Gå til innhold

Vil ikke tilby låneprodukt


OscarMike1

Anbefalte innlegg

Jeg opplever feil på et fotoprodukt jeg kjøpte for relativt kort tid siden. Har tatt kontakt med forhandleren for å bestille service som de mener tar 2 - 4 uker. Det blir litt vanskelig for meg da produktet brukes mye ifm mediaproduksjon i enkeltpersonssforetaket mitt. Det er ikke store omsetningen, men 2 - 4 uker uten produktet betyr tap av inntekt.

 

Forhandleren svarte i dag at de ikke tilbyr låneprodukter for denne produktklassen, kun for laptop, tv og mobiltelefoner.

 

Jeg kjenner ikke rettighetene mine så godt som jeg burde, men sitter med en magefølelse at jeg har krav på et låneprodukt her.

 

Noen som har peil?

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du skriver at du bruker fotoproduktet i forbindelse med jobb. Kjøpte du produktet som privatperson eller bedrift?

Hjelper lite å kjøpe noe som privatperson om det blir mye brukt i jobbsammenheng, spesielt enkeltmannsforetak:  Fkjl. §1: Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Og dersom trådstarter er avhengig av produktet i sin jobb, så er det tvilsom at vedkommende får gehør for at dette er et forbrukerkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som forbruker har du krav på låneprodukt dersom du blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn ei uke. Dette har du krav på fra dag 1 dersom det allerede da er klart at det vil ta lengre enn ei uke. Dette gjelder ikke dersom krav om låneprodukt vil være urimelig for selger, men dette skal settes i sammenheng med ulempen det er for forbruker å være uten produktet. Og selv om det i loven ikke da er forskjell på forskjellige varetyper, så vil det være åpenbart for de fleste at det vil være vanskeligere for en småbarnsfamilie å være uten en vaskemaskin i 3 uker, enn det vil være for en ungdom å være uten en spillkonsoll. Så en vurdering må til.

 

Men som bedrift gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven. Og her er det ingen krav om å få tilbud om låneprodukt.

 

Så for å snu på flisa, om du klager til butikken og krever låneprodukt fordi du taper penger i bedriften din ved at varen du kjøpte er på service - så gjelder altså kjøpsloven og du har ikke krav på låneprodukt.

 

Altså - du kan ikke få i pose og sekk. Som bedrift er dette et verktøy du bruker for å tjene penger. Du må da ta en vurdering etter eget skjønn rundt dette med risiko og tap i forbindelse med ødelagt verktøy. Kanskje du klarer deg ei stund uten verktøyet, kanskje du trenger reserveverktøy. Dette må du så ta med i beregning på budsjett og hva du tar betalt for oppdragene. Enkel bedriftsøkonomi :)

 

Det du kan se på er krav på erstatning som en følge av feil på produktet. Dette står det noe om i kjøpsloven i §27. Hva som kreves for å kunne gjøre dette, rutinene for det osv kjenner jeg ikke. Kan jo være omstendig - eller veldig enkelt. Men verdt å sjekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på hvilken produktkategori dette er, men du har krav på låneprodukt som privatperson.

Men det er tvilsomt at du får et produkt med tilsvarende ytelse.

 

Eks. hvis du har et dyrt fullformatskamera til 40.000 inne til reparasjon., risikerer du å få et rimelig kompaktkamera som låneprodukt.

Selvfølgelig er dette ikke et likestilt produkt kvalitetsmessig, men til privat bruk kan det duge for en uke eller to. Det går selvfølgelig ikke i profesjonell sammenheng, derfor gjelder heller ikke forbrukerkjøpsloven for næringsdrivende.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven § 30 tredje ledd regulerer dette:

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Som du ser er hovedregelen at man har krav på låneprodukt hvis man blir avskåret fra bruk i mer enn en uke.

 

Så kan det gjøres unntak fra dette hvis det å stille opp med låneprodukter er urimelig for selger når man ser på forbrukerens behov og kostnaden og ulempene selgeren har med det.

 

Man må da se på forbrukerens behov på den ene siden - her er det klar forskjell på f.eks. mobiltelefon, hvitevarer, datamaskin, og andre "kjernegjenstander" som er i daglig bruk i en husholdning, og ting som tjener mer perifere behov, som f.eks. kamera, pyntegjenstander, campingvogn, mv., altså ting det er normalt å kunne unnvære over en lengre periode.

 

Jo større forbrukerens behov er, jo større kostnader og ulemper må selgeren tåle for å gi et låneprodukt.

 

Hvis produktet i det vesentligste benyttes i næringsvirksomhet kan forholdet fortsatt omfattes av forbrukerkjøpsloven, men næringsbehov regnes ikke som like vektige som forbrukerbehov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis produktet i det vesentligste benyttes i næringsvirksomhet kan forholdet fortsatt omfattes av forbrukerkjøpsloven, men næringsbehov regnes ikke som like vektige som forbrukerbehov.

(jeg er ikke trådstarter)

Hmm, det var interessant. Det kan potensielt ødelegge for en sak jeg har gående for tiden.

 

Jeg kjøpte jo en telefon delvis for å dekke behovene som arbeidsgiver pålegger meg (og betaler for). Når jeg ikke har mulighet til å gjennomføre jobben pga dårlig lånetelefon, så kan jo det føre til store ulemper på min side. I verste fall å velge mellom å kjøpe en annen telefon i mellomtiden eller oppsigelse.

Jeg skulle tro dette skulle dekkes fullt ut av §30, kostnad og ulempe.

 

Når du (krikkert) skriver det, så tror jeg på det. Jeg er bare overrasket at noen kunne tolke loven slik..

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...