Gå til innhold

Wifi på ny ruter ustabilt


Rune jørs

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en linksys ruter som er statsinstitusjoner for Telenor sin

På kablet virker den endel raskere. Men wifi virker mer ustabilt. Netflix lagger på 5GHZ. Ikke på 2,4 GHZ.

Ser det også på andre enheter at det kan se ut som om det er ustabilt

Når jeg satt den opp, fant vi ikke 5GHZ nettet. Viste seg at jeg måtte sette opp med spesifikk kanal. 39 på 5GHz

Kan spesifikke kanaler gi dårligere vilkår?

 

 

Pinger fra iPad på ca 14 ms i snitt

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det er 39 du bruker? 36 kanskje?

 

Med en god og moderne ruter vil jeg normalt si at man skal ha automatisk valg av Wifi-kanal. Noe av årsaken til dette kan være at forholdene varierer - en kanal kan være bra på formiddagen, men når det er mer støy fra nabonett på ettermiddagen er det ikke sikkert at det lengre er den beste kanalen å bruke. Men det varierer en del hvor godt slikt er implementert, og noen - kanskje mer i hovedsak eldre/billigere - sjekker dette i hovedsak ved oppstart.

 

Bor du i enebolig eller slik at det er mange andre boenheter med trådløsnett veldig nært deg?

 

Hvilken Linksys-ruter er det du har?

 

Hvilken Telenor-ruter hadde du tidligere? Så lenge det her er Gigabit Ethernet, skulle det være merkelig om man merker spesiell forskjell.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Radiolink som bruker 5ghz nettverk, det signalet er såppas sterkt at det er umulig å bruke 5ghz nettverk lokalt.. gir forstyrrelser uansett hvilken kanal på 5ghz nettverket jeg bruker..  Men så lenge man ikke har behov for hastigheter over 100mbit så er det ikke noe stort poeng å bruke 5ghz wifi fremfor 2,4ghz..

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Radiolink som bruker 5ghz nettverk, det signalet er såppas sterkt at det er umulig å bruke 5ghz nettverk lokalt.. gir forstyrrelser uansett hvilken kanal på 5ghz nettverket jeg bruker..  Men så lenge man ikke har behov for hastigheter over 100mbit så er det ikke noe stort poeng å bruke 5ghz wifi fremfor 2,4ghz..

For en del i boligblokker o.l. med haugevis av aktive trådløsnettet tett i tett, kan 2,4 GHz være svært utfordrende å få noe spesielt god ytelse ut av, selv relativt små leiligheter.

 

RAdiolink-løsningen din hørtes kanskje ikke ut til å være helt innenfor spesifikasjonene? Sentralt her er jo da at ikke løsningene blir satt opp slik at samme kanaler benyttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...