Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bytons sjefsnerd: – Bilen vår er en smarttelefon på hjul


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Tror du Kjell Danielsen (og andre) virkelig at du har FULL funksjonalitet i skjermen når bilen kjører? Bør du ikke sette deg litt inn i fakta før du hamrer løs på tastaturet? Så unngår du blottlegge din kunnskapsløshet så til de grader...

Betyr dette at man må stoppe bilen for å endre innstillinger på klimaanlegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr dette at man må stoppe bilen for å endre innstillinger på klimaanlegg?

 

Endring av temperatur på klimaanlegget er vel ikke en del av "full funksjonalitet" og funker sikkert hele tiden.

Men det legges vel opp til at man skal benytte stemmen til slikt i omtrent alle biler om dagen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Endring av temperatur på klimaanlegget er vel ikke en del av "full funksjonalitet" og funker sikkert hele tiden.

Men det legges vel opp til at man skal benytte stemmen til slikt i omtrent alle biler om dagen.

Kan man åpne hanskerom i fart?

 

Eller er dette stemmestyrt?

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Artig så når man trenger mere luft på sidevindu hva sier man da?

Spør du meg hvordan jeg hadde designet måten å justere det på? For noe annet er tull, og det vet du jo selv også - siden ingen av oss har brukermanualen til bilen ennå. 

 

1. Gesture for klimaanleggsstyring. (dette kan være hva som helst, f.eks vifte med fire fingre mot deg) 

2. Gesture der man starter med to fingre nære hverandre, og sprer dem ut. 

 

Slik hadde jeg laget noe tilsvarende for å få mer luft på sidevinduene. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Spør du meg hvordan jeg hadde designet måten å justere det på? For noe annet er tull, og det vet du jo selv også - siden ingen av oss har brukermanualen til bilen ennå. 

 

1. Gesture for klimaanleggsstyring. (dette kan være hva som helst, f.eks vifte med fire fingre mot deg) 

2. Gesture der man starter med to fingre nære hverandre, og sprer dem ut. 

 

Slik hadde jeg laget noe tilsvarende for å få mer luft på sidevinduene.

 

Høres ut som en bil for italienere.

Lenke til kommentar

Jeg forstår jo at det er mye billigere med Touch skjerm enn ledninger rundt til brytere og knapper men jeg betaler heller noen kroner ekstra.

Er den skjermen en "touch" skjerm da? Alt skal jo foregå mellom "gestures" og tale-kontroll - som sagt. 

 

Det koster nok sitt å utvikle dette systemet, til å bli bra også - skal du se. 

Lenke til kommentar

Er den skjermen en "touch" skjerm da? Alt skal jo foregå mellom "gestures" og tale-kontroll - som sagt. 

 

Det koster nok sitt å utvikle dette systemet, til å bli bra også - skal du se.

 

Jeg kan koble bilen min til en skjerm og styre alle funksjoner fra den om jeg vil. Kan kjøpes på e bay.

 

Tror ikke dette er noe nytt. Talekontroll er også gammel tekniologi.

 

Vil tro at en luring fint kunne klart å gjøre dette med en mobilapp og kobling til bilens nettverk.

 

Vil tro at det blir noen utfordringer med flere brukere av bilen.

 

Sikkert fancy men upraktisk når man er vant til å trykke på en knapp og så starter vindusviskerne.

Lenke til kommentar

Jeg kan koble bilen min til en skjerm og styre alle funksjoner fra den om jeg vil. Kan kjøpes på e bay.

Er det en runke-konkurranse vi er i? Viste jeg ikke. 

 

Det kan nok denne også, gjennom en app. 

 

Tror ikke dette er noe nytt. Talekontroll er også gammel tekniologi.

 

Ok? Knapper for å få opp værmeldingen trur jeg ikke jeg har sett før. 

Eller en knapp for å få opp sanntidsmeldinger rundt kødannelser på ruten du skal på. 

 

Vil tro at en luring fint kunne klart å gjøre dette med en mobilapp og kobling til bilens nettverk.

 

Stemmer. Den luringen får til det her også. 

