da, men hadde vært interessant å hørt hvordan de gjør det, for det er tydligvis ikke godt nok.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke hvordan de tester, men det burde da vært mulig å forutse problemer ved å kjøre motor og gir i benk med for høy belastning, vibrasjoner utenom det vanlige, for dårlig kjøling, etc. Jeg tipper de hjør noe slikt da, men hadde vært interessant å hørt hvordan de gjør det, for det er tydligvis ikke godt nok.

Ja, må være temmelig håpløst å forstå hva som skjer uten en realistisk simulering.

Den simuleringen tror jeg det er bryet verdt å utvikle. Dette krever en seriøs innsats i seg selv.

Det kan neppe være enkelt og utvikle så krevende

mekanikk uten den forståelsen en kontrollert test kan gi, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...