Gå til innhold

Han ledet utviklingen av Porsches første elbil: – Taycan er et ekte medlem av Porsche-familien


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Du har garantert ikke benyttet trail braking innenfor ditt eget kjørefelt og i moderat fart.

 

Med de forutsetningene er det i praksis umulig å utføre trail braking.

 

Hensikten er å rotere bilen fortere og å presse fronten ned for å gi bedre grep foran. Nettopp for å kunne ha høyere gjennomsnitthastighet gjennom svingen og det er en vanskelig kjøreteknikk som kun stort sett bare profesjonelle og semiprofesjonelle førere klarer.

 

Og med det sagt, så understreket du i grunn poenget mitt i forrige post.

Jeg har instruert en del på bane, og er uenig i din definisjon av trail braking. Det er jo egentlig ikke mer komplisert enn å bremse et stykke inn i svingen. Dette gjør man i svinger som går fra et raskt parti til et sakte parti, for å holde høy fart lengst mulig (for eksempel Angstsvingen på Rudskogen). Det er som regel alltid kombinert med tidlig tangering. Dette er en teknikk man også kan bruke på veien med nymotens biler. Med eldre hekkmotoriserte Porscher bør man være meget forsiktig med teknikken, siden den får slike biler til å snurre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo helt på hvilken type Porsche du snakker om. Det er jo rimelig stor forskjell mellom Porsche 917, 918 Spyder etc og Porsche 944 liksom.  

 

Joda, det finst unntak. Men Porsche flest er mye meir folkebil enn Ferrari eller Lambo. Ein tømrer kan greie å kjøpe ny Porsche i Noreg (750.000kr) ved å prioritere riktig og spare i eit par år. Det er verre med ein ny Ferrari.

Når handler tråden om Taycan. Den er i øvre skikket prismessig for kva ein kan kalle for "folkebil", men eg mener fortsatt den er myyye meir folkebil enn " exclusive supersportcar". Syns Porsche priser seg litt ut med denne bilen. Flott bil, men eg sliter med å se value for money i den, mtp pris og andre biler på markedet. Kanskje etter prøvekjøring, ken veit?

Lenke til kommentar

Joda, det finst unntak. Men Porsche flest er mye meir folkebil enn Ferrari eller Lambo.

Ja, og hele poenget der var jo å vise til forskjellige typer Porsche. De har et mye videre spekter i modeller enn Ferarri, og Lamborgini. Dog det i seg selv gjør jo ikke Porsche til en mindre sports-bil enn de andre, selv om de i tillegg har modeller som kan kalles mer "folkelige", da du også får kjøpt modeller som er langt over eksempelet ditt på 750,000 kr. 

 

Det er tross alt en Porsche som har den totale rekorden på Ringen f.eks, med sin hybrid (regner med de har den ennå?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...