Blaving Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Tja, tittelen sier sitt. På privatisteksamen har jeg forstått det slik at man trekker et læreplanmål. Noen av disse er diffuse, men andre er svært konkrete. Jeg legger merke til at NDLA har lagt opp stoffet etter læreplanmålene, og at innholdet er ganske likt som i lærebøkene - men litt mer rett på sak og uten enkelte delkapitler. Jeg lurer på om det holder å forholde seg til læreplanmål og stoffet fra NDLA når jeg skal opp til muntlig og skriftlig eksamen og ace disse? Strategien fungerte perfekt i samfunnsfag, men det er også boka tynn og stoffet enkelt. Noen erfaringer om hvordan det fungerer i engelsk, naturfag og kjemi, for eksempel? Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 Her kommer det mye an på hva du kan fra før, og hvilken karakter du sikter mot. Ønsker du toppkarakter må du kunne gå i dybden i de ulike emnene, noe NDLA ikke alltid gjør. Ville i så fall anbefalt å lese bøkene, for å sikre deg at du kan alt det du skal kunne. Kanskje gjelder dette spesielt naturfag/kjemi, der en 6-er kan kreve at man kan de mest kompliserte emnene og der man må kunne langt flere detaljer. Når det gjelder engelsk, handler det jo mer om den språkfaglige kompetansen (uttale, setningsoppbygging, grammatikk osv.), og vil tro at det du skal kunne når det gjelder emnene man må kunne i engelsk-faget (ofte historie), så skal NDLA være nok (?). Er du fornøyd med en ståkarakter bør NDLA være mer enn nok når det gjelder alle fagene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå