Gå til innhold

Nå er det flytende atomkraftverket på plass i Sibir: Gir strøm til Russlands nordligste by


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva er så fryktelig farlig med et flytende atomkraftverk?
Båter med atomkraftverk som fremdrift har da eksistert lenge, så hva gjør dette kraftverket å fryktelig farlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser kraftverket leverer 70 MW elektrisk effekt. Fordelt på 100 000 personer blir det 700 W per person. (300 MW varmeeffekt leveres også, men er ikke tatt med i betraktningen)

 

Personlig bruker jeg (og kona, men har delt på 2) 850 W i snitt året rundt. Av de er 130 W elbilens forbruk.

 

Mitt energiinntak via matveien er rundt 110 W.

 

Klimamessig er nok mitt avtrykk gjennom matveien 10 ganger større enn gjennom stikkontakten. Miljøavtrykket, det er ikke like lett å vurdere.

 

Er i utgangspunktet positiv til Akademik Lomonosov, tror slike flytende atomkraftverk er en smart løsning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skip rir av stormene langt bedre enn landinstallasjoner gjør. Ikke minst kan reaktoren taues unna vei i god tid dersom man venter en forferdelig storm mot byen, i motsetning til landreaktorer. Atpåtil har den alltid kjøling tilgjengelig.

 

Begynner å bli litt trøtt av den konstante kritikken mot alle russiske tekniske løsninger, når de her for en gangs skyld kommer med det som slår meg som en meget god implementering av kjernekraft.

Dette er ingen speedbåt man bare kan kaste loss på og suse av sted. Det tar sikkert litt tid å koble det fra kraftnettet og det går neppe raskt ut av havna. Skip har det med å synke fra tid til annen. Ingen vil det, men det skjer nå likevel. Nå nylig et cruice-skip fult av passasjerer utenfor Molde. Og et skip oppe ved Svalbard, osv.

 

Kritikken min har ikke noe med nasjonalitet å gjøre. Atomkraft på land synker aldri. Atomkraft om bord i kraftproduserende skip, hangarskip og ubåter har alltid en risiko for å synke. Kritikken kan altså like gjerne gå til USA for deres bruk av atomreaktorer i skip og ubåter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ingen speedbåt man bare kan kaste loss på og suse av sted. Det tar sikkert litt tid å koble det fra kraftnettet og det går neppe raskt ut av havna. Skip har det med å synke fra tid til annen. Ingen vil det, men det skjer nå likevel. Nå nylig et cruice-skip fult av passasjerer utenfor Molde. Og et skip oppe ved Svalbard, osv.

 

Kritikken min har ikke noe med nasjonalitet å gjøre. Atomkraft på land synker aldri. Atomkraft om bord i kraftproduserende skip, hangarskip og ubåter har alltid en risiko for å synke. Kritikken kan altså like gjerne gå til USA for deres bruk av atomreaktorer i skip og ubåter.

Havnen er nok ikke flere hundre meter dyp eller tusenvis dyp slik at og få den opp om den skulle synke et stort problem..

 

Liker løsningen igrunn, kreativt. Ikke noe jeg kunne kommet opp med, men nå som jeg ser det. Kan jeg ikke tenke annet enn. Genialt..

Lenke til kommentar

Ser kraftverket leverer 70 MW elektrisk effekt. Fordelt på 100 000 personer blir det 700 W per person. (300 MW varmeeffekt leveres også, men er ikke tatt med i betraktningen)

Personlig bruker jeg (og kona, men har delt på 2) 850 W i snitt året rundt. Av de er 130 W elbilens forbruk.

Mitt energiinntak via matveien er rundt 110 W.

Klimamessig er nok mitt avtrykk gjennom matveien 10 ganger større enn gjennom stikkontakten. Miljøavtrykket, det er ikke like lett å vurdere.

Er i utgangspunktet positiv til Akademik Lomonosov, tror slike flytende atomkraftverk er en smart løsning.

Har Du en liten el-bil kan det være nok til 8 760 km (1,3 kWt/10 km). Så går Du i snitt 1,4 km/t døgnet rundt alle yrkesdager, eller 5,6 km/t i 6 timer hver yrkesdag + 1 garderobetime (alle mandager til og med fredager).

 

Hvor mange ekstra W måtte da kakemotoren ha, og hvor meget mer sko, klær og vaskeforbruk (skal man ungå å ha dusj på jobb må gåtøyet være rent vær 2 dag) tror Du det ville medføre ?

 

Joda, du kan sykle og klare det på 2 timer + garderobetimen. Men hva med vind, regn, sludd og vinter. De vil selvsagt ha en bilbane også for å ta 1/3 som er de sure dagene.

Tanngard som hest og løgnaktighet som en prest er neppe nok.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/201902/NNFA51021919/avspiller

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...