 

 

Vil tro at det blir noen utfordringer med flere brukere av bilen.

 

Dine forslag tidligere, på å generere problemer - kom du jo ikke særlig langt med, før det avsporet. 

 

Sikkert fancy men upraktisk når man er vant til å trykke på en knapp og så starter vindusviskerne.

 

Om det fungerer som det skal, så er det da på ingen måte upraktisk? Du trenger jo ikke ta øynene bort fra veien engang. Det er jo hele poenget med å fjerne touch-funksjonen, som jo krever konsentrasjon mot skjermen. 

 

Hvordan stiller du inn GPS'en i din bil, og hvordan gjør du det om du må forandre ruten midtveis i ruten? Enten er du et faremoment i trafikken, og kødder med skjermen i fart. Eller så er du nødt til å stoppe bilen, for å taste på en touch-skjerm, eller dreie på et hjul nå idag. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Er det en runke-konkurranse vi er i? Viste jeg ikke. 

 

Det kan nok denne også, gjennom en app. 

 

 

Ok? Knapper for å få opp værmeldingen trur jeg ikke jeg har sett før. 

Eller en knapp for å få opp sanntidsmeldinger rundt kødannelser på ruten du skal på. 

 

 

Stemmer. Den luringen får til det her også. 

 

 

Dine forslag tidligere, på å generere problemer - kom du jo ikke særlig langt med, før det avsporet. 

 

 

Om det fungerer som det skal, så er det da på ingen måte upraktisk? Du trenger jo ikke ta øynene bort fra veien engang. Det er jo hele poenget med å fjerne touch-funksjonen, som jo krever konsentrasjon mot skjermen. 

 

Hvordan stiller du inn GPS'en i din bil, og hvordan gjør du det om du må forandre ruten midtveis i ruten? Enten er du et faremoment i trafikken, og kødder med skjermen i fart. Eller så er du nødt til å stoppe bilen, for å taste på en touch-skjerm, eller dreie på et hjul nå idag.

 

Jeg bruker en app på mobilen. Den kobler seg til bluthuut og til høyttaleren. Appen er stemmestyrt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en app på mobilen. Den kobler seg til bluthuut og til høyttaleren. Appen er stemmestyrt.

Appen kobler seg til bluthuut? :p Du mener "med"? Og appen kobler seg neppe direkte til høyttalerene.

 

Uansett, er dette noe du skryter av, eller hva er formålet? Er det skryt, så finner jeg det merkelig at du klager på en bil som skal bruke stemmestyrte kommandoer for ting du normalt må bruke en knapp til.

 

Kinect til Xbox har jo vist at man kan spille med "gestures". Så det å lage slikt for å styre simplere funksjoner i en bil, burde være trivielt, særlig når man har 10 år med erfaring å gå på. 

 

Ikke glem at Intel skal vise sanntids tracking i OL neste år, med samme teknologi. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Appen kobler seg til bluthuut? :p Du mener "med"? Og appen kobler seg neppe direkte til høyttalerene.

 

Uansett, er dette noe du skryter av, eller hva er formålet? Er det skryt, så finner jeg det merkelig at du klager på en bil som skal bruke stemmestyrte kommandoer for ting du normalt må bruke en knapp til.

 

Kinect til Xbox har jo vist at man kan spille med "gestures". Så det å lage slikt for å styre simplere funksjoner i en bil, burde være trivielt, særlig når man har 10 år med erfaring å gå på. 

 

Ikke glem at Intel skal vise sanntids tracking i OL neste år, med samme teknologi.

 

Vel jeg trodde ikke stemmestyrt navigasjon var noe nytt. Jeg har hatt det i flere år. Den kobles til via Bluetooth og derfor får jeg lyden ut på høyttaler. Musikk eller radio dempes samtidig. Jeg kan gi kommandoer med stemmen.

 

Hvordan jeg skal vifte med hendene stor å finne raskeste vei til Stokmarknes har jeg ikke tenkt på å finne ut av. Det holder fint med den løsningen jeg har og det er ikke trafikkfarlig.

 

Det var du som spurte om hvordan jeg navigerte det var ikke ment som noe skryt. Jeg bruker denne løsningen fordi jeg ofte leier bil og da er det greit at ikke GPS en sitter skrudd fast i en bil jeg ikke skal kjøre med.

Lenke til kommentar

Vel jeg trodde ikke stemmestyrt navigasjon var noe nytt. Jeg har hatt det i flere år. Den kobles til via Bluetooth og derfor får jeg lyden ut på høyttaler. Musikk eller radio dempes samtidig. Jeg kan gi kommandoer med stemmen.

Jeg ser ikke helt hvor du vill med dette? Hvorfor er systemet hos Byton dårlig mener du - igjen? 

 

Hvordan jeg skal vifte med hendene stor å finne raskeste vei til Stokmarknes har jeg ikke tenkt på å finne ut av. Det holder fint med den løsningen jeg har og det er ikke trafikkfarlig.

 

? Forstår du ikke forskjellen med gestures og talestyring, samt hvor bruksområdene er? 

 

Det var du som spurte om hvordan jeg navigerte det var ikke ment som noe skryt. Jeg bruker denne løsningen fordi jeg ofte leier bil og da er det greit at ikke GPS en sitter skrudd fast i en bil jeg ikke skal kjøre med.

 

Android auto, eller Carplay er jo kjekt det, og det kan man garantert koble til her også. Men jeg forstår fremdeles ikke helt problemet? 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvor du vill med dette? Hvorfor er systemet hos Byton dårlig mener du - igjen?

 

? Forstår du ikke forskjellen med gestures og talestyring, samt hvor bruksområdene er?

 

Android auto, eller Carplay er jo kjekt det, og det kan man garantert koble til her også. Men jeg forstår fremdeles ikke helt problemet?

Jeg forstår ikke at gestures er noe fremskritt i forhold til talestyring. Det blir som om man må kunne døvespråk for å betjene bilen.

 

Hva er fremskrittet? Å lage et ansiktsgjennkjennings program om til å gjenkjenne håndflater? Det er sikkert vanskelig for dem som klarer annsikt

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at gestures er noe fremskritt i forhold til talestyring. Det blir som om man må kunne døvespråk for å betjene bilen.

Det kan både være enklere og mer effektivt. Tale har ofte likheter et slikt system kan finne vanskelig å differensiere, og da særlig pga dialekt, så da er det kjekt med redundans i mulighetene.

 

Når du da skal kun stille varme i setene, så er det mer effektivt å gjøre to korte bevegelser fremfor å si flere setninger for å komme til samme resultat. Det samme kan være om stemmestyringen ikke forstår et ord i en setning du prøver å si. F.eks GPS ordre. Da kan du bruke "gestures" som en mus for å skrive på skjermen, som jo i dette tilfellet er utenfor rekkevidde for "touch". 

 

Hva er fremskrittet? Å lage et ansiktsgjennkjennings program om til å gjenkjenne håndflater? Det er sikkert vanskelig for dem som klarer annsikt 

 

Nei. Det er en CMOS sensor som tracker deg i sanntid, og bygger et skjelett av hvordan den er programmert et mennesket ser ut. Det virtuelle skjelettet  blir så plassert til å passe måten du sitter i med dine proporsjoner, og dermed kan den utgangspunktet for hvor du har overkropp, hender og fingre, samt vet forholdet mellom deg og din bil. 

 

Dette kan selvfølgelig brukes for å sjekke om du jukser for å unngå sikkerhet i førerassisterende systemer, der vi har sett folk sove bak rattet på motorveien f.eks. Samt det kan brukes for "gestures". 

 

Søk på Intel og OL 2020 for å se litt hvordan slik teknologi fungerer, og hvor sikkert det starter å bli. Det vil med andre ord, være mye mindre feil ved dette enn talestyrte systemer, som vi jo vet ikke er de beste overalt. Særlig om du prater dialekt. 

 

Folk fra Whales f.eks sliter jo med å bruke Alexa og slikt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...