Cayana Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Jeg er elendig på småprating, og nå må jeg rundt fra dør til dør og levere cv og søknad. Så hva prater man egentlig om? Noen tips, så jeg kan forberede meg litt? Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Jeg er elendig på småprating, og nå må jeg rundt fra dør til dør og levere cv og søknad. Så hva prater man egentlig om? Noen tips, så jeg kan forberede meg litt? Har ikke noe svar på hva du kan snakke om men... Bedrifter har begynt å ikke motta CV/søknad i papirform og vil helst du skal skal søke eller sende mail istedenfor. Har nok med GDPR å gjøre. Hørte dette fra ei venninne som hadde gått rundt og gjort det samme. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Samboern min jobber med HR og sier de absolutt ikke vil at folk skal dukke opp med søknad og CV på døra. Send epost hvis du vil sende åpen søknad, hvis ikke bruk rekrutteringsløsningene som er laget for jobbsøknader. Dette med å gå rundt og banke på dører er jobbsøking fra 70-tallet. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Dette er ikkje noke som du treng å bekymre deg over. Det er stor sannsynlegheit for at du ikkje får tid til småprat, ofte er det slik at du berre spørr om bedrifta har jobb til deg og om du kan legge igjen CV, etterfylt av eit ja eller nei og ei forventning om at du skal gå vidare. Dersom du kjem i prat med den du leverer CV til så kan det være lurt at du stiller spørsmål om bedrifta. Då viser du at du er interessert og den andre praten kjem til å ta seg av mesteparten av snakkinga. Spør om kor mange som jobbar i bedrifta, kor mange som er på skift samtidig, kva som er arbeidstid/skiftinndeling, om det er eit bra sosialt miljø, osv. Lenke til kommentar
Cayana Skrevet 17. september 2019 Forfatter Del Skrevet 17. september 2019 Jeg har allerede sendt mail flere steder og forhørt meg, de vil ha søknaden i hånden og en liten prat. Leverte en søknad idag hvor sjefen var borte, han sendte mail og ba meg komme og ta en prat i morgen. Så HELT utdatert kan da ikke det her være. Takk for tips om rett og slett spørre litt om bedriften, det er nok det lureste ja. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 (endret) En kort presentasjon og prat litt om eventuelle tidligere erfaringer og sine ambisjoner innen arbeidslivet, om du ønsker en karriere innenfor det spesifikke yrkesområdet du søker i eller om du bare ønsker generell jobberfaring. Litt om hva du gjør ellers og hvilke tider du er tilgjengelig for jobb er jo også viktig. Det behøves generelt lite mer enn dette. Men hvis noen synes du er interessant, så kan de spørre om livet ditt ellers, fordi de vil sette seg på en personlig basis, da må du vite hva du vil utlevere og ikke. Da er det best å holde det mest mulig formelt og lyve litt hvitt, hvis du har noen skjulte får. Men så klart er det dumt å søle jobber som krever rustest og 100% edruelighet hvis du liker å ta'n ut i helga. Ja det er klart du bør spørre om hva type jobb som tilbys, men jeg regner med du får vite om dette i samtalen. At dette er innforstått. Endret 17. september 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 (endret) Jeg har allerede sendt mail flere steder og forhørt meg, de vil ha søknaden i hånden og en liten prat. Leverte en søknad idag hvor sjefen var borte, han sendte mail og ba meg komme og ta en prat i morgen. Så HELT utdatert kan da ikke det her være. Takk for tips om rett og slett spørre litt om bedriften, det er nok det lureste ja. Dette er bare min erfaring, men når arbeidsgivere vil ha "en liten prat" betyr det i utgangspunktet et uformelt jobbintervju, ikke CV-levering. Og det er noe helt annet når arbeidsgiver vil du skal komme og ta en prat, enn om du selv skal dukke opp uannonsert for å levere CV Endret 17. september 2019 av Drogin 2 Lenke til kommentar
