Simen1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Sverre: Poenget er ikke syting over politikere, men at man bruker irrelevante sammenligninger for å fremme ting man egentlig ikke har dekning for. Køben er paddeflat og har aldri is og snø-problemer. Tromsø har massevis av bakker, glatt føre store deler av året, brøytepoblematikk, er delt av to sund osv. Ingen norske byer kan sammenlignes trafikkmessig med LA, hverken nå eller i overskuelig fremtid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 er beleggsprosenten av busser i osloområdet 38% i snitt. Takk for kilde og tall. Da bør man legge det til grunn for utslipp per passasker-km. Det høres ut som de har en stor jobb foran seg med å øke beleggsprosenten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Sverre: Poenget er ikke syting over politikere, men at man bruker irrelevante sammenligninger for å fremme ting man egentlig ikke har dekning for. Køben er paddeflat og har aldri is og snø-problemer. Tromsø har massevis av bakker, glatt føre store deler av året, brøytepoblematikk, er delt av to sund osv. Ingen norske byer kan sammenlignes trafikkmessig med LA, hverken nå eller i overskuelig fremtid. Nå er ikke Tromsø aktuell i denne saken: Yrkestrafikkforbundet krever totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfeltet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Det stemmer. Tromsø har og har alltid hatt et sånt forbud. LA er fortsatt like like relevant for trafikkplanleggingen i Oslo. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Sverre: Poenget er ikke syting over politikere, men at man bruker irrelevante sammenligninger for å fremme ting man egentlig ikke har dekning for. Køben er paddeflat og har aldri is og snø-problemer. Tromsø har massevis av bakker, glatt føre store deler av året, brøytepoblematikk, er delt av to sund osv. Ingen norske byer kan sammenlignes trafikkmessig med LA, hverken nå eller i overskuelig fremtid. Som sagt, les innlegget du svarte på. Det du klager over er fullstendig irrelevant, noe som er forklart ovenfor, noe du vil se om du faktisk leser innlegget. Takk for kilde og tall. Da bør man legge det til grunn for utslipp per passasker-km. Det høres ut som de har en stor jobb foran seg med å øke beleggsprosenten. Tallene på utslipp er i kilden. Det er bare å lese. Og hva det å øke beleggsprosenten gjelder: Ta deg en bolle. Det er ingenting å klage over. Alt dette er bare du som har en eller annen merkelig vendetta mot kollektivtransport. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Hvilke problemer løses ved å at el-bilene skal gjøre kollektivfeltet mindre kollektivt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Støtter Yrkestrafikkforbundet.Jeg unngår rushtid uansett om jeg kjører bil, MC eller kollektivt til jobb.Men de gangene jeg må kjøre i rushtida (Oslo) er det mye stygg kjøring av elbiler som presser seg fram i alle filer de kan bruke.Ser jo helt vilt ut når det kommer en kø av Tesla'er , eGolf, Leaf..etc. og blokkerer kollektivfeltene i flere hundre meter der rv går over i kun en fil. Jeg trodde kollektivfeltene var "nicht gestattet" for elbiler i rushtida? Er/var det kun enkelte steder/veier inn/ut av Oslo? PS. Kommer til å anskaffe elbil sjøl snart, men ser ingen grunn til at jeg skal bruke kollektivfeltet. Går jo fint å stå i kø med en bil som ikke forurenser Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Tallene på utslipp er i kilden. Det er bare å lese. Og hva det å øke beleggsprosenten gjelder: Ta deg en bolle. Det er ingenting å klage over. Alt dette er bare du som har en eller annen merkelig vendetta mot kollektivtransport. Jeg har ingenting i mot kollektivtransport. Jeg har bare et genuint miljøengasjement. Det er derfor jeg vil vri hele differensieringen over på miljø og ikke hvorvidt man sitter tett eller ei. Hvilke problemer løses ved å at el-bilene skal gjøre kollektivfeltet mindre kollektivt? Ved å vri fokuset fra hvor tett man sitter til hvor miljøvennlig man kjører så vil man først og fremst få miljøvennlig transport. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Jeg har ingenting i mot kollektivtransport. Jeg har bare et genuint miljøengasjement. Hadde det vært sant hadde du anbefalt sykkel og ikke Tesla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 (endret) Jeg er realistisk nok til å skjønne at sykkel ikke er et reelt alternativ til nullutslippskjøretøy for de aller fleste. Merk at jeg skrev nullutslippskjøretøy, ikke Tesla. Elbusser er et eksempel på nullutslippskjøretøy. For all del, sykkel er glimrende. Rullebrett også. Men det er en avsporing fra kollektivtelt-diskusjonen. Endret 13. september 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
WeiRd0. Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Som elbil sjåfør selv, så har jeg både sjeldent bruk for å kjøre i feltet og ser mange som misbruker det. Helt enig at denne fordelen burde fjernes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Jeg er realistisk nok til å skjønne at sykkel ikke er et reelt alternativ til nullutslippskjøretøy for de aller fleste. Merk at jeg skrev nullutslippskjøretøy, ikke Tesla. Elbusser er et eksempel på nullutslippskjøretøy. For all del, sykkel er glimrende. Rullebrett også. Men det er en avsporing fra kollektivtelt-diskusjonen. Jeg har bedt deg flere ganger om kilder på påstanden om at sykkel ikke er et reelt alternativ for de aller fleste, men du svarer aldri. Drar du den påstanden opp av ræva, eller kan du legge hard fakta på bordet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Jeg har ingenting i mot kollektivtransport. Jeg har bare et genuint miljøengasjement. Det er derfor jeg vil vri hele differensieringen over på miljø og ikke hvorvidt man sitter tett eller ei. Ved å vri fokuset fra hvor tett man sitter til hvor miljøvennlig man kjører så vil man først og fremst få miljøvennlig transport. Tøvprat. Så lenge el-bilene ikke har noen miljømessige negative utslipp, så gjør det ingen forskjell om de står i kø eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Hvordan er ståa i kollektivfeltene nå? Er det fullt av elbiler, eller bare oppleves det som fullt fordi rævhålene i 'vanlige' biler nekter å slippe elbilene ut av kollektivfeltene når de slutter.. Men jo jøss. 'Alle' skjønner at adgang til kollektivfelt er et tidsbegrenset gode. Man kan godt drøye dette godet litt ved å krever minimum en passasjer i elbilene. Et 2+ felt er jo i teorien 80% mer effektivt enn vanlige felt som gjerne har 1,1 person per bil. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Jeg har bedt deg flere ganger om kilder på påstanden om at sykkel ikke er et reelt alternativ for de aller fleste, men du svarer aldri. Drar du den påstanden opp av ræva, eller kan du legge hard fakta på bordet? Sunn fornuft. Reiseavstander - hastighet med sykkel vs bil og buss, passasjerseter til både voksne medpassasjerer, unger som skal hentes og bringes, bagasjeplass til handleposer osv. Tøvprat. Så lenge el-bilene ikke har noen miljømessige negative utslipp, så gjør det ingen forskjell om de står i kø eller ikke. Favorisering av eksoskjøretøy vil gjøre de mer attraktive slik at elektrifiseringen stopper opp og i verste fall reverseres. Vi vil ha renere trafikk, ikke skitnere. Lenke til kommentar
Trond Strøm Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Elbiler er nullutslippsbiler. Ja, hvis du ignorerer produksjon. Som vi har sett tidligiere, produserer man ca. 20 tonn CO2 under produksjon av en Tesla, så total besparelsen i CO2 over en levetid på 200 000 km er skarve 20-30% mot en fossilbil i samme klasse. Ddrsom du gjør litt research kan du finne ut at tesla i 2017 hadde direkte og indirekte utslipp på 282 000 tonn co2. De produserte samme år 120 000 biler. Så korrekt utslipp per tesla blir da 2,3 tonn ikke 20 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Jeg er realistisk nok til å skjønne at sykkel ikke er et reelt alternativ til nullutslippskjøretøy for de aller fleste. Merk at jeg skrev nullutslippskjøretøy, ikke Tesla. Elbusser er et eksempel på nullutslippskjøretøy. For all del, sykkel er glimrende. Rullebrett også. Men det er en avsporing fra kollektivtelt-diskusjonen. Men trenger ikke 19 gulrøtter for og få folk til og bytte til elektrisk. Den økonomiske gulroten er nok. Alle var jo klar over at elbiler og kollektiv felt kom til og forsvinne deg dagen det ble så mange av dem og at de er blitt et problem for kollektiv trafikken. Og den tiden ser ut til og være her, begynner og bli mye elbil nå (og bra er det) Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Jeg har ingenting i mot kollektivtransport. Jeg har bare et genuint miljøengasjement. Det er derfor jeg vil vri hele differensieringen over på miljø og ikke hvorvidt man sitter tett eller ei. Ved å vri fokuset fra hvor tett man sitter til hvor miljøvennlig man kjører så vil man først og fremst få miljøvennlig transport. Nå er jo du stadig ute etter å gjøre kollektivtransport mer ubehagelig med å insistere på at selv så høy utnyttelsesgrad som vi har i dag må opp, på tross av at biler transporterer langt mindre. Du ignorerer konstant miljøeffekten av å bo tettere. Kollektivtransports hovedgevinst ligger i at det totale transportbehovet reduseres. Bedre kollektivtransport gjør det bedre å bo tettere slik at flere velger dette og dermed reduserer, ikke bare transportbehov, men også innsatsmidler til infrastruktur. Når flere bor tettere utnyttes resursene bedre, varetransport, vei, vann, kloakk, varme. Alt det blir mindre energiintensivt når man bor tettere. Bygger man for at alle skal kjøre bil sprer man med en gang befolkningen og man mangedobler infrastrukturkostnadene. Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Taxi er vel egentlig heller ikke kollektivt. Og enda mindre så hvis de bare har 1 passasjer. De er jo mer privatbil med sjåfør. Vet at i andre jurisdiksjoner har personer med god råd skaffet seg taxi lisens og skilt for å kjøre privat i kollektivfeltene. Det hele bør kanskje byttes til minimum 9 seter og i rute. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 (endret) Sunn fornuft. Reiseavstander - hastighet med sykkel vs bil og buss, passasjerseter til både voksne medpassasjerer, unger som skal hentes og bringes, bagasjeplass til handleposer osv. Favorisering av eksoskjøretøy vil gjøre de mer attraktive slik at elektrifiseringen stopper opp og i verste fall reverseres. Vi vil ha renere trafikk, ikke skitnere. Dette betyr at du sitter på noen tall om reiseavstander og mengden bagasje som fraktes. Kan du oppgi disse? Hva mener du med "de aller fleste" nå? 60%? 90%? Det er relevant for videre diskusjon. Ddrsom du gjør litt research kan du finne ut at tesla i 2017 hadde direkte og indirekte utslipp på 282 000 tonn co2. De produserte samme år 120 000 biler. Så korrekt utslipp per tesla blir da 2,3 tonn ikke 20 Kilde? En dask avis påstår det er 23 tonn per Tesla. 2.3 tonn er latterlig lite, og et tall jeg rett og slett ikke tror på. De andre elbilene vi har tall på tar mellom 5 - 10 tonn CO2 under produksjon. Endret 14. september 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå