Bllink Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Hei Visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne posten, men prøver her. Driver en del med videoredigering på gratisversjonen av DaVinci Resolve 16. Materialet kan være tungt då det stort sett er 4K det blir redigert i. Men stort sett om eg skal spille av preview i programmet, så hakker det fælt, og lyden kan henge litt igjen. Er det prosessoren som er for svak som gjør til dette, eller er det noe annet? Tviler det kan stå på grafikkortet. Speccs under: CPU: Intel Core i7 7700K @ 4.20GHz Kaby Lake 14nm Technology GPU: 3071MB NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti (ASUStek Computer Inc) + 16gb RAM. Fikser dette seg om jeg oppgraderer prosessor? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Har du råfilene på ssd eller hdd? Hvilket kamera kommer filene fra? Hvilken bitrate, og codec? Prøvd å opprette proxies? Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 14. september 2019 Forfatter Del Skrevet 14. september 2019 (endret) Har du råfilene på ssd eller hdd? Hvilket kamera kommer filene fra? Hvilken bitrate, og codec? Prøvd å opprette proxies? Råfilene ligger på 1terra HD. OS kjører på SSD. Filene kommer fra Gopro 7 black. Bithastighet er 189kbps. Codec er eg litt usikker på, men Video Compression på kamera står det H.264 + HEVC. Alle filer blir til MP4. Hvordan funker proxies? Edit: 189kbps var for lyd. 60000 er riktig Endret 14. september 2019 av Bllink Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Prøv å legge råfilene dine på SSD og test om det holder hastighetsmessig. Du trenger bare rundt 8 Mbyte pr. sek, men verdt et forsøk. Kaby Lake har decent støtte for både h.264, h.265 og vp9 om den brukes rett. Proxy er når du jobber på en lavere spec av originalen for ytelse. Når du rendrer til slutt brukes originale rådata for kvalitet. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 (endret) Ser der en en del tips her bla: "you can drop your timeline resolution to HD for editing and your clips will be resampled down to HD for better playback" Og at filene bør ligge på SSD. https://www.richardlackey.com/davinci-resolve-system-requirements-a-reality-check/# Endret 15. september 2019 av Svein M 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 I forhold til linken Svein M la ut kan det se ut som at skjermkortet ditt muligens lager trøbbelet p.g.a at du akkurat har litt for lite RAM på det for effektiv 4K. Føler resten av maskinen din burde holde greit. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti har vel 11 GB VRAM etter det jeg vet. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 16. september 2019 Forfatter Del Skrevet 16. september 2019 Svein M: Stemmer med 11gb. Problemet er at jeg ikke har nok SSD plass, så får kanskje invistere i ny større SSD. Ofte jeg må exportere ut videofilen eg har laget for å klare å se filmen skikkelig. Timeline resolution er 1920 x 1080, så tror ikke det er det som gjør det. Men skal teste å hive noen filer over på SSD og se om det funker bedre. Kan hende det funker å hive programmet over på SSD også? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 GPU: 3071MB NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti (ASUStek Computer Inc) Du kan sjekke hva som er riktig i CPU-Z https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 16 GB RAM på maskinen kan muligens være lite alt etter som formatet på filmen. Går vel å se i Windows-oppgavebehandling (ctrl+alt+del) om minne, cpu eller disk ligger på 100% bruk. Viktigste tror jeg er at filene ligger på SSD da jeg kan tenke meg at harddisk fort kan være for tregt. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Gratisversjonen av Resolve bruker Windows sin HVEC-codec, og utnytter ikke maskinvaren så godt. Transkod filene til et annet format som f.eks DNxHR. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) Du kan laste ned h.265/HEVC codec direkte fra Microsoft fra shortcuten http://bit.ly/freehevc Ikke testet denne selv sammen med Resolve, men er vel verdt et forsøk. Endret 15. februar 2020 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå