NTB - digi Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Yrkestrafikkforbundet krever totalforbud i Oslo.Bussjåførene vil ha elbilene ut av kollektivfeltet Lenke til kommentar
EntusXpZ Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Hva med å lage egne kjørefelt for el-biler, som bussen ikke kan bruke? ? ? (Buss og drosje kan beholde sine felt). Slik at alle tiltak ikke skal ramme bilkjøringen i dette landet. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Spoki0 Skrevet 13. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2019 Nei Jo 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Comma Chameleon Skrevet 13. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2019 Jeg er igrunn litt enig. Ikke nødvendigvis i morgen, men det må ligge en plan for det snart. Kanskje skape forbud på de verste områdene først. El-biltrafikk skal ikke forhindre kollektiv trafikk. Ja El-biler er flott men kan ikke sammenlignes med kollektivt. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg likferd Skrevet 13. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2019 (endret) Der det er plass, bør vi bruke plassen effektivt, både for å redusere køen på veien totalt og for å fremme elbilsatsinga som er viktig for Oslo, sier Bu. Med den logikken, så kan vi slippe til alle kjøretøy i kollektivfeltet. Byrådet har så mye kognitiv dissonans at de ikke ser at en elbil og en hvilken som helst annen bil skaper de akkurat samme problemene i dette tilfellet. Det fungerte når det var 15 Buddy biler fordelt utover Oslo, ikke når halvparten av Oslo kjører Tesla. Endret 13. september 2019 av likferd 10 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 (endret) Nei Jo. I kø situasjoner, så er det selvfølgelig viktigere at kollektivt får første-retten over elbilene. Det er jo bare å beholde samme situasjon som idag, men ved kø, så skal persontrafikk vike for kollektivt, som med kjøretøy i utrykning. Endret 13. september 2019 av oophus3do 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Zeph Skrevet 13. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2019 At elbilane etter kvart må ut av kollektivfeltet er ganske innlysande og heile tida vore planen. Det er tross alt eit kollektivfelt, ikkje elbilfelt. Det er bra med elbil, men buss er endå betre. 12 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Kollektivfelt er en fin fordel for elbiler. Følelsen av å lydløst blåse forbi køen på bortimot ubrukt, silkemyk asfalt, mens man såvidt løfter vindusarmen som en overbærende hilsen til de "vanlige" 1 Lenke til kommentar
Bjørn O Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Syntes det er hensynsløs sløsing av pengesekken til kollektivtrafikk da en skal måtte bruke 40 min til opptil halvannen time fra Høybråten til Oslo s. alt takket være elbiler og annet fjas som bruker kollektiv feltet. Få det bort! -Bjørn O. 2 Lenke til kommentar
Sverre Olav Nygård Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Det er mest logisk at de kjøretøyene som forurenser mest er i fart hele tiden. Elbiler forurenser ikke under stillstand og kan godt stå i kø i timevis uten fare for miljøet. 4 Lenke til kommentar
Timber2 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Jeg tenker vi omdøper feltet fra kollektivfelt til miljøfelt. Bort med dieseldrosjer og dieselbusser! Kun tillatt for elektriske eller hydrogendrevne biler og busser samt biogass busser 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 kan godt stå i kø i timevis uten fare for miljøet. Tja. For lenge i kø så går de tom for batteri og blir stående 2 Lenke til kommentar
Foreverhere Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 (endret) For å utbedre busspassasjerers situasjon med raskere fremkomst så kan jeg foreslå at elbiler som er registrerte nybiler i lovverket kan påføres å lovlig få kjøre i kollektivfelt et sted mellom 1 og 5 år. Dette vil stimulere til at folk kjøper nye elbiler om det er ønskelig med en politisk gulrot her. Det vil fjerne endel trafikk med elbil i kollektivfeltene dersom dette også er politisk ønskelig. Algoritmen i datasystemet kan potensielt også settes opp med at denne tiden gjelder frem til eierskifte. Forhold jeg kan se for meg er at elbilene da kanskje faller mer i bruktbilpris enn de ellers ville ha gjor da andregangskjøper ikke får samme gulroten og pengene til å dekke bomringer kanskje dels trekkes fra verdien på bilen i så måte. Men på den annen side er det de som kjøper nybiler som har god råd og de får jo avgiftslette for elbil innbakt i nybilkjøpet. Så det kan passe godt inn dette både for å utjevne forskjeller og å stimulerere til flere nykjøp av elbiler. Endret 13. september 2019 av MittNavn 1 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Kjenner ikke til Nord-siden så veldig. Men på sør-siden, er det ikke elbilene som skaper kø, heller 99% bilene som skal PÅ på motorveien. I stedet for å fortsette og kjøre litt til på kollektivfeltet til man finner en åpning for å bytte felt, velger de fleste å stoppe opp hele trafikken på både kollektivfeltet og midt-feltet for å komme seg inn. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Ville det ikke vært enklest å bare utvide kravet om 2+ med en halvtime i førsteomgang. At det gjelder fra 06:30 og ikke fra 07:00. Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 MÅ dere alltid spørre Bu som uten unntak tenker kun på seg selv? Klart elbilene skal vekk, det heter KOLLEKTIVFELT, og burde heller strengt tatt vært åpnet for alle kjøretøy med 2+, og for miljøets skyld; _særlig_ forbrenningsbiler. Det er ingen logikk i at nullutslippsbiler ikke skal stå i køen og heller la dieselbiler slippe frem! (Beviser vel egentlig at det ikke er klima/miljø men penger som styrer dette.) 1 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 NeiJo. I kø situasjoner, så er det selvfølgelig viktigere at kollektivt får første-retten over elbilene. Det er jo bare å beholde samme situasjon som idag, men ved kø, så skal persontrafikk vike for kollektivt, som med kjøretøy i utrykning. Haha! Og du tror en elbileier gir opp den fordelen frivillig? Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Elbilene er elektriske og kjører dit de skal. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Haha! Og du tror en elbileier gir opp den fordelen frivillig? Jeg er en elbil eier.... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå