Gå til innhold

Hvilken bank jeg skal velge for å ta et forbrukslån?

Anbefalte innlegg

REDIGERT:

Ok... nå er saken slik at jeg er tydeligvis for gammel til å ta forbrukslån på 47000kr hos Sbanken... Og kona får heller ikke tatt lån, hu får automatisk avslag på søknaden sin hos Sbanken... Og kona hadde andre planer ang. det med å øke huslånet, så det er dessverre uaktuelt.

Hvilke andre forbrukslån anbefales det? Vi har jo i dag Cresco... Ser man på rangeringen her: https://www.finanspo...nk/forbrukslan/ - hvor ligger Cresco og re:member på den lista...? Er det de som er på 6.plass siden vi betaler til DNB? Dumt at man ikke får tatt lån hos Sbanken da...

Har dere noen forslag?

Se vedlagt bilde.

Har tatt opp et lån på noe 45000kr. Angrer på det, selvfølgelig, men det var et lån jeg måtte gjøre der og da, dessverre. Men, har et par spørsmål vedr. lånet mitt...

1: Er det slik at jeg må/bør egentlig betale 10000kr/mnd. for at renten ikke skal være så innmari høy, hva? Mao., jo mer i måneden jeg betaler, jo mindre blir renten?

2: Er det noen andre muligheter for å få renten ned?

3: Jeg kan ikke bli kvitt admin.gebyret, hva?

4: Har dere noen andre råd om hvordan jeg kan få renten mer ned, kanskje?

5: Hvordan finner/regner jeg ut hvor mye totalt jeg blir å betale totalt hvis jeg betaler ca. 2000kr/mnd.?

Har budsjett til å betale et par hundre kroner mer enn månedsbeløpet da.

Takker for råd og tips på forhånd.

post-462884-0-10355700-1568583013_thumb.jpg

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det går ca 700 kr i mnd kun til renter. Renten blir ikke lavere om du betaler mer, men beløpet du betaler rente på blir mindre, ergo rentekostnaden går ned.

Skaff deg et møte med rådgiver i banken som hjelper deg å forstå og kanskje ordner et annet lån med lavere rente, om dette kommer til å ta lang tid. En bank som tar 39 kr i administrasjonsgebyr på kredittgjeld bør ta godt vare på kundene sine :)

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

1) Desto mer du betaler, desto minsdre rente og gebyr. Men 10K på et lån på 40K er veldig kjapt da.

2) Bytt til billigere bank, se pkt 4.

3) Nei. Eneste unntaket er gebyrer for papirfaktura, de kan du bli kvitt ved å ikke få papirfaktura.

4) Gå hit https://www.finansportalen.no/bank/forbrukslan/ og tast inn 40K og 2 år. Da finner du billigste bank. Sbanken er som regel billigst, de har heller ingen adm gebyr så vidt jeg vet.

5) Denne kan kanskje hjelpe deg litt https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/866-annuitetslanskalkulator ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er dette et kredittkort? Dersom renten er ca 650 i måneden på 40k, er rentesatsen ca 20 %. Du kan jo ta deg bryet med å flytte lånet til en bank med lavere rente, men med såpass lavt lånebeløp kan kostnader/gebyrer fort overstige gevinsten. Enkleste er å betale ned så fort du kan.

Lenke til kommentar

5: Hvordan finner/regner jeg ut hvor mye totalt jeg blir å betale totalt hvis jeg betaler ca. 2000kr/mnd.?

Har budsjett til å betale et par hundre kroner mer enn månedsbeløpet da.

Minste tillatte innbetaling er 1590kr ifølge fakturaen, og du har budsjett til å betale et sted mellom 1600 og 2000kr? Har du mulighet til å betale ti tusen som du starter tråden med? Å fortsette nedbetalingsplanen med minstebeløp vil ta veeeldig lang tid og koste ganske mye i renter. 

Hvor lang tid har du brukt på å betale ned til dagens sats på 40k?

Lenke til kommentar

Oi! Her var det mange konstruktive og gode svar. takker for samtlige bidrag, folkens.

Tipper det går ca 700 kr i mnd kun til renter. Renten blir ikke lavere om du betaler mer, men beløpet du betaler rente på blir mindre, ergo rentekostnaden går ned.

Skaff deg et møte med rådgiver i banken som hjelper deg å forstå og kanskje ordner et annet lån med lavere rente, om dette kommer til å ta lang tid. En bank som tar 39 kr i administrasjonsgebyr på kredittgjeld bør ta godt vare på kundene sine :)

Ahh, forstår. Er hos Cresco jeg tok lånet... Innser jo at det var et feilgrep av meg. Har derfor det her lånet og husbankenlån.

1) Desto mer du betaler, desto minsdre rente og gebyr. Men 10K på et lån på 40K er veldig kjapt da.

2) Bytt til billigere bank, se pkt 4.

3) Nei. Eneste unntaket er gebyrer for papirfaktura, de kan du bli kvitt ved å ikke få papirfaktura.

4) Gå hit https://www.finansportalen.no/bank/forbrukslan/ og tast inn 40K og 2 år. Da finner du billigste bank. Sbanken er som regel billigst, de har heller ingen adm gebyr så vidt jeg vet.

5) Denne kan kanskje hjelpe deg litt https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/866-annuitetslanskalkulator ?

Takker. Dessverre, så var jeg såpass stupid at jeg tok opp lånet hos Cresco og ikke banken. :/ Har faktisk Sbanken også.... Huff at man ikke tenkte etter.

Er dette et kredittkort? Dersom renten er ca 650 i måneden på 40k, er rentesatsen ca 20 %. Du kan jo ta deg bryet med å flytte lånet til en bank med lavere rente, men med såpass lavt lånebeløp kan kostnader/gebyrer fort overstige gevinsten. Enkleste er å betale ned så fort du kan.

Yes, her skal man betale det ned fort som F.

Minste tillatte innbetaling er 1590kr ifølge fakturaen, og du har budsjett til å betale et sted mellom 1600 og 2000kr? Har du mulighet til å betale ti tusen som du starter tråden med? Å fortsette nedbetalingsplanen med minstebeløp vil ta veeeldig lang tid og koste ganske mye i renter. 

Hvor lang tid har du brukt på å betale ned til dagens sats på 40k?

Nei, har ikke mulighet å legge ut 10k. Var bare et spørsmål. Men ja, kan strekke meg til 2500kr/mnd. mot at jeg tar å kutter ned på ett eller annet i hverdagen. det bør vel gå greit, eller? Må bare spørre... siden minst beløpet er på 1590kr, hva anbefaler dere at jeg bør innbetale hver mnd. da?

Renten går ikke ned, men den vil jo slutte å løpe så fort du får betalt ned.

Skjønner.

Kan du stille noen form for sikkerhet i en verdi du har?

Antar jo at siden du tok lånet du gjorde, har du ikke det, men med f.eks en leilighet du eier vil du kunne få renta ned mange hakk fra kredittkortgjeld til boliggjeld. 

Vel, eneste jeg har, er huset da... Nedbetaler huset hos Husbanken. Men jeg kan vel ikke overføre den gjelden til boliggjelden, nei?

Takker for hjelpa igjen.

Lenke til kommentar

Forresten, er det noen tiltak/grep jeg kan gjøre for å f.eks få lavere rente på huslånet mitt hos Husbanken, kanskje? Kanskje bytte fra annuitetslån til serielån, hva? Eller er det kun økning av månedsbeløpet som er eneste løsning? Har vedlagt min betalingsplan for huslånet. Tar imot råd og tips, altså. Har betalt Husbanken hele livet mitt, mer eller mindre. Så ja, setter pris på råd og tips.

post-462884-0-24800600-1568642914_thumb.jpg

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

Ang. Husbanken-lånet... lønnes det/er det vits for meg å bytte fra annuitetslån til serielån siden jeg allerede har betalt ned såpass mye av huslånet?

Jeg ville spurt banken om noen avdragsfrie måneder på boliglånet slik at du får betalt ned mest mulig på det dyre forbrukslånet. Eventuelt kan du øke boliglånet med et beløp tilsvarende forbrukslånet for så å betale alt på en gang. Dersom det går vil sistnevnte vil lønne seg veldig.

Wow! DET må jeg høre om det lar seg gjøres, ja! :o Hadde jo vært ypperlig hvis jeg kunne økt boliglånet mitt med drøye 40k, ja. Da hadde jeg fått nedbetalt forbrukslånet snarest, ja. Da er det å ringe Husbanken i morgen...

Men du kan vel betale ned kredittkortet med et forbrukslån i sbanken? Ikke at det gjør at lånet forsvinner, men betingelsene er vesentlig bedre enn hva du har nå.

Enda et godt forslag det her, ja! Går ikke overnevnte forslag, så skal jeg prøve meg på ditt forslag, ja. DET vil nok iallfall lønne seg, ja. Men, er det slik at jeg skal bare overføre lånet mitt fra Cresco til Sbanken, eller skal jeg ta et nytt lån fra Sbanken for å betale hele Cresco? Og kan jeg øke beløpet hvis jeg overfører? Kom nemlig på at jeg hadde et mindre lån på 7000kr hos re:member som jeg også vil bli kvitt med lånet fra Sbanken....

Takker for gode forslag! Kom gjerne med flere forslag, om mulig.

Endret av Seawanderer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, er det slik at jeg skal bare overføre lånet mitt fra Cresco til Sbanken, eller skal jeg ta et nytt lån fra Sbanken for å betale hele Cresco? Og kan jeg øke beløpet hvis jeg overfører? Kom nemlig på at jeg hadde et mindre lån på 7000kr hos re:member som jeg også vil bli kvitt med lånet fra Sbanken....

Spør i sbanken om å få låne 47K. Dersom du får ja bruker du pengene til å nedbetale de to andre lånene.

Lenke til kommentar

Ja, du kan være kunde i så mange banker du ønsker samtidig. Det er helt normalt å ha lønnskonto i en, boliglån i en annen og sparekonto i en tredje.

Tusen hjertelig for all hjelpa! Godt det finnes slike sjeler der ute. Da blir det å registrere seg hos Sbanken også søke om nytt lån der asap. 

Nå var det å finne ut om hva jeg skal ha i DNB siden jeg har "alt" der for øyeblikket, og hva jeg skal ha andre steder....

Lenke til kommentar

Vel, eneste jeg har, er huset da... Nedbetaler huset hos Husbanken. Men jeg kan vel ikke overføre den gjelden til boliggjelden, nei?

Takker for hjelpa igjen.

Du må se hvilken belåningsgrad du har på huset ditt om dagen. Har du betalt ned en del fra det opprinnelige lånebeløpet, eksempelvis om du nå er på 70%, vil banken kunne gå med å la deg låne deg opp til 80% (85% er max på normalt boliglån). Da bruker du altså det økte boliglånet, antakelig med en rente rundt 2,5-3%, til å betale ut kredittkortgjeld, antakelig med en rente på 15-25%.

Eksempel SBankens 75% lån har en rente på 2,8%. 85% lån har 3,1%. I en del tilfeller har lokale banker enda bedre rente, noen ganger med spesifikke betingelser (alder, bolig i samme området osv).

Har du en belåningsgrad på dagens hus på f.eks. 84%, akkurat begynt å betale på det, er det dessverre liten sjanse for ytterligere lån, om du ikke akkurat har gjort større oppussing og kan be om ny verdivurdering av bolig. Skulle du slik ha økt boligens verdi (eks fra 2,5 mill til 3 mill) har du et godt grunnlag for å be om mer boliglån.

Lenke til kommentar

Ok... nå er saken slik at jeg er tydeligvis for gammel til å ta forbrukslån på 47000kr hos Sbanken... Og kona får heller ikke tatt lån, hu får automatisk avslag på søknaden sin hos Sbanken... Og kona hadde andre planer ang. det med å øke huslånet, så det er dessverre uaktuelt.

Hvilke andre forbrukslån anbefales det? Vi har jo i dag Cresco... Ser man på rangeringen her: https://www.finansportalen.no/bank/forbrukslan/ - hvor ligger Cresco og re:member på den lista...? Er det de som er på 6.plass siden vi betaler til DNB? Dumt at man ikke får tatt lån hos Sbanken da...

Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...