Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Han ledet utviklingen av Porsches første elbil: – Taycan er et ekte medlem av Porsche-familien


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har den ikke regen?

Den har enormt med regen. Noe som ville vært farlig å hatt på en "en-fots" kontroll. Glipper du gassen med den mengden regen på snø, så vil jo ABS'en få litt å jobbe med. 

 

De kunne sikkert ha fått til "en-fots" kjøring, men jeg trur nok at siden de siktet på slike mengder regen, så er det mer forsvarlig at bilen kjøres på én måte, fremfor to måter. Skal man reagere, så reagerer man med muskel-hukommelse. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva angår enpedalskjøring så er det av åpenbare grunner bedre enn topedalskjøring på vanlig vei. Du triller dit du vil og styrer regenerering med høyrefoten. Det finnes ikke en bedre måte å kjøre bil på. Er det raskeste måte å kjøre rundt en bane på? Trolig ikke, men det hjelper ikke 80% av Porsche-kjøperne på 50+ og 98% av TU-leserne som først visste hva trail braking er etter å ha googlet ordet akkurat nå og som ikke aner hvorfor man bruker bremsepedalen som traction control.

Med mengden regenerering denne bilen er i stand til, så er det ikke direkte sikkert at cruise-control slår seg av, eller du glipper pedalen i fart. 

 

De har nok tenkt igjennom dette, et godt stykke lengre enn enkelte her inne ser jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes Porsche har laget en interessant bil, men jeg er er ikke enig i at en bil som ikke motorbremser når man slipper gassen føles mer dynamisk, snarere tvert i mot. Da vil den føles som en gliderbil med automatgir. Jeg bruker gasspedalen aktivt for å flytte vekten til forhjulene for å styre inn i svinger. Ved aktiv kjøring vipper jeg gjerne girspaken et par hakk ned i forkant av svingen for å få mer effekt av dette når bilen har forbrenningsmotor.

 

På 80-tallet var de sportslige småbilene ofte satt opp slik at et gassløft kunne tverre bilen litt på vei inn i svinger, for så å gå på gassen og understyre bilen på rett kjøl i utgangen av svingen. Peugeot 205 GTi er et eksempel på en slik bil.

 

Jeg skjønner at maksimal regenerering kunne blitt litt voldsomt for mange direkte på gasspedalen, men kunne de ikke i det minste gitt motorbrems tilsvarende det man får på en 911 GT3 RS?

 

Jeg synes også det er direkte flaut at Porsche bruker turbo i navnet på bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har den ikke regen?

Den har enormt med regen. Noe som ville vært farlig å hatt på en "en-fots" kontroll. Glipper du gassen med den mengden regen på snø, så vil jo ABS'en få litt å jobbe med. 

 

De kunne sikkert ha fått til "en-fots" kjøring, men jeg trur nok at siden de siktet på slike mengder regen, så er det mer forsvarlig at bilen kjøres på én måte, fremfor to måter. Skal man reagere, så reagerer man med muskel-hukommelse. 

Jo. Det høres skummelt ut

Lenke til kommentar

Den har enormt med regen. Noe som ville vært farlig å hatt på en "en-fots" kontroll. Glipper du gassen med den mengden regen på snø, så vil jo ABS'en få litt å jobbe med.

 

De kunne sikkert ha fått til "en-fots" kjøring, men jeg trur nok at siden de siktet på slike mengder regen, så er det mer forsvarlig at bilen kjøres på én måte, fremfor to måter. Skal man reagere, så reagerer man med muskel-hukommelse.

Er det slik at mengden regen ikke kan justeres av bilens data, og slik sett kunne hatt en comfor modus hvor man har en mildere regen på gasspedal så man kan kjøre med den i all hovedsak?

Lenke til kommentar

Er det slik at mengden regen ikke kan justeres av bilens data, og slik sett kunne hatt en comfor modus hvor man har en mildere regen på gasspedal så man kan kjøre med den i all hovedsak?

Men "comfort modus" har man jo uansett med cruise control. Den justerer jo bare farten etter bilen foran, som jo er eneste grunnen til å bremse ved bruken som denne bilen er laget for. 

Man trenger ikke "en-fots" kjøring på f.eks motorvei, som jo er hoved poenget til denne bilen.

 

Den er ikke en by bil. For biler som er designet for å være komfortabel i byenene, så er jeg jo enig. Da er "en-fots" kjøring enklere, og mer behagelig. Men for en bil som skal designes for å lekes med, og være god på bane, så er "en-fots" kjøring håpløst. Altså en-fots kjøring til biler som kjøres normalt ved 60 km/t, mens jeg er enig med Porsche for en bil som gjerne kjøres av Tyskere på Autobahn, samt lekes med på bane i over 200 km/t.

 

Det å blande ulike former for måter å kjøre bilen på, når bilen er en ekstrem-bil, trur jeg bare er farlig. Når man når en situasjon man skal reagere på, så reagerer man etter vane, og muskel-hukommelse. Da er det litt kjipt om du ønsker å rulle, men du ender opp med å regenerere istedenfor, og flytte CG'en i bilen fremover. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå var det ikke alt dette jeg lurte på, men om det er teknisk umulig å legge inn den funksjonen som ville tillatt en-pedals kjøring i bilen med en mildere regen..

Må vell bare finne ut av om gass og brems-pedalene er hydrauliske/mekaniske eller elektriske det da. Er dem elektriske, så kommer det sikkert noen hacks på dette etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at gasspedalen ikke er en fast vaier som styrer ett spjell, burde det jo vært enkelt mulig for Porsche å ha en opsjon i menyen hvor sjåfør kunne valgt å aktivert/deaktivert "uni-pedal" modus. Det er jo kun IO og software...

 

Vil tro det er andre "dypere" grunner til at Porsche har valgt å ikke implementert denne funksjonen...

Som sagt så er det både fordeler og ulemper å gjøre det på Porsches måte. For aktiv kjøring er nok Porsches løsning glimrende, men for køkjøring er nok Tesla sin å foretrekke. Jeg synes i hvert fall det er en god idé å tilby en kømodus i menyen.

 

På Nissan Leaf (eller var det e-golf?) kan man velge regenereringsmodus med en hurtigknapp på rattet: Høy, lav eller ingen.

 

ryback: Jeg har også fått redusert regen som en overraskelse på Tesla, men da som følge av lav batteritemperatur. Så vidt jeg husker var det -10ºC ute og null regen ved ca 60-70% SoC.

Lenke til kommentar

Må vell bare finne ut av om gass og brems-pedalene er hydrauliske/mekaniske eller elektriske det da. Er dem elektriske, så kommer det sikkert noen hacks på dette etterhvert.

De er elektriske eller ikke-mekaniske, noe som er den eneste måten å få en naturlig bremsepedalfølelse når man kombinerer regen og mekanisk brems.

 

Mener jeg leste et sted at Porsche ville komme med en oppdatering som gjør at de som vil ha mer brems på gasspedalen kan få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt så er det både fordeler og ulemper å gjøre det på Porsches måte. For aktiv kjøring er nok Porsches løsning glimrende, men for køkjøring er nok Tesla sin å foretrekke. Jeg synes i hvert fall det er en god idé å tilby en kømodus i menyen.

Personlig bruker jeg kun "en-fots" kjøring i byer, med mye start og stopp ved kryss og slikt. I køer så bruker jeg kun cruise-controllen, og lar bilen foran justere farta for meg. 

 

Eneste tidspunktet man må røre pedalene, er da hvis man stopper helt opp. Da må jeg kun røre gasspedalen litt, så er man igang igen og man kjører bare bak bilen forran med samme avstand opp og ned i fart. 

 

 

På Nissan Leaf (eller var det e-golf?) kan man velge regenereringsmodus med en hurtigknapp på rattet: Høy, lav eller ingen.

 

Ulempen med det, er at man fjerner muskel-hukommelsen i foten på pedalen, når man bruker en-fots kjøring. Så jeg ender opp med å kun bruke maks regen. 

 

I en ekstrem-bil, så trur jeg slikt er rimelig viktig å tenke på. At man beholder kun én måte å kjøre bilen på, slik at når det virkelig gjelder, så reagerer bilen slik den alltid gjør, på de input man bruker. 

 

Men "kø" modus, med cruise-control er jo noe de aller fleste burde få. Det er jo en sikkerhets-sak uansett, og man hadde sluppet greit mange idiotiske uhell som foregår i kø, fordi folk driver med andre ting. :p 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En-pedalsfunksjon eller ei er jo kun et utslag av programmering. Hvorfor kan en ikke stille dette inn selv? En burde kunne ha en meny et eller annet sted som satte alle disse parameterene om en ønsket selv. Bilen har sikkert også forskjellige kjøremoduser, så dette kunne jo også variere fra modus til modus. By-modus - en-pedal. Sport++, kun bremsepedal osv.

Lenke til kommentar

Porsche-fanatikere nå? - ja det skal bli godt med avveksling og avlastning :)

 

Jeg googlet trail braking og fant ut at stammespråket ikke er noe mer mystisk enn en teknikk jeg har brukt på Gocart-banen siden jeg var 11 og bak bilrattet siden jeg fikk lappen. Gjør ikke alle det samme når de kjører svinger? (innenfor sitt eget kjørefelt og i mer moderat form enn på en bane om noen ville misforstå med vilje)

Du har garantert ikke benyttet trail braking innenfor ditt eget kjørefelt og i moderat fart.

 

Med de forutsetningene er det i praksis umulig å utføre trail braking.

 

Hensikten er å rotere bilen fortere og å presse fronten ned for å gi bedre grep foran. Nettopp for å kunne ha høyere gjennomsnitthastighet gjennom svingen og det er en vanskelig kjøreteknikk som kun stort sett bare profesjonelle og semiprofesjonelle førere klarer.

 

Og med det sagt, så understreket du i grunn poenget mitt i forrige post.

Lenke til kommentar

Med mengden regenerering denne bilen er i stand til, så er det ikke direkte sikkert at cruise-control slår seg av, eller du glipper pedalen i fart.

 

De har nok tenkt igjennom dette, et godt stykke lengre enn enkelte her inne ser jeg.

Slapp helt av. Elektronikken i en sportsbil klarer helt fint å begrense regen dersom friksjonen mellom dekk og underlag er for dårlig. Ellers ville ikke traction control fungert på super- og hyperbiler.

 

Utrolig hvor påståelig noen kan være, når de åpenbart ikke kjenner til det de snakker om.

Lenke til kommentar

Slapp helt av. Elektronikken i en sportsbil klarer helt fint å begrense regen dersom friksjonen mellom dekk og underlag er for dårlig. Ellers ville ikke traction control fungert på super- og hyperbiler.

 

Utrolig hvor påståelig noen kan være, når de åpenbart ikke kjenner til det de snakker om.

Ofte for seint om bilen finner ut at traction control må slå inn, siden underlaget ofte ikke er den samme under alle 4 dekk samtidig. Traction control og ABS er helt håpløst tøys under vannplaning f.eks, siden bilens input og ønsker til hva som skal skje, ofte ikke er den samme som dine inputs som har større oversikt lengre nedover i svingen. 

 

Men for den normale sjåføren i gata, så kan det jo være kjekt. Men på bane. Not so much. 

 

Har du i det hele tatt prøvd å bruke full regen i en sving på snø? La oss bruke " early apex" siden du liker slike benevnelser så godt. 

 

Du som er så opptatt av "trail braking" burde jo forstå forskjellen.

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du er inneforstått med at det er en forskjell på å kjøre på offentlig vei og en lukket bane?

Ikke når det gjelder ABS og TC. De gjør jo det samme uavhengig av hvor man er, om de er skrudd på. 

 

Jeg trur rimelig få som kjører aktivt på bane har på slikt tull, siden det står i veien for input man ellers ønsker at bilen skal få. ABS er dog mer forståelig at er på, men man får jo dårligere bremselengder med det. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...