AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Litt usikker. Har på hånda en bolig som ikke ligger ute. Markedet suger akkurat nå, så ting står lenge til salgs. Eier vil selge, da dette er et dødsbo. Mulig løsning: Få takstmann til å se over, så bli enige om pris - ordne papirarbeidet gjennom advokat? Selger slipper 50-60,000 kroner til megler, og evt. utvask. For kjøpers del, så kanskje dette påvirker prisen. Slipper takst fra megler hvor "de skal ha noe å gå på". Win-win eller er jeg gal? Anonymous poster hash: 015d9...2f3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) Win-win eller er jeg gal?Vinn-vinn-tap. Du og kjøper vinner, eiendomsmegler taper. Ingenting i veien mot å gjøre dette uten å bruke titusener av kroner på fotograf, finn-annonse, meglerhonorar osv. Jeg holdt på å gjøre dette selv da jeg skulle selge; nemlig selge leiligheten til naboen. Det store usikkerhetsmomentet er jo prisen. Hverken takstmann eller megler kan vite, men man kan gjøre en kvalifisert gjetning. Jeg tilbydde kjøper det jeg trodde var en god pris og kjøper var enig, men det ordnet seg ikke med finansiering for kjøperen. Endte opp med å ha boligen på markedet i 5 mnd og solgte 100k under det jeg hadde fått fra privatsalget. Med andre ord bør dere begge danne dere en forventning om pris. Bestiller du to takstmenn kan du banne på at de kommer med to ulike priser. Tror det er vanlig i forbindelse med skilsmisser og lignende at man ber om takst fra flere eiendomsmeglere og bruker et gjennomsnitt. I dette tilfeller må selger sannsynligvis strekke seg litt ned siden han/hun sparer kostnader på megler osv. PS: Husk å be utvidet takstrapport fra takstmann. Dette kan bli viktig skulle noe skje med boligen og er krav for eventuell selger/kjøper-forsikring. Endret 16. september 2019 av Nimrad Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Det er ingenting i vegen med å kutte ut mellommannen, kostnaden med å bruke meklar bikker fort 100 000 kr. Prisen er alltid det store spørsmålet, men i eit dårleg marked der ting blir liggande ute lenge så er det ein økonomisk gevinst i å få solgt også for å sleppe å sitte på eit tomt hus. Som kjøpar kan det være lurt å passe på at kjøpssummen er basert på ein tilstandsrapport av bustadern (ikkje verditakst), då får du ein rapport som viser kva du må reparere og kva vedlikehald som står for tur. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 PS: Husk å be utvidet takstrapport fra takstmann. Dette kan bli viktig skulle noe skje med boligen og er krav for eventuell selger/kjøper-forsikring. Dødsbo. Lite med reklamasjonsmuligheter da. Opphavet til egenerklæring (og dermed kjennskap til skjulte feil og mangler) ligger mange fot under gresset, alternativt brent til aske, så lite å hente på forsikringsordninger... Takstrapport er lurt, og den må leses nøye. Det forutsettes også at kjøper kontrollerer boligen ekstra nøye, siden det ikke er noen å klage til senere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Med andre ord bør dere begge danne dere en forventning om pris. Bestiller du to takstmenn kan du banne på at de kommer med to ulike priser. Takstmenn setter ikke priser lenger, det er det meglere som gjør. Slik var det da jeg solgte og kjøpte bolig i vinter. Kontakt et par meglere og få en verdivurdering. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Takstmenn setter ikke priser lenger, det er det meglere som gjør. Slik var det da jeg solgte og kjøpte bolig i vinter. Kontakt et par meglere og få en verdivurdering.Sant nok. Men jeg solgte min bolig selv og hadde da en uformell samtale med takstmannen når han var på besøk om pris. Det er så mange som tror at "prisantydning" er noe rasjonelt og objektivt, men det er jo nesten ikke noe mer enn "tenk på et tall". Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2019 Forfatter Del Skrevet 16. september 2019 Takstmenn setter ikke priser lenger, det er det meglere som gjør. Slik var det da jeg solgte og kjøpte bolig i vinter. Kontakt et par meglere og få en verdivurdering. Her så medfølger dette på taksten Tomteverdi og teknisk verdi bygninger for det aktuelle takstobjektet xxxxxxxx ,- Anonymous poster hash: 015d9...2f3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) Her så medfølger dette på taksten Tomteverdi og teknisk verdi bygninger for det aktuelle takstobjektet xxxxxxxx ,- Teknisk verdi er noe helt annet enn markedsverdi. Teknisk verdi er hva det ville kostet å bygge tilsvarende i dag, minus behov for påkost/utbedring for å nå ny standard. Salgsverdi kan være halvparten av eller tre ganger teknisk verdi. Endret 16. september 2019 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2019 Forfatter Del Skrevet 16. september 2019 Teknisk verdi er noe helt annet enn markedsverdi. Teknisk verdi er hva det ville kostet å bygge tilsvarende i dag, minus behov for påkost/utbedring for å nå ny standard. Salgsverdi kan være halvparten av eller tre ganger teknisk verdi. Var det beløpet megler gikk ut med for salg. Men når jeg ser på en annen her, så har han ikke med verdien i det hele tatt. Så kanskje de opererer litt forskjellige her. Sorry, jeg blander Anonymous poster hash: 015d9...2f3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Sant nok. Men jeg solgte min bolig selv og hadde da en uformell samtale med takstmannen når han var på besøk om pris. Det er så mange som tror at "prisantydning" er noe rasjonelt og objektivt, men det er jo nesten ikke noe mer enn "tenk på et tall". Verdivurdering er meglerens "best guess", basert på bl.a. egen erfaring med omsetning i tilsvarende boliger i samme området. Det er et utgangspunkt, så vil interessen i markedet (i kombinasjons med selgers tålmodighet) vise hva faktisk pris blir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå