Redaksjonen. Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 FORSKNING: Thorium, hafnium eller et annet? Nå skal Norges nasjonalgrunnstoff kåres Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 (endret) Stemme avlagt. Det ble aluminium siden det er det grunnstoffet med soleklart størst økonomisk betydning for Norge (jeg anser hverken olje eller trevirke som et grunnstoff). Aluminium er også et mer "positivt" grunnstoff ettersom det brukes til både batterier og for å gjøre biler og fly lettere enn hvis man bygde de av stål. Vi har også et veldig stort og sterkt fagmiljø på aluminium og, i følge bransjen selv, verdens renest-produserte aluminium. Vår aluminium bidrar altså bra på veldig mange måter. Endret 15. september 2019 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Lett aluminium. De fleste produkter i min bedrift lages av dette og det er fint å jobbe med. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Selv om kjernekraft er lagt dødt her til lands stemmer jeg Thorium fordi det rett og slett er først funnet i Norge, og at det kunne ha blitt det nye store for eksistensen vår i framtida. Om man skal kåre en eneste gang (slik som Fossekallen) og ikke hvert 30. år, så holder jeg blikket framover og velger Thorium. 5 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Thorium. Norsk navn og forhåpentligvis viktig i fremtiden. 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Thorium føler jeg blir litt som å gi fredsprisen til Obama for ting han forhåpentligvis ville gjøre i framtida. 2 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Thorium føler jeg blir litt som å gi fredsprisen til Obama for ting han forhåpentligvis ville gjøre i framtida. Naja, se heller på det som at han fikk "prisen" amerikansk stasborgerskap siden han er født der, om vi skal begynne å male bilder. Thorium er "norskfødt" 3 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Hvorfor er ikke scandium med? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Er dette forskning som overskriften antyder? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Hvorfor er ikke scandium med? Sikkert fordi det er svenskt. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Norges nasjonalgrunnstoffer er to - hydrogen og karbon, i lange molekyler, brunsvart i fargen, god i lukten og sålangt det mest nyttige man har funnet ? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Vi trenger virkelig en enkel kjemisk forbindelse: NaCl Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Artikkelen kunne godt beskrevet hva Lawrencium og Hafnium kan brukes til. Eller mener artikkelforfatteren at man skal stemme på et grunnstoff pga navnet? Når jeg tenker på karbon, er det slettes ikke olje jeg tenker på først. Avsnittet gjør at MDG'ere slettes ikke vil stemme på karbon. Alt liv vi kjenner inneholder karbon. Bruken av grunnstoffet er bortimot uendelig. Men så er olje det eneste artikkelforfatteren tenker på. Olje kommer forresten fra organisk materiale gjennom milliarder av år. 1 Lenke til kommentar
WJXE2X83 Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Karbon Det er vanskelig å utrope ett grunnstoff til det viktigste, men vi kan lett slå fast at det ikke hadde vært liv på jorden uten karbon. Karbon er det sentrale grunnstoffet i molekylene som bygger opp levende vesener. Både DNA, proteiner, karbohydrater og fett er bygget opp av ulike karbonstrukturer, selv om molekylene også inneholder andre atomer. Kroppen vår består av 18 % karbon, og det er ikke lite når 70 % er vann. https://www.periodesystemet.no/grunnstoffer/karbon/ Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Det må vel bli karbon. Norges utslipp av co2, ch4 osv er langt over verdensgjennomsnittet, og tar vi med indirekte utslipp fra olja vi pumper opp (we don't smoke the shit, we just sell it), så blir det enda høyere. Når vi samtidig har et parti i regjering (efferrpe) som mener at mer klimagasser er positivt, må jo dette anses som en vinner! 1 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Resultatet foreligger https://titan.uio.no/node/3466 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå