Gå til innhold

FORSKNING: Thorium, hafnium eller et annet? Nå skal Norges nasjonalgrunnstoff kåres

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemme avlagt.

Det ble aluminium siden det er det grunnstoffet med soleklart størst økonomisk betydning for Norge (jeg anser hverken olje eller trevirke som et grunnstoff). Aluminium er også et mer "positivt" grunnstoff ettersom det brukes til både batterier og for å gjøre biler og fly lettere enn hvis man bygde de av stål. Vi har også et veldig stort og sterkt fagmiljø på aluminium og, i følge bransjen selv, verdens renest-produserte aluminium. Vår aluminium bidrar altså bra på veldig mange måter.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om kjernekraft er lagt dødt her til lands stemmer jeg Thorium fordi det rett og slett er først funnet i Norge, og at det kunne ha blitt det nye store for eksistensen vår i framtida.

Om man skal kåre en eneste gang (slik som Fossekallen) og ikke hvert 30. år, så holder jeg blikket framover og velger Thorium.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Artikkelen kunne godt beskrevet hva Lawrencium og Hafnium kan brukes til.

Eller mener artikkelforfatteren at man skal stemme på et grunnstoff pga navnet?

Når jeg tenker på karbon, er det slettes ikke olje jeg tenker på først. Avsnittet gjør at MDG'ere slettes ikke vil stemme på karbon.

Alt liv vi kjenner inneholder karbon. Bruken av grunnstoffet er bortimot uendelig. Men så er olje det eneste artikkelforfatteren tenker på.

Olje kommer forresten fra organisk materiale gjennom milliarder av år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Karbon

Det er vanskelig å utrope ett grunnstoff til det viktigste, men vi kan lett slå fast at det ikke hadde vært liv på jorden uten karbon. Karbon er det sentrale grunnstoffet i molekylene som bygger opp levende vesener. Både DNA, proteiner, karbohydrater og fett er bygget opp av ulike karbonstrukturer, selv om molekylene også inneholder andre atomer. Kroppen vår består av 18 % karbon, og det er ikke lite når 70 % er vann.

https://www.periodesystemet.no/grunnstoffer/karbon/

Lenke til kommentar

Det må vel bli karbon. Norges utslipp av co2, ch4 osv er langt over verdensgjennomsnittet, og tar vi med indirekte utslipp fra olja vi pumper opp (we don't smoke the shit, we just sell it), så blir det enda høyere. Når vi samtidig har et parti i regjering (efferrpe) som mener at mer klimagasser er positivt, må jo dette anses som en vinner!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...