Simen1 Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Jeg har et oppussingsprosjekt på gang, men har ingen bedrift og dette er heller ikke aktuelt for meg, men jeg har fundert på om denne hypotetiske "omgåelsen" er lovlig eller ei: Person A eier et foretak B. Person A skal pusse opp og henter inn priser fra byggevarekjeder. Pristilbudet = listepris (inkl. mva). Foretaket hans driver ikke med byggevarer, men han får tilfeldigvis tilbud fra en leverandør om å kjøpe inn byggevarene han trenger for 50% av listeprisen (altså eks mva). Han slår til og kjøper det han trenger til oppussingen. Bedriften hans selger det til han privat for listepris + mva, uten påslag eller med symbolsk påslag. Kvittering utstedes og han tror alt er i orden og at revisor vil godkjenne regnskapet vel vitende om dette salget. Er dette lovlig? Videre: Bedriften påtar seg reklamasjonsansvar i forbindelse med salget og det oppstår en reklamasjon på byggevarene som bedriften må dekke. Den kan ikke viderefaktureres leverandør fordi det er utenfor betingelsene/garantiansvaret. Reklamasjonen er stor regnet i prosent av vareverdien, men ikke så stor at det truer økonomien i bedriften direkte. Vil reklamasjonssaken endre lovligheten (i tilfelle svaret på forrige spørsmål er lovlig)? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Det er i utgangspunktet uproblematisk. Privat stilles han ikke i noen bedre posisjon som følge av dette, ubeskattede midler konverteres ikke til privat forbruk uten beskatning. Reklamasjonen vil ikke endre lovligheten så lenge den er på markedsmessige vilkår. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Relatert til førstepost: Kan revisor pålegge at videresalg fra foretak til en ansatt skal gjøres med påslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå