Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Han ledet utviklingen av Porsches første elbil: – Taycan er et ekte medlem av Porsche-familien


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

– Vi diskuterte en énpedals-løsning, der både gass og brems skjer med samme pedal. Det var flere årsaker til at vi lot være. Det er mer energieffektivt å la bilen trille uten regenerering. Det er er også et spørsmål om sikkerhet og komfort: en bil som ikke regenererer når du slipper gasspedalen, føles mer dynamisk, sier Weckbach. 

Dette er faktisk noe folk i større grad burde være klar over trur jeg. At regenerasjon kan skape litt farlige situasjoner om man mot formodning skulle få vann-planing, eller skrens. 

 

De situasjonene er jo farlig nok fra før av, men det er skjeldent det å dytte CG fremover i bilen er lurt i slike situasjoner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overveldende positiv mottakelse, ofret rekkevidde for best mulig ytelse og tror trilling uten enpedal er mest effektivt.

 

1. Han har åpenbart ikke vært innom de norske Taycan-sidene på Facebook - et av de største elbilmarkedene i verden.

2. De ofret rekkevidden og klarte ikke best mulig ytelse. Et start up firma fra USA har biler med bedre ytelse.

3. Man kan trille med enpedalskjøring også. Forskjellen er at du bruker regenerering (og kun det) som nedbremsing. Noe som er vesentlig mer effektivt enn noen stålskiver som jobber i kombinasjon med regenerering.

 

Virker ikke som denne eksperten hos Porsche har satt seg helt inn i det markedet han skal inn i.

Lenke til kommentar

2. De ofret rekkevidden og klarte ikke best mulig ytelse. Et start up firma fra USA har biler med bedre ytelse.

Tesla model S sin tid i 2015 var 8:50 og Porsche Taycan kjørte den nylig på 7:42 iflg: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times

 

Kall meg sær, men 0-100 er ikke alt mtp ytelse.

 

 

Det skal rett nok bli spennende å følge med på hvordan det går når Tesla igjen skal prøve å kjøre fort rundt Nurburgring.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Overveldende positiv mottakelse, ofret rekkevidde for best mulig ytelse og tror trilling uten enpedal er mest effektivt.

 

1. Han har åpenbart ikke vært innom de norske Taycan-sidene på Facebook - et av de største elbilmarkedene i verden.

2. De ofret rekkevidden og klarte ikke best mulig ytelse. Et start up firma fra USA har biler med bedre ytelse.

3. Man kan trille med enpedalskjøring også. Forskjellen er at du bruker regenerering (og kun det) som nedbremsing. Noe som er vesentlig mer effektivt enn noen stålskiver som jobber i kombinasjon med regenerering.

 

Virker ikke som denne eksperten hos Porsche har satt seg helt inn i det markedet han skal inn i.

 

Det er mer energieffektivt å la bilen trille hvis man bare skal tilnærmet opprettholde hastigheten. Når man bremser regenererer Taycan med el motoren opp til 265 kW noe som er ekstremt mye. Først ved enda kraftigere oppbremsing benyttes skivebremsene. Porsche regner med at nesten all bremsing vil skje med regen. Skivebremsene er derfor også spesielt coated så de ikke ruster pga lite bruk.

 

På bane vil regen når du løfter gasspedalen føre til lengre rundetider. Det er rett og slett vanskeligere å treffe riktig bremsestyrke ved å løfte på gasspedalen enn å trykke på bremsepedalen. Man slipper også å forholde seg til forskjellige regen nivåer. For en bybil/køkjøring osv kan enpedal ha fordeler, men Porsche lager ikke biler for matpakkekjøreren.

 

Hvilket firma har biler med bedre ytelse? Altså en 4-dørs bil som slår Taycan på The Ring, klarer mer enn 26 påfølgende ganger 0-200 km/t under 10 sek, kan kjøre 3400 km på 24 timer, 0-100 2,8 sek?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er mer energieffektivt å la bilen trille hvis man bare skal tilnærmet opprettholde hastigheten. Når man bremser regenererer Taycan med el motoren opp til 265 kW noe som er ekstremt mye. Først ved enda kraftigere oppbremsing benyttes skivebremsene. Porsche regner med at nesten all bremsing vil skje med regen. Skivebremsene er derfor også spesielt coated så de ikke ruster pga lite bruk.

 

På bane vil regen når du løfter gasspedalen føre til lengre rundetider. Det er rett og slett vanskeligere å treffe riktig bremsestyrke ved å løfte på gasspedalen enn å trykke på bremsepedalen. Man slipper også å forholde seg til forskjellige regen nivåer. For en bybil/køkjøring osv kan enpedal ha fordeler, men Porsche lager ikke biler for matpakkekjøreren.

 

Hvilket firma har biler med bedre ytelse? Altså en 4-dørs bil som slår Taycan på The Ring, klarer mer enn 26 påfølgende ganger 0-200 km/t under 10 sek, kan kjøre 3400 km på 24 timer, 0-100 2,8 sek?

 

Kva er vitsen å snakke om "The ring" og 26 ganger 0-100? "alle", med utakk av eit par i verden kommer til å kjøre den på veien. Kor ofte har du behov å gjøre 0-100 26 ganger på rad? 3 ganger på rad? Aldri.

 

Snakker vi om ytelse på ein folkebil, så må det snakkes i forhold til daglidags kjøring, ikkje ringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så rekkevidde er selvfølgelig et ønske/problem.

Som reduseres når ladetiden reduseres.

Men rekkevidde ha sjelden vært et problem med forbrenningsbiler, fordi fylle-tiden har vært minimal.

Med hydrogen-elektrisk kan man altså ha samme ikke-problem med lade/fylle-tid, og rekkevidde-problematik,  men ha 2-3 ganger  så effektiv energiutnyttelse som forbrenningsbiler.

Så får batteri-elektrisk, som er mye mer effektivt, inkl. rekkeviddeangst & ladeproblematikt, bli foretrukket av de som liker det.

Men vi trenger ikke å doble strøm-infrastruktur ( betalt av alle?) i forhold til utbygging av hydrogen-stasjoner gjennom landet; der utbyggingen av hydrogen-fyllestasjoner kan (kun ) forskutteres av myndighetene, - og så hentes igjen i fyllepris. Og allikevel vil hydrogen-elektriske blir billigere  i vedlikehold og bruk enn forbrenningsbiler.

Ja, takk, begge deler. Ikke noe Nord-Korea. Så kan markedet bestemme.

Lenke til kommentar

Ønsker Porsche velkommen med en helt rå elbil !! ?

Egentlig første elbil som utfordrer Tesla, på begjær om «må ha» følelse. Synd den ble så altfor dyr (synes de fleste) eller heldigvis ble den j@v%g dyr (målgruppen). Nå kan man altså kjøpe seg en råtøff elbil utenfor rekkevidde for bermen. Ekslusivt, at man slipper å se den se den på hvert gatehjørne. Bare synd man må på utfartsdager må stå i ladekø bak 1 kone, 2 i3’er og 3 eGolfer...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Overveldende positiv mottakelse, ofret rekkevidde for best mulig ytelse og tror trilling uten enpedal er mest effektivt.

 

1. Han har åpenbart ikke vært innom de norske Taycan-sidene på Facebook - et av de største elbilmarkedene i verden.

2. De ofret rekkevidden og klarte ikke best mulig ytelse. Et start up firma fra USA har biler med bedre ytelse.

3. Man kan trille med enpedalskjøring også. Forskjellen er at du bruker regenerering (og kun det) som nedbremsing. Noe som er vesentlig mer effektivt enn noen stålskiver som jobber i kombinasjon med regenerering.

 

Virker ikke som denne eksperten hos Porsche har satt seg helt inn i det markedet han skal inn i.

1. Ikke jeg heller. Hva så?

2. Ikke best ytelse? Det kommer helt an på hva man måler. Jeg synes ikke Taycan imponerer mindre på ytelse enn TMS P100DL.

3. Taycan sin regenerering er helt klart overlegen Teslas når det kommer til aktiv kjøring. I den ene enden av "bremseskalaen" erstatter den meningsløs regenerering (~40% tap) med trilling (0% tap). Nærmere den andre enden erstatter den bruk av bremseskivene (100% tap) med regenerering (~40% tap). Tesla sin er derimot optimert for mer behagelig køkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tydeligvis mange butthurte Porsche-fanatikere dom lot seg provosere av kommentaren min. Det er bra.

 

Man kan måle ytelse på den måten man vil for å få det resultatene man ønsker. På samme måte dom at all statistikk lyver. Men det er en måte å måle ytelse på som vi har holdt på med siden tidenes morgen: 0-100 km/t. Tesla jukser også på det området, det vet jeg. Men når barna spiller med bilkort, så vil _alltid_ en Tesla slå en Porsche Taycan på ytelse. Det er flaut for Porsche.

 

Hva angår enpedalskjøring så er det av åpenbare grunner bedre enn topedalskjøring på vanlig vei. Du triller dit du vil og styrer regenerering med høyrefoten. Det finnes ikke en bedre måte å kjøre bil på. Er det raskeste måte å kjøre rundt en bane på? Trolig ikke, men det hjelper ikke 80% av Porsche-kjøperne på 50+ og 98% av TU-leserne som først visste hva trail braking er etter å ha googlet ordet akkurat nå og som ikke aner hvorfor man bruker bremsepedalen som traction control.

 

Det finnes en ganske lang liste med biler som er raskere enn Taycan på bane. Det betyr ikke at Taycan er dårlig. På samme måte som at Taycan ikke er overlegen Tesla fordi den er raskere enn en Tesla på bane. Hver bil til sitt formål.

 

Men det er klart, når man står på venteliste for å kjøpe en uferdig elbil til 2 millioner så må man jo rettferdiggjøre kjøpet med nebb og klør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men når barna spiller med bilkort, så vil _alltid_ en Tesla slå en Porsche Taycan på ytelse. Det er flaut for Porsche.

 

Det er kanskje ikke så flaut for porsche all den tid man indikerer her at barn vil automatisk påstå at Tesla yter bedre..? :)

 

 

e: Skirveleif.

Endret av Hansien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Porsche-fanatikere nå? - ja det skal bli godt med avveksling og avlastning :)

 

Jeg googlet trail braking og fant ut at stammespråket ikke er noe mer mystisk enn en teknikk jeg har brukt på Gocart-banen siden jeg var 11 og bak bilrattet siden jeg fikk lappen. Gjør ikke alle det samme når de kjører svinger? (innenfor sitt eget kjørefelt og i mer moderat form enn på en bane om noen ville misforstå med vilje)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så rekkevidde er selvfølgelig et ønske/problem.

Som reduseres når ladetiden reduseres.

Men rekkevidde ha sjelden vært et problem med forbrenningsbiler, fordi fylle-tiden har vært minimal.

Med hydrogen-elektrisk kan man altså ha samme ikke-problem med lade/fylle-tid, og rekkevidde-problematik, men ha 2-3 ganger så effektiv energiutnyttelse som forbrenningsbiler.

Så får batteri-elektrisk, som er mye mer effektivt, inkl. rekkeviddeangst & ladeproblematikt, bli foretrukket av de som liker det.

Men vi trenger ikke å doble strøm-infrastruktur ( betalt av alle?) i forhold til utbygging av hydrogen-stasjoner gjennom landet; der utbyggingen av hydrogen-fyllestasjoner kan (kun ) forskutteres av myndighetene, - og så hentes igjen i fyllepris. Og allikevel vil hydrogen-elektriske blir billigere i vedlikehold og bruk enn forbrenningsbiler.

Ja, takk, begge deler. Ikke noe Nord-Korea. Så kan markedet bestemme.

Hydrogen er kanskje en mulighet i fremtiden, men pr i dag er det fryktelig vanskelig/kostbart å håndtere og produsere, og ikke egnet til annet enn å tigge stønadspenger av miljøkåte politikere uten forståelse for at dette ikke kan virke før noen finner opp en ny måte å produsere hydrogen.

Rekkeviddeangst er ikke et tema med 450km rekkevidde, spesielt ikke med et brukbart utbygd ladenettverk.

Ladeproblematikk, ja i dag er det bare Tesla som er forbi det stadiet, men det dukker jo opp en ny hurtiglader her og der en skjelden gang i blant,og det er ikke akkurat så mange dager i året folk flest skal lenger enn 400km. De dagene er det helt ok at det tar noen minutter, så har du en god unnskyldning for å spise en burger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at gasspedalen ikke er en fast vaier som styrer ett spjell, burde det jo vært enkelt mulig for Porsche å ha en opsjon i menyen hvor sjåfør kunne valgt å aktivert/deaktivert "uni-pedal" modus. Det er jo kun IO og software...

 

Vil tro det er andre "dypere" grunner til at Porsche har valgt å ikke implementert denne funksjonen...

Endret av keramikklampe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 – Vi diskuterte en énpedals-løsning, der både gass og brems skjer med samme pedal. Det var flere årsaker til at vi lot være. Det er mer energieffektivt å la bilen trille uten regenerering. Det er er også et spørsmål om sikkerhet og komfort: en bil som ikke regenererer når du slipper gasspedalen, føles mer dynamisk, sier Weckbach. 

Dette er faktisk noe folk i større grad burde være klar over trur jeg. At regenerasjon kan skape litt farlige situasjoner om man mot formodning skulle få vann-planing, eller skrens. 

 

De situasjonene er jo farlig nok fra før av, men det er skjeldent det å dytte CG fremover i bilen er lurt i slike situasjoner. 

Men å trille fritt, kontra "bremse på giret"

Blir en ny måte å kjøre på,

Og det finnes vel N på alle?

Lenke til kommentar

Med tanke på at gasspedalen ikke er en fast vaier som styrer ett spjell, burde det jo vært enkelt mulig for Porsche å ha en opsjon i menyen hvor sjåfør kunne valgt å aktivert/deaktivert "uni-pedal" modus. Det er jo kun IO og software...

 

Vil tro det er andre "dypere" grunner til at Porsche har valgt å ikke implementert denne funksjonen...

 

Tja. Det har kanskje med sikkerhet å gjøre? Hvis man er vant til at bilen bremser kraftig opp når man slipper gasspedalen så kan man fort få seg en overraskelse når regen er slått av. Jeg har selv opplevd det med 95+% batteri på Tesla. Da får man bare 50-ish% av vanlig regen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...