Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ukritisk pengebruk...

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har litt problemer med ukritisk pengebruk akkurat nå. Vet ikke hva annet jeg skal kalle det. Jeg kjøper ting som ikke er nødvendige for meg, men som i tillegg også er ting som jeg ikke har ork til å bruke. Jeg bruker ikke tid på å vurdere om det jeg kjøper faktisk gjør det jeg ønsker at det skal gjøre for meg og at det er den mest effektive og rimeligste måten å løse det problemet på.

Jeg kjøper for det meste på salg og til å begynne med så kjøpte jeg en del av disse tingene mtp at jeg drev med en jobb hvor det var vitkig å se bra ut. Uten å gå inn på detaljer, så tenkte jeg at man tjente mer penger om man så bedre ut. Andre ting er også av betydning dog.

Jeg bryr meg vanligvis ikke om hvordan jeg ser ut (i det hele tatt), så jeg har lite slike ting fra før.

Dette er veldig ukarakteristisk for meg, jeg pleier å være veldig kritisk til hva jeg kjøper. Jeg har hatt enkelte slike perioder før.

Jeg tar meg selv i å lage lister i hodet med ting jeg skal kjøpe. Dette er i stor grad ting som jeg ikke egentlig har ork til å bruke.

Når jeg kjøper ting på tilbud, så har det noe sammenheng med at jeg er redd for å gå glipp av noe som vil bedre livskvaliteten min. F.eks at jeg blir nødt til å kjøpe noe sånn i fremtiden og at det da vil være dyrere.

Jeg har ikke mulighet til å vurdere nøyaktig om det jeg kjøper faktisk vil redusere utgifter å løse de problemene jeg ønsker at de skal løse dersom jeg må bestemme meg raskt pga tilbud som går ut. Selv om jeg skulle ha ork til å bruke produktene, så er det ikke sikkert at de løser de tingene jeg ønsker at de skal løse, eller at det er den rimeligste og mest effektive måten å løse den på.

Nå har jeg måttet slutte i jobben, så inntekten min er redusert. Jeg har ikke helt klart å omstille meg.

Forleden så brukte jeg 1500 kroner på hudpleieprodukter på Vitusapotek fordi alt var på 40 %.

Nå skal det sies at jeg har tendens til utslett, eksem, tørr hud, har kronisk angulær cheilitt, mild grad av rosacea, seborreisk eksem i hodebunnen og overproduksjon av talg i hodebunn (som fører til veldig fett hår i nærheten av hodebunnen), seborreisk blefaritt, akne og irritert og tørr hud i ansiktet pga behandling mot akne. Jeg har altså flere hudproblemer og kjøpte ting mtp at de ville hjelpe for disse tingene.

Likevel, jeg kjøper til og med ting før å ha forsøkt om det forrige jeg kjøpte faktisk fungerte for meg. I tillegg så forsøker jeg ikke først den enkleste og rimeligste løsningen, som jeg ville ha gjort i min mer normale tilstand. Jeg er vanglivis enn veldig fornuftig og jordnær person.

Det blir mer fokus på kjøpingen enn årsaken til at jeg kjøpte det. Når jeg kjøper flere ting samtidig så tenker jeg som så at jeg uansett vil bruke produktet og at jeg da får anledning til å sammenligne to ulike produkter og se hvilken jeg liker best. Med denne tanken så har jeg samlet opp 20-30 leppeprodukter i løpet av 2 måneder. Om det faktisk gjorde en stor forskjell mtp innteksevne at jeg kjøpte dyrere leppeprodukter, eller brukte leppeprodukter i det hele tatt, det brukte jeg ikke så mye tid på å vurdere. Jeg har rett og slett ikke vært meg selv.

Det virker som at dette begynte etter at jeg begynte å trappe ned på Oxycontin.

Tror dere at det kan være hypomani? Eller er det mer OCD eller 'shopping avhengighet'? Dette har startet veldig brått.

Føler som sagt at jeg ikke har vært helt meg selv, men jeg har hatt korte perioder med veldig ukritisk pengebruk tidligere hvor jeg f.eks har kjøpt 200 kjoler i løpet av et par måneder (på nettet).

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymous poster hash: 5763e...829
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er trådstarter. Jeg beklager for rotete tekst forresten.

Jeg har forresten også andre helseplager som plager meg veldig i hverdagen, så jeg har store utgifter på grunn av det. Det at jeg bruker penger på ting som er uvesentlige for meg nå er derfor ekstra dumt fordi jeg egentlig ikke har noe penger til overs til slikt.

Lenke til kommentar

Nevn hos fastlegen. Det er typisk tegn på mani med ukritisk og høy pengebruk mens manien står på. Endel bipolare sier at det er det det som gjør at de merker at de er i en slik periode, de merker ikke alt det andre. Spør venner og familie om de har merket noen forskjell på deg.

Men det er til dels også normalt å bruke mer penger enn det kan man egentlig kan.. Og det er jo vanskelig å omstille seg etter man går ned i jobbprosent, vaner krever det jo det litt jobbing for å endre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er trådstarter. Jeg beklager for rotete tekst forresten.

Jeg har forresten også andre helseplager som plager meg veldig i hverdagen, så jeg har store utgifter på grunn av det. Det at jeg bruker penger på ting som er uvesentlige for meg nå er derfor ekstra dumt fordi jeg egentlig ikke har noe penger til overs til slikt.

Minner deg om det du allerede vet, lag budsjett, hvor mye som kam spares eller brukes til x og hold deg til det. Er det ting du må ha der og da så vent til neste dag og spør deg selv igjen (for å unngå impuls-kjøp). Bruk tida på andre ting enn å eksponere deg for steder der disse varene er up in your face.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...