Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor finner jeg termostaten hen?

toriamos

Anbefalte innlegg

Eh.. The noob is back: har fortsatt Ford Sierra 90 modell, pluttselig slutta varmeapparatet å være varmt, samtidig som motoren ikke ble særlig varm den heller. Min mistanke gikk i retning av at termostaten hadde låst seg i åpen stilling, så jeg kjøpte en ny. Etter å ha kastet et forgjeves blikk ned i motorrommet på leting etter noe som kan ligne på et termostathus, melder jeg inntil videre pass, og spør om hjelp. Jeg vet jo at termostaten skal befinne seg en eller annen plass nære motoren på en slange som går til radiatoren. Om det er noen som vet litt mer eksakt hvor dingsen befinner seg, hadde det vært storveis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med en Haynes Owners Workshop Manual foran meg, riktignok for ford scorpio. Dersom du vet hvilken motor som står i bilen din skal vi nok klare å finne ut hvor den er =)

Dersom du har en 2liters ohc motor så er termostaten i "bøyen" der kjølevannet kommer inn i motorblokka, rett til venstre for regreima

Har du bil med v6 så er termostaten (såvidt jeg kan forstå fra boka her) festa i forbindelse med vannpumpa. Har ingen erfaring med ford sine v6'ere så det kan jeg ikke være 100% sikker på.

*edit: har ingen scanner, så du får studere kamerabildene:

http://eab.mine.nu/scorpio/termostat_2ohc_side1.JPG

http://eab.mine.nu/scorpio/termostat_2ohc_side2.JPG

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe. I 89 kom vel 2literen med dobble overliggende kammer. Derfor er det ikke sikkert illustrasjonene i boka stemmer overens. Men jeg går ut ifra at det er forholdsvis likt =)

Regner med du har innsprøytningsmotor, ja?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...