Cayana Skrevet 17. september 2019 Forfatter Del Skrevet 17. september 2019 Dette er bare min erfaring, men når arbeidsgivere vil ha "en liten prat" betyr det i utgangspunktet et uformelt jobbintervju, ikke CV-levering. Og det er noe helt annet når arbeidsgiver vil du skal komme og ta en prat, enn om du selv skal dukke opp uannonsert for å levere CV Åh.. høres plutselig ut som jeg bør forberede meg litt mer. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Jeg har allerede sendt mail flere steder og forhørt meg, de vil ha søknaden i hånden og en liten prat. Leverte en søknad idag hvor sjefen var borte, han sendte mail og ba meg komme og ta en prat i morgen. Så HELT utdatert kan da ikke det her være. Takk for tips om rett og slett spørre litt om bedriften, det er nok det lureste ja. Det kommer nok litt an på bedriften, men i større bedrifter er det nærmest umulig å dukke opp og bare skulle ta en prat med en avdelingsleder eller hr-sjef. Er det snakk om en liten bedrift med 3-4 ansatte på bygda, så funker nok personlig oppmøte bedre enn webcruiter og mail. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Det verste man kan få er ett nei, å banke på dører fungerer fortsatt. Det handler om å få navnet ditt inn i bedriften før de vurderer deg for en stilling, derfor burde man ikke bare spørre om de har ledige jobber(de har de "aldri" uansett) og om du kan levere CV(blir puttet i bunken med alle andre og glemt). Hva med å spørre om hva bedriften jobber med, kanskje de ikke bare gjør det du tror? Spørsmålene burde en bare handle om bedriften, prøv å unngå å snakke om deg selv. Det høres kanskje litt motintuitivt ut å ikke snakke om seg selv, men vandligvis får man bedre respons ved å vise interesse enn å levere en inøvd tale. Målet ditt er ikke å komme til ett forhåndsdefinert svar, men få en dialog gående hvor det muligens oppstår muligheter for begge parter. Du skal selvfølgelig også søke på annonserte stillinger via webportaler og epost, men mye av målet med personlig oppmøte er å finne fram til de uannonserte stillingene. I en større bedrift kan det være vanskeligere å finne fram til personen du burde snakke med, men finner du rett person er det ikke noe problem å snakke seg inn i større bedrifter heller. I større byer er det nok større sjans for å bli stoppet i døra, men igjen så er jobbsøking ofte ett tallspill så man må forvente mange avslag. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Moren min er HR-sjef. Det er ikke favorittsituasjonen hennes å få folk på døra med CV...snarere et irritasjonsmoment, når det finnes etablerte kanaler for nettopp dette på nett. Endret 18. september 2019 av Drogin Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Samboern min jobber med HR og sier de absolutt ikke vil at folk skal dukke opp med søknad og CV på døra. Send epost hvis du vil sende åpen søknad, hvis ikke bruk rekrutteringsløsningene som er laget for jobbsøknader. Dette med å gå rundt og banke på dører er jobbsøking fra 70-tallet. NAV, og NAVs tjenesteleverandører (Din Utvikling, Joblearn, etc.) presser fortsatt brukerne sine til å levere CV og søknad direkte. Mulig det sier noe om nytteverdien deres når det gjelder å få folk i arbeid. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 NAV, og NAVs tjenesteleverandører (Din Utvikling, Joblearn, etc.) presser fortsatt brukerne sine til å levere CV og søknad direkte. Mulig det sier noe om nytteverdien deres når det gjelder å få folk i arbeid. Seier nok mest om NAV-systemet sin emne til å kjenne dagens jobbmarknad. Nå skal det seiast at NAV har sikkert ein del klientar som er såpass tafatte at det må stillast detaljerte krav til kor mange generelle søknadar dei må sende ut, og kor mange CV'ar dei må levere ut fysisk for å være sikre på at dei er reelle arbeidssøkarar som har rett på dagpegnar. Men for det store fleirtalet av arbeidssøkarar så er det nok ein langt betre taktikk å sende spesifiserte søknadar som er skreddersydd for relevante stillingar, og ved å bruke bedrifta sitt etablerte system for å levere jobbsøknaden. Av same grunn er det nok ein litt utdøyande kunst å lære seg å sette opp fine CV'ar, dei fleste arbeidsgivere brukar i dag elektroniske søketenester der du blir bedt om å skrive inn det viktigaste frå CV'en i dei rette boksane slik at informasjonen blir søkbar og sorterbar. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) NAV kjenner nok arbeidsmarkedet og sine klienter, men jobbsøking er en helt annen opplevelse for en med en karriere som bare er innom NAV som en formalitet mellom jobber og en som bare har hatt strøjobber uten noen rød tråd. De som har en karriere får ny jobb uansett, for det første har de ett nettverk innen sitt fagfelt noe som hjelper veldig, men de har også oppgjennom åra opparbeidet seg kunnskaper som er veldig verdifulle og ofte ganske unike. Og i verste fall så søker du på en stilling som ikke har så mange søkere da ikke hvermann kan gjøre den jobben så om alt annet er likt har du større sjans til å bli valgt ut. Disse finner man også langt mer fornøyde med tjenestene til NAV da det ikke kreves mye for å få de ut av systemet. Men sitter du med noe strøjobber som butikkmedarbeider uten ansvar, noe sommerhjelp, noe sesongarbeid, e.l. men ikke hatt mulighet til å bygge opp nettverk er du allerede etter i planen. Så har du en CV som har noen hull og det er ingenting i den som får deg til å virke mer kompetent enn alle de 100-vis av andre søkerne, og det er mange søkere fordi du ikke har kompetanse til å søke på jobbene med få søkere. Dette er også den gruppen mennesker som gjerne ikke har god dialog med NAV, og jo lengre du er i NAV-systemet jo større er sjansen for å havne her. Personer i sistnevnte gruppe har veldig få muligheter i automatiserte systemer, at akkurat deres epost skal bli valgt ut til å leses er også ekstremt usannsynlig uavhengig av skrive-egenskaper. Det betyr ikke at personen er uten verdi, det er bare at å få fram denne verdien er ikke lett via de digitale kanaler. Ved oppmøte og dialog kan man derimot vise hva man kan tilby i større grad, gjør man det riktig tar man ikke bare å leverer ett papir men starter å bygge nettverk. Endret 18. september 2019 av Civilix 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Moren min er HR-sjef. Det er ikke favorittsituasjonen hennes å få folk på døra med CV...snarere et irritasjonsmoment, når det finnes etablerte kanaler for nettopp dette på nett. Men så er det veldig mange firmaer i Norge som ikke har noen HR avdeling og endel av disse kan sette pris på og få slike søknader. 4 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Her er det nok nesten like mange meninger som det er sjefer. Personlig foretrekker jeg å vise meg når jeg søker jobber. Jeg liker ikke å forholde meg til rekrutteringsselskaper. Når noen er ansatt for å rekruttere så har de ofte svært liten innsikt i arbeidet du skal utføre annet enn beskrivelsen de har fått overlevert. De dømmer dermed ofte ut ifra et rent akademisk overfladisk nivå og klarer ikke å fange opp ildsjeler. Dette er det fortsatt ledere som forstår i tillegg til at noen sjefer anser det som positivt at en potensiell arbeider er proaktiv og løsningsorientert. Jeg har alltid med meg en mappe med relevant info og når jeg møter den relevante personen legger jeg mappen på bordet, litt ut av veien - ikke mellom oss - og nevner at "her er litt info om hva jeg kan og hva jeg interesserer meg for. Du kan bare beholde den og se over den senere om ønskelig". Noen drar den foran seg og blar lett i den mens vi preiker, andre legger den bort med beskjed om at de skal levere den til avdelingsleder og andre bare lar den ligge og sier takk. Jeg har utkonkurrert andre med mer utdanning og mer arbeidserfaring i søknader for samme posisjon, jeg har fått motbud fra arbeidsgivere og min egen arbeidsgiver har informert meg om at det var nettopp min iver som stakk meg frem foran andre. - så noe gjør jeg rett. Når det gjelder hva du skal snakke om så liker ikke jeg når møter med potensielle sjefer blir for personlig. Jeg holder meg stort sett til å snakke om arbeidet og jeg liker spesielt når det er en kar som har noe innsikt i arbeidet jeg driver med ettersom vi da kan snakke litt teknisk om spesifikke arbeidsoppgaver. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Her er det nok nesten like mange meninger som det er sjefer. Personlig foretrekker jeg å vise meg når jeg søker jobber. Jeg liker ikke å forholde meg til rekrutteringsselskaper. Når noen er ansatt for å rekruttere så har de ofte svært liten innsikt i arbeidet du skal utføre annet enn beskrivelsen de har fått overlevert. De dømmer dermed ofte ut ifra et rent akademisk overfladisk nivå og klarer ikke å fange opp ildsjeler. Dette er det fortsatt ledere som forstår i tillegg til at noen sjefer anser det som positivt at en potensiell arbeider er proaktiv og løsningsorientert. Jeg har alltid med meg en mappe med relevant info og når jeg møter den relevante personen legger jeg mappen på bordet, litt ut av veien - ikke mellom oss - og nevner at "her er litt info om hva jeg kan og hva jeg interesserer meg for. Du kan bare beholde den og se over den senere om ønskelig". Noen drar den foran seg og blar lett i den mens vi preiker, andre legger den bort med beskjed om at de skal levere den til avdelingsleder og andre bare lar den ligge og sier takk. Jeg har utkonkurrert andre med mer utdanning og mer arbeidserfaring i søknader for samme posisjon, jeg har fått motbud fra arbeidsgivere og min egen arbeidsgiver har informert meg om at det var nettopp min iver som stakk meg frem foran andre. - så noe gjør jeg rett. Når det gjelder hva du skal snakke om så liker ikke jeg når møter med potensielle sjefer blir for personlig. Jeg holder meg stort sett til å snakke om arbeidet og jeg liker spesielt når det er en kar som har noe innsikt i arbeidet jeg driver med ettersom vi da kan snakke litt teknisk om spesifikke arbeidsoppgaver. Dette er nok ikke så dumt om man faktisk er en ildsjel som har en del spennende på CVen og er så heldig at man er genuint interessert i jobben det er snakk om. Men jeg tenker i at de fleste tilfeller søker man en jobb fordi man trenger en (høyere) inntekt eller mistrives i jobben man har fra før. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Øyekontakt, et godt handtrykk og et vennlig smil. Vis at du er en hyggelig person (men ikke en spyttslikker). Holdt det kort. Med det sagt mistenker jeg at det ikke nødvendigvis er en fordel å levere personlig. Men det avhenger nok veldig fra arbeidssted til arbeidssted. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Kommer veldig an på om det er din lokale REMA eller Equinor. Jeg fikk jobb (endelig) etter å ha levert direkte. Spurte ansatte der om å snakke med sjefen, introduserte meg, sa jeg fant stillingen på nettsiden deres, sa at jeg tillater meg å oppsøke deg, syns det virker spennende bla bl, jeg har med cv og søknad om du er intr Lenke til kommentar
HardstyleThomas Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 (endret) Samboern min jobber med HR og sier de absolutt ikke vil at folk skal dukke opp med søknad og CV på døra. Send epost hvis du vil sende åpen søknad, hvis ikke bruk rekrutteringsløsningene som er laget for jobbsøknader. Dette med å gå rundt og banke på dører er jobbsøking fra 70-tallet. For noe vås. Men spørs nok hva slags jobb man søker på. Hvis man søker jobb i butikk, da bør man gå og banke på døren. De aller fleste butikker utlyser ikke stillinger. Og der jeg er er det stor sannsynlighet at søknaden blir søppel om den kommer via e-mail. De fleste som har fått jobb der har kommet med åpen søknad, ringt sjefen og fått avtalt møte med han eller via utlyst stilling. Men ingen har fått ved å sende mail. Det å gå direkte til der man vil søke, viser at du har iniativ og er mer interessert i å jobbe der enn de som kune sender via mail eller annet. MEN om det er på utlyst stilling, da er det nok lurt å ikke gå direkte. Sjefene har nok med å bla seg igjennom de mange hundre søknadene, og jobben deres ellers enn å måtte prate med random folk. Hvis Lami hadde kommet i butikken jeg jobber og prøvd det samme, da hadde sjefen bare blitt drit irritert. Endret 10. oktober 2019 av HardstyleThomas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå