Bengt Who Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 EL-biler krasjer mest i Norge, Tesla topper statistikken. I hvert fall om man skal tro saken som ble publisert på DN den 9/3-19, og som omhandlet Norske forhold. [Edit: Skrivefeil og feil på dato ang DN artikkel.] Artikkelen er tilbakevist av forsikringsselskapene, med unntak av protector hvor sjefen har et vanskelig forhold til elbiler. Elbiler og Tesla kjøres aller mest i byene og rundt byene. Steder hvor det bulkes mer. Kan jo også legge merke til at det er svært få skadde og drepte i elbiler. 1 Lenke til kommentar
Bjarte71 Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Om bompenger rammer usosialt, oppleves frihetsbegrensende og fordyrende, så er Klimabelønning(karbonavgift til fordeling) et bedre alternativ for fremme av overgang til fornybar samfunnet. Andre land har kommet lengre en Norge, og Canada innfører Fee and Dividend i år. Dette er en løsning både MDG og FNB kan eniges om: https://www.facebook.com/groups/2646009345625818/ Lenke til kommentar
Mkrogh Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Ang. overskriften; Erling Borgen bør lære av Lan: Elsk en Tesla-sjåfør!Privatbil er et resultat av høyt forbruk og store arealkrav. Ressursbruken for å skape kjøretøyene medfører store utslipp, aralkrav til vei og bortstillingsplass er også veldig ugunstig mht miljøet. Så, uavhengig av fremdriftsteknologi, bør denne Lan (og MDG generelt) være forsiktige med å fremvise for stor kjærlighet til disse redskapene (og deres eiere) dersom nåtidens globale klima (miljø) er noe de ønsker å bevare. Hva betyr : denne Lan? Lenke til kommentar
ØysteinKL Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Denne masingen om dyre Tesla biler er vel litt utdatert. Den Tesla bilen som selger best nå starter på 360 000 kr. Helt prdinør pris for ny bil altså. 2 Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Når det gjelder aggressive førere på Tesla, så føler jeg det helt omvendt. Jeg er mye roligere og avslappet når jeg kjører Tesla enn andre biler. Her ringer min alarmbjelle. En aggressiv bil forblir aggresiv selv om sjåføren er avslappet. Det skal ikke rare tråkket til før man har fått fart. Hjernen trenger å være ekstra på vakt når det akselereres fort. Lenke til kommentar
Guttorm Are Gjerløw Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Teslaer i venstrefila holder i det minste fartsgrensa. Idag var det en elbil som lå i 80 i venstrefila på E6 ved Moss. Det var nummeret før det ble en kjedekollisjon.Det er vel ikke så rart. Ække så lett å konsentrere seg om kjøringa OG samtidig være på tråden med sin psykolog for å prate ut sin rekkeviddeangst? Har vi kommet til Dagbladets kommentarfelt nå? 2 Lenke til kommentar
OHSOCPPS Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Heia Borgen ??? Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Det burde vært forsket mer på hvor mye fosilbiler faktisk forurenser, for når de måler utslipp, tar de ikke med all logistikk som lager drivstoff. kun vage tall fra oljebransjen som er høyst lite troverdig. Det som derimot er helt klart og bevist, er at en fosilbil bruker mer strøm enn en elbil pr kjørte km, så da sier det seg selv at elbiler er klart beste vei og gå. Kanskje så mye som 50% av krefttilfeller i verden, er relatert til fosile utslipp, dette forskes det lite på, da ingen tørr og høre sannheten. dette koster også samfunet enorme summer. så helsegevinsten alene med dagens elbiler er beregnet til 37 milliarder i året, bare i Norge. Så tenk hvor mye vi vil spare i fremtiden med renere bilpark, så renere båtpark etterhvert. 4 Lenke til kommentar
Håkon B. Thoresen Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) I Oslo er dieselbusser som forurenser luften med SOx, NOx og PM i rute fritatt for bompenger (https://www.fjellinjen.no/bedrift/autopass/fritak/), mens elbiler med elmotor med nullsutlipp nå må betale (https://www.fjellinjen.no/privat/nyhetsarkiv/slik-blir-takstene-for-elbil-i-bomringen-article1610-966.html). Ser derfor ikke ut som det ren luft er så viktig for Oslo. Hadde Oslo satt miljø i fokus burde Oslo gitt fritak til nullutslippsbusser, innført bompenger for dieselbusser i rute og beholdt fritak for elbiler. Når risikerer Oslo i istedet danske tilstander på sikt. https://e24.no/teknologi/i/7lk4K3/det-danske-elbilsalget-falt-med-60-prosent-i-foerste-kvartal Endret 16. september 2019 av Håkon B. Thoresen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. september 2019 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) Hadde Oslo satt miljø i fokus burde Oslo gitt fritak til nullutslippsbusser, innført bompenger for dieselbusser i rute og beholdt fritak for elbiler.Privatbil er ressurskrevenede å produsere og har høyt arealbeslag i bruk. Dette uavhengig av fremdriftsteknologi. Folk som fraktes kollektivt benytter ikke privatbil, med tanke på miljøet er det derfor korrekt å prioritere disse. Endret 16. september 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 (endret) Her ringer min alarmbjelle. En aggressiv bil forblir aggresiv selv om sjåføren er avslappet. Det skal ikke rare tråkket til før man har fått fart. Hjernen trenger å være ekstra på vakt når det akselereres fort. Da bør vi bare være glad for at du ikke sitter i noen form for sjefsstilling i samferdselsdepartementet eller Statens Vegvesen. Det finnes hverken aggressive biler eller motorsykler. Kun aggressive sjåfører. Og det er like farlig uansett kjøretøy. Noen er passivt aggressive. Den gruppen hører kanskje du inn under? Endret 17. september 2019 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå