Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Skal sette opp trådløst nettverk mellom den bærbare og den stasjonære pc'n. Men det jeg lurer på er hva jeg trenger.

Mener at man trenger en trådløs switch og et trådløst nettverkskort i den stasjonære. Har innebygget WLAN på den bærbare og har testet det i en kompis sitt trådløst nettverk. Vil forresten på internett også med den bærbare og har ADSL fra bluecom hvis det er noe nyttig info.

Har dere forslag til hvilke merker jeg bør satse på?

Og når det er sagt, hvordan fikser jeg at det er KUN min maskin og den bærbare som får lov til å bruke det nettet? Er det noe ip-greier som må ordnes på?

Takk for svar :)

SupremeX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få de to i trådløst nettverk, trenger du en basestasjon/aksesspunkt. Aksesspunktet fungerer som en trådløs switch/hub, og kobles til den stasjonære pc'n med et vanlig nettverkskort, eller eventuelt på en av portene i en vanlig trådbunnet switch eller hub du har fra før. Deretter er det bare å sette opp et kryptert trådløst nettverk, som kun tillater tilkobling fra nettverkskortet i den bærbare pc'n din (den låser seg til MAC-adressen på nettverkskortet i den bærbare pc'n. Dette er et unik for hvert nettverkskort). For å sikre deg en viss grad av integritet og konfidensialitet av dataene du sender over det trådløse nettverket, skrur du på WEP, skrur AV DHCP og SSID på aksesspunktet. Da har du hvertfall sikret deg til en viss grad...

Kan trygt anbefalle deg 3com.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar! Nå må jeg bare vente til etter nyttår, for å kunne kjøpe dette.

Ettersom jeg har forstått nå, så er denne det eneste jeg trenger, og har resten fra før?

dvs, har nettverkskort i pc`n. Men åssen blir det med tanke på adsl`n?

setter jeg bare pluggen fra modemet i ruteren og det er det? altså den kabelen som går fra modemet til nettverkskortet i pc`n.

God natt!

Lenke til kommentar

Ja, det er kun det aksesspunktet du trenger for å få opp det trådløse nettet.

Det kommer litt ann på hva slags adsl-abbonement du har, og hvordan adsl-modemet fungerer. Men har du en switch skal det (som regel) bare være å koble stasjonær pc, aksesspunkt og adsl-modem til en switch/hub, så er alt klart for å konfigurere det trådløse nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...