Økonomifyren Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Jeg tenker å slanke meg litt. Sett litt på "Five bite" dietten. Er dette en effektiv måte å fjerne litt fluff på? Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 (endret) Jeg tenker å slanke meg litt. Sett litt på "Five bite" dietten. Er dette en effektiv måte å fjerne litt fluff på? Kroppen vil ikke tilpasse seg den nye livsstilen, dermed vil du etter denne dietten legge på deg masse. Kroppen vil sluke til seg så mye den klarer, etter du har gjennomført dette. Anbefaler at du heller kutter 500 kalorier om dagen i stedet, du vil gå ned veldig kjapt. Etter selv å ha gått ned 25kg så klarte jeg det fordi jeg økte aktivitetsnivået generelt om dagen. Man kutter i tillegg ned på kalorier og da raser man ned i vekt. 25kg tok meg ca 1 år. Det som mange ikke forstår med å gå ned i vekt handler ikke om kalorier osv.. Men om å endre livsstilen sin, for endrer ikke den seg så vil du bare gå opp i vekt igjen. Du vil i tillegg se veldig syk ut, for kroppen vil ikke få nok næring. Fett, sukker og protein er nødvendig for å holde seg sunn. Endrer du kosthold og sakte men sikkert finner deg hobbyer som får deg i aktivitet, så vil du få et resultat du er ute etter og som vil holde seg der over lang tid. ps. Legger til at man burde spise mat flere ganger om dagen, i tillegg til at man holder den til faste tidspunkter på DAGEN og ikke kvelden. Endret 15. september 2019 av d3af Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Nei, nei, nei og atter nei. Håper virkelig du tuller. Som personen over sier, legg deg heller 500 under det du trenger daglig for å vedlikeholde vekta. Alt du går ned på den syke dietten der, vil du få tilbake når du begynner å spise vanlig. Du går ned i vekt på 2 måter; 1. Forbrenne mer enn du spiser 2. Spise mindre enn du forbrenner Du kan altså enten øke kaloriforbrenningen med fysisk aktivitet (1), eller gå ned feks 500 kcal (2), og dette bør være et maksimum, under det du trenger daglig. Snakk med en kostholdsveileder, for du kan ikke ha det slik når du faktisk vurderer noe sånt Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Alle ekstreme slankekurer fører til vekttap, det er fordi kroppen får et enormt underskudd og det er ikke annet sted å hente energi fra enn fra fettvevet. Kroppen av helt klart best av at vekttapet kommer gradhvis, samtidig som man finner en livsstil hvor matinntaket er redusert i forhold til dagens matinntak. Resultatet blir en vedvarende vektnedgang uten særlig risiko for å ta på seg vekten igjen. Til ditt opprinnelige spørsmål: Ja, det er en effektiv måte å fjerne fluff på, men ikke en effektiv måte å forbli slank på. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Slik jeg leser innlegget ditt, ønsker du å slanke deg litt i én måned? Men har du tenkt på hva du skal etterpå? Hvis du skal fortsette som før, tar det ikke lang tid før kroppen er som før også, og da er det kanskje litt bortkastet? Du kan ikke "slanke deg litt" for så å fortsette som før. Som andre er innom over her, hvis målet er være slankere over tid, må du enten spise mindre eller øke aktiviteten, gjerne begge deler. Hvis det derimot er en test for å se om det er mulig, så gjerne for meg, men pass på at du får i deg de næringstoffene kroppen må ha også. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Dude, nei.Du må regne utifra vekt og høyde og livsstil og finne ut av din basalforbrenning, så gå kanskje ett par-tre hundre kcal under. Jeg feks er veldig lav og liten så min er på ca 1300 kcal daglig. Hvis jeg faster og kjører OMAD (one meal a day) klarer jeg lett å holde meg under det uten å gå sulten hele tiden. Du blir sulten når du først starter hvis du er vant med å spise hele tiden, er helt OK å føle på sulten. Den er ikke farlig slik mange virker å tro den er, ikke så rart da med tanke på at vi får det banka inn i huet at man må spise regelmessig ellers duger helten ikke. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Nei. Reduser heller inntaket med 500 kcal og følg med på vekta. Lenke til kommentar
Økonomifyren Skrevet 16. september 2019 Forfatter Del Skrevet 16. september 2019 Dude, nei. Du må regne utifra vekt og høyde og livsstil og finne ut av din basalforbrenning, så gå kanskje ett par-tre hundre kcal under. Jeg feks er veldig lav og liten så min er på ca 1300 kcal daglig. Hvis jeg faster og kjører OMAD (one meal a day) klarer jeg lett å holde meg under det uten å gå sulten hele tiden. Du blir sulten når du først starter hvis du er vant med å spise hele tiden, er helt OK å føle på sulten. Den er ikke farlig slik mange virker å tro den er, ikke så rart da med tanke på at vi får det banka inn i huet at man må spise regelmessig ellers duger helten ikke. jeg har drevet med OMAD lenge, men har bare gått ned 16 kg på 1 år. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Det er ikkje kor mange måltid om dagen som betyr noko, men kor mange kaloriar ein får i seg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Dette er ein svelte-diett, der du nesten ikkje får i deg næring og overlever på å få i deg nok væske. Dersom du klarer å holde dietten så er den kjempeeffektiv fordi kroppen går i nødmodus og startar å fortære det i kroppen som ikkje er kritisk. Utfordringa er at du lærer kroppen til å legge på seg når du igjen får tilgang til mat (slik at du er feit nok til å overleve neste svelteperiode). Dersom målet er at du skal mykje ned i vekt om ein måned, så vil dette fungere, men du vil ha ein dårleg måned med lite energi, og du vil legge på deg igjen etterpå ved å køyre ein slik ekstremkur. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) Kroppen vil ikke tilpasse seg den nye livsstilen, dermed vil du etter denne dietten legge på deg masse. Kroppen vil sluke til seg så mye den klarer, etter du har gjennomført dette. Anbefaler at du heller kutter 500 kalorier om dagen i stedet, du vil gå ned veldig kjapt. Etter selv å ha gått ned 25kg så klarte jeg det fordi jeg økte aktivitetsnivået generelt om dagen. Man kutter i tillegg ned på kalorier og da raser man ned i vekt. 25kg tok meg ca 1 år. Det som mange ikke forstår med å gå ned i vekt handler ikke om kalorier osv.. Men om å endre livsstilen sin, for endrer ikke den seg så vil du bare gå opp i vekt igjen. Du vil i tillegg se veldig syk ut, for kroppen vil ikke få nok næring. Fett, sukker og protein er nødvendig for å holde seg sunn. Endrer du kosthold og sakte men sikkert finner deg hobbyer som får deg i aktivitet, så vil du få et resultat du er ute etter og som vil holde seg der over lang tid. ps. Legger til at man burde spise mat flere ganger om dagen, i tillegg til at man holder den til faste tidspunkter på DAGEN og ikke kvelden. Du gikk ikke ned 25 kr på et år kun ved å øke aktivitetsnivået, ved mindre du var sengeliggende før du startet. Kroppen din "venner" seg heller ikke til dietter på måten du beskriver, tidligere overvektige mennesker har en større evne til å ta opp mye mer vann enn tilsvarende mennesker som aldri har vært overvektige. Det er ikke farlig, det kan virke demotiverende, men det betyr ikke at du har lagt på deg vekt du ikke lett kan bli kvitt. Det er kalorier inn, kalorier ut. Kroppen blir ikke mer eller mindre energieffektiv utifra hva den er vandt til å få. Endret 16. september 2019 av Rudde Lenke til kommentar
Økonomifyren Skrevet 16. september 2019 Forfatter Del Skrevet 16. september 2019 Du gikk ikke ned 25 kr på et år kun ved å øke aktivitetsnivået, ved mindre du var sengeliggende før du startet. Kroppen din "venner" seg heller ikke til dietter på måten du beskriver, tidligere overvektige mennesker har en større evne til å ta opp mye mer vann enn tilsvarende mennesker som aldri har vært overvektige. Det er ikke farlig, det kan virke demotiverende, men det betyr ikke at du har lagt på deg vekt du ikke lett kan bli kvitt. Det er kalorier inn, kalorier ut. Kroppen blir ikke mer eller mindre energieffektiv utifra hva den er vandt til å få. ^ du vet hva du snakker om. Norske anekdoter. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 jeg har drevet med OMAD lenge, men har bare gått ned 16 kg på 1 år. Da har du kanskje nådd grensen du kan gå med kaloribehovet du har kuttet ut, eller så gjør du det feil. Ved å bare forandre hva jeg spiser så kan jeg lett gå opp og ned, det gjelder alle mennesker, men da må jeg virkelig forandre hva jeg spiser. Jeg er en person som liker fet mat og karbohydrater når jeg bulker opp, når jeg skal ned så bytter jeg over til å spise mest plantebasert med proteiner. Du kan selvsagt bare forandre på mengden også, du kan spise kun mc donalds og gå ned i vekt, ikke at jeg anbefaler det da det er direkte helsefarlig men det er mulig. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 ^ du vet hva du snakker om. Norske anekdoter. Du er klar over at det jeg siterte er hva en anekdote er, sant? Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Generelt kan man si at en vektnedgang som skjer raskt i kroppen, vil like raskt kunne komme tilbake igjen, og gjerne på et høyere nivå enn det var tidligere (såkalt jojo-slanking). Grunnen til det er at kroppen ikke klarer å endre sine metabolske prosesser like raskt, og vil derfor lagre mye av energien man får i seg etter slankekuren som fett igjen. Den vektnedgangen som derimot holder seg er den som skjer gradvis, over lang tid. Måten å få til dette på er ved å spise variert, slik at man får i seg alle de ulike næringsstoffene kroppen trenger. Her er det lurt å følge Helsedirektoratets kostholdsråd; mye fisk, lite rødt kjøtt, helst plantebasert fett, lite sukker/mettet fett, osv. Det er viktig at kroppen får i seg måltider gjennom hele dagen - går man rundt sulten er det usunt/helsefarlig. Det andre som er viktig er å balansere energiinntak med energiuttak. Dvs. at du må forbrenne minst like mye kalorier som du får i deg. Daglig fysisk aktivitet er viktig, og nødvendig om man ønsker å gå ned i vekt. Det viktigste å huske er at det er snakk om livsstilsendringer. Dette er ikke endringer som man bare kan ha i en periode igjen, før man går tilbake til gammel vane - da vil det ikke ha noen effekt. Jeg vil anbefale deg å styre unna alle mulige dietter, med mindre du har fått det anbefalt av en (autorisert) ernæringsfysiolog. Det er så mange (til og med leger) som ønsker å tjene penger på å selge dietter, uten at det er godt vitenskapelig begrunnet at dietten faktisk virker. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) Det finnes faktisk helsefordeler ved å faste, ikke lyv og si at vi må spise flere måltider daglig for det stemmer ikke. Edit: Det er faktisk det tullet som har ført til at folk overspiser. Er ingenting farlig med å gå sulten, du kjenner ikke egentlig ekte sult, du er bare smått sulten. Du kan få noe som minner om magevondt osv i starten fordi vi er vanedyr, det har ingenting med at kroppen din trenger mat NÅ å gjøre, den bare forventer det. De ''smertene'' er forbigående også, forsvinner om du ignorerer dem. Kan ikke si det samme om ekte sult og smerte. Endret 16. september 2019 av BuffyAnneSummers 2 Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Det finnes faktisk helsefordeler ved å faste, ikke lyv og si at vi må spise flere måltider daglig for det stemmer ikke. Edit: Det er faktisk det tullet som har ført til at folk overspiser. Er ingenting farlig med å gå sulten, du kjenner ikke egentlig ekte sult, du er bare smått sulten. Du kan få noe som minner om magevondt osv i starten fordi vi er vanedyr, det har ingenting med at kroppen din trenger mat NÅ å gjøre, den bare forventer det. De ''smertene'' er forbigående også, forsvinner om du ignorerer dem. Kan ikke si det samme om ekte sult og smerte. Når det gjelder forskning på faste og helsefordeler ved det er det fortsatt mye man ikke vet. Mye av forsøkene blir gjort på mus, og heller ikke her er svaret entydig. Om man kan overføre dette til mennesker vet man heller ikke. Men det må sies at det kan synes som det å faste har en positiv effekt på flere ting. Uansett er man langt i fra å vite om dette har noen effekt hos mennesker, og da bør det heller ikke være noe man skal eksperimentere på egen hånd. Det er også et viktig prinsipp at endringer man gjør på kostholdet, i hvert fall i retning av mindre energirike molekyler, bør skje gradvis, slik at kroppen rekker å tilpasse seg. Et for lavt karbohydratinntak vil kunne føre til at kroppen ikke klarer å opprettholde blodglukose-konsentrasjonen, og kan resultere svimmelhet/hodepine osv., spesielt om man er mye fysisk aktiv i hverdagen. Jeg har aldri påstått (eller hvert fall ikke ment å si) at det å gå sulten er direkte farlig. Du nevner dette med overspising, men det er minst like viktig å ikke underspise. Begge deler representerer et usunt forhold til mat, og dette er ikke bra å ha i lengden. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Når du faster så er det ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt. Det er bare en veldig fin og lett måte å gå ned i vekt hvis det er det man ønsker. Jeg faster samtidig som jeg sørger for å få i meg alt jeg trenger av karbo, proteiner, grønnsaker, fisk og frukt, er ikke snakk om å sulte seg selv for viktige greier man trenger. Gjør man det riktig er det helt fantastisk. Det sier seg selv at hvis du driver med OMAD og velger å fråtse på mc donalds istedenfor ordentlig mat så har du deg selv å skylde når du blir dårlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå