Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mystiske problemer med nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg bor på et studentbygg hvor det er lagt opp nettverk til alle rom. Det er benyttet 10mbit 3Com hub'er og TP kabel.

Noen av oss fant ut at vi ville ha 100Mbit og gikk inn for å bytte ut en hub med en 100Mbit switch, men nei....

Jeg koblet 3 pc'er til switchen, samt koblet switchen til huben via uplink porten (switchen indikerte at pc'ene kjørte på 100Mbit og huben på 10Mbit): Resultatet var da at ingen av maskinene som var koblet på switchen ikke fikk kontakt med andre maskiner (selv ikke maskinene koblet til switchen).

Jeg tok å byttet om på noen ledere i tp kabelen til den ene maskinen (så ut som om det var en feil), det ble fremdeles indikert at det var 100Mbit, men fremdeles ingen kontakt med andre.

Så jeg lurer på hva pokker som kan være feil? Switchen virker, har prøvd lengre kabelstrekk før uten problemer....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av hardware er det alt mulig. Jeg kjører Unex 10/100 kort, switchen vi prøvde med var Unex 10/100. Ellers er det en stor del Realtech baserte nettverkskort på bygget.

Det kan virke som om problemet er i kabelen, iogmed at alt fungerer ellers. Har prøvd å "koble om" lederne i tp kabelen uten hell.

Det kan se ut som om kabelen ikke greier å sende signaler i 100Mbit og hvis vi forsøker så blir det krøll.

Kan det være at kabelen ikke takler 100Mbit? (Veit ikke hvordan kategori kabelen er....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...