kiwi12 Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Hei Kjøpte meg en helt ny pc fra komplett 7/7, levert 28/7 . Fikk brukt den 3 ganger for cpu`n var defekt. Sendte tilbake cpu`n den 12 aug, siden har jeg ventet på ny cpu. Hver uke blir datoen endret, nå er den satt til 2 okt. Så spørsmålet er, har jeg krav på noe her? eller må jeg bare vente ukevis på at komplett klarer å leve en vare jeg har betalt for. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Tror du har krav på lånevare når det er urimelig lang ventetid så lenge kostnaden til butikken ikke er urimelig,dvs. ikke forvent at de gir deg en annen tilsvarende ny og ubrukt cpu til utlån,kanskje du er heldig at de har en brukt cpu liggende du kan låne imens som er tilsvarende, litt dårligere eller litt bedre. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) I Forbrukerkjøpsloven, som styrer salg fra butikk til forbruker, står det at en reklamasjonssak skal løses "innen rimelig tid". Nøyaktig hva "rimelig tid" betyr er opp til blant annet Forbrukerklageutvalget å bestemme. Og det varierer ut fra hva slags produkt det er snakk om. Utvalget har tidligere uttalt at seks uker er for mye for en PC. For mobiler skal utvalget tidligere ha satt en grense på fire uker. Og overskrides disse grensene, har du krav på å heve kjøpet. Ved kjøp på internett har du samme rettigheter som ved kjøp i en fysisk butikk. Endret 16. september 2019 av helsten2 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) Det er jo også en mulighet,å heve kjøpet og kjøpe cpuen ett annet sted som har den på lager. Viss jeg ikke husker feil må de også betale mellomlegget viss den er dyrere ett annet sted,eller blander jeg to lover? Endret 16. september 2019 av Malmern 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 I Forbrukerkjøpsloven, som styrer salg fra butikk til forbruker, står det at en reklamasjonssak skal løses "innen rimelig tid". Nøyaktig hva "rimelig tid" betyr er opp til blant annet Forbrukerklageutvalget å bestemme. Og det varierer ut fra hva slags produkt det er snakk om. Utvalget har tidligere uttalt at seks uker er for mye for en PC. For mobiler skal utvalget tidligere ha satt en grense på fire uker. Og overskrides disse grensene, har du krav på å heve kjøpet. Ved kjøp på internett har du samme rettigheter som ved kjøp i en fysisk butikk. Tviler på januar, juli, desember og mai telles som måneder her, siden er mange som tar ferie i disse dagene. Så man kan jo alltid diskuere hva som er innenfor eller ikke, tviler på forbrukerrett innebærer erstattning eller ligdene for tap så er egentlig ulempen å kjøpe pcen ferdig bygget. Men på en annen side burde komplett informere ekstra lang service eller tilby heving av kjøpet eller tilsvarende vare som erstattning. Men spørsmålet om de ønsker det for de taper på en slik løsning. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 (endret) Tviler på januar, juli, desember og mai telles som måneder her, siden er mange som tar ferie i disse dagene. Så man kan jo alltid diskuere hva som er innenfor eller ikke, tviler på forbrukerrett innebærer erstattning eller ligdene for tap så er egentlig ulempen å kjøpe pcen ferdig bygget. Men på en annen side burde komplett informere ekstra lang service eller tilby heving av kjøpet eller tilsvarende vare som erstattning. Men spørsmålet om de ønsker det for de taper på en slik løsning. Så lenge en bedrift holder åpent i januar, juli og desember så regnes vel dette som "uker/måneder", har hele bedriften stengt i juli så kan jeg skjønne det, men de må ta konsekvensen av å holde åpent om de liker det eller ei. At feriedagene i f.eks desember ikke medberegnet er helt greit, det er arbeidsdager/uker man må beregne, f.eks viss jeg sender inn en defekt cpu og de godkjenner omlevering av ny cpu 1. desember 2018, da bør jeg få ny i løpet av 3,5 uke inn i januar måned dvs. ca. 19. januar 2019, 2,5 uke må regnes som å ha gått i desember, at noen i bedriften har fri / det er mye bestillinger er ikke en grunn til å sluntre unna loven. Kunden skal vel ikke lide tap for at butikken er treig med å sende ny vare? Endret 17. september 2019 av Malmern 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Kunden skal vel ikke lide tap for at butikken er treig med å sende ny vare? Tja det spørs er det kunden som ikke ønsker å bytte harddisk\cpu selv fordi redd for å ødlegge cpuen\harddisken så kan det vel diskuteres. Det er jo mere jobb å la komplett feilsøke og bytte deler så man må regne med den løsningen tar lengere tid. For du må jo huske på komplett også må teste varer på åpenkjøp. Så er vel neppe lønnsomt å ha 100 ansatte til den jobben. Godt mulig de kun har 10-15 ansatte som gjør det og ingen jobber overtid. Nå kan man vertfall si komplett er dårlig å på å sende annet en pc\laptop på reprasjon. Harddisker\cpu eller ram blir vel aldri reparert selv om det er teknisk mulig. Men ofte ikke lønnsomt. Endret 18. september 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Handlepose Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 (endret) Hvis de ikke har varen på lager og ikke greier å skaffe den innenfor rimelighetens grenser så skal du kunne kjøpe den et annet sted og be komplett eventuelt betale mellomlegget om den er dyrere hos konkurenten. Var vel en artikkel på dette hvor noen vant gjennom hos forbrukerrådet da en bedrift ikke greide å skaffe varen og kunde måtte kjøpe ny til dyrere pris, bedriften måtte da dekke mellomlegget. edit: fant artikkelen, https://www.dinside.no/okonomi/far-3400-kroner-fordi-varen-var-utsolgt/67440358 edit 2: du kan kanskje kreve erstatning for at du lider et tap av og ikke ha en fungerende pc. § 24. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Endret 19. september 2019 av Handlepose Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Har du kjøpt en komplett PC eller er den kjøpt i deler og bygget selv? Uansett, rimelig tid anses å være mellom 4-5 uker, og passerer vi 6 uker er det ut over rimelig tid. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Tja det spørs er det kunden som ikke ønsker å bytte harddisk\cpu selv fordi redd for å ødlegge cpuen\harddisken så kan det vel diskuteres. Det er jo mere jobb å la komplett feilsøke og bytte deler så man må regne med den løsningen tar lengere tid. For du må jo huske på komplett også må teste varer på åpenkjøp. Så er vel neppe lønnsomt å ha 100 ansatte til den jobben. Godt mulig de kun har 10-15 ansatte som gjør det og ingen jobber overtid. Nå kan man vertfall si komplett er dårlig å på å sende annet en pc\laptop på reprasjon. Harddisker\cpu eller ram blir vel aldri reparert selv om det er teknisk mulig. Men ofte ikke lønnsomt. Antall ansatte spiller vel ingen rolle for loven, er grensa satt til 6 uker, så er den på 6 uker, ikke noe å diskutere, sliter de med å få det til må de enten ansette noen fler eller sende avgårde delene. I dette tilfelle spiller det uansett ingen rolle da kun CPUen ble sendt inn og de har uansett lovt TS en ny som de da ikke klarer å levere innen rimelig tid, derav har vedkommende rett på å få hevet kjøpet samt dekket tapet viss det blir innkjøp av lik CPU hos konkurrent med høyere pris, er prisen lavere (Inkludert frakt) gjelder kun heving av kjøpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå