Nautica Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Når en ny "moderne" dieselmotor blir gammel, så tviler jeg på at "rensingen" er like god! Ellers, hvor gode er målemetodene for utslipp? Er der noe som ikke blir målt? Vi har pålagte PKK som måler utslipp og holder ikke motorene kravene blir bilene avskiltet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 (endret) Men hadde jeg hatt deg som nabo så hadde jeg gått med et lite håp om at du døde av avgasser eller f.eks. nikotintobakksrøyking om du driver med slikt svineri også. Så det kom inn friske, fornuftige og noe mer lydløse naboer. Dette må da være naboen midt i blinken for deg Endret 14. september 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Moderne dieselmotorer "euro6" er bedre på kaldstart en gamle beist.Men de er fortsatt dårligere enn elmotorer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Men de er fortsatt dårligere enn elmotorer. På kaldstart ? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 På kaldstart ?På kaldstart, utslipp, det meste egentlig. Lenke til kommentar
hoj Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Når en ny "moderne" dieselmotor blir gammel, så tviler jeg på at "rensingen" er like god! Ellers, hvor gode er målemetodene for utslipp? Er der noe som ikke blir målt? Vi har pålagte PKK som måler utslipp og holder ikke motorene kravene blir bilene avskiltet. Jeg har gått tur langs asfaltvegen i dag. Det er noen biler som slipper ut blåsvart røyk og stanken er ubehagelig. Er EU kontrollen god nok. Et annet problem er motorsykler og mopeder, de bråker mye og stanken kan i noen tilfeller være, la vi si mye verre enn fra biler. Hva er PKK? De skadelige utslippene burde være grunn god nok til forby eksoskjøretøy. Litt duste å se Toyota hybrider som i en del tilfeller ikke engang klarer å kjøre ut fra parkeringsplassen uten at bensinmotoren stater. Hva slag ingeniører er som har klart å produsere noe så dumt? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 (endret) Jeg har gått tur langs asfaltvegen i dag. Det er noen biler som slipper ut blåsvart røyk og stanken er ubehagelig. Er EU kontrollen god nok. Et annet problem er motorsykler og mopeder, de bråker mye og stanken kan i noen tilfeller være, la vi si mye verre enn fra biler. Hva er PKK? De skadelige utslippene burde være grunn god nok til forby eksoskjøretøy. Litt duste å se Toyota hybrider som i en del tilfeller ikke engang klarer å kjøre ut fra parkeringsplassen uten at bensinmotoren stater. Hva slag ingeniører er som har klart å produsere noe så dumt? Jeg snakker om euro6 motorer med moderne renseteknologi ikke gamle raklende utslitte dieselmotorer, og utslippskravene har ikke tilbakevirkede effekt så jo eldre en motor er jo mer slipper den ut. PKK = periodisk kjøretøy kontroll. Endret 14. september 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 På kaldstart, utslipp, det meste egentlig. Viste ikke at elmotorer hadde kaldstart, trodde de leverte full effekt fra første omdreining. Lenke til kommentar
hoj Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Jeg har gått tur langs asfaltvegen i dag. Det er noen biler som slipper ut blåsvart røyk og stanken er ubehagelig. Er EU kontrollen god nok. Et annet problem er motorsykler og mopeder, de bråker mye og stanken kan i noen tilfeller være, la vi si mye verre enn fra biler. Hva er PKK? De skadelige utslippene burde være grunn god nok til forby eksoskjøretøy. Litt duste å se Toyota hybrider som i en del tilfeller ikke engang klarer å kjøre ut fra parkeringsplassen uten at bensinmotoren stater. Hva slag ingeniører er som har klart å produsere noe så dumt? Jeg snakker om euro6 motorer med moderne renseteknologi ikke gamle raklende utslitte dieselmotorer, og utslippskravene har ikke tilbakevirkede effekt så jo eldre en motor er jo mer slipper den ut. PKK = periodisk kjøretøy kontroll. Jeg tror ikke du har forstått spørsmålet; hva skjer når den nye motoren trekker på årene, er da renseeffekten like god.? Når jeg går langs veien, så ser jeg at eldre kjøretøy ofte har stor utslipp, mye større enn når de var nye. Ellers hvor gode er målingen av utslipp? Det vanlige bilverksted kan vel knapt nok måle noe som helst? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Det vanlige bilverksted kan vel knapt nok måle noe som helst? Et kjøretøy kan kun ha et oppgitt utslipp for å være lovlig og bruke, her kan du lese litt angående dette. Ved en PKK kontroll er bilverkstedet nødt til å være godkjent for og utføre denne type jobb, og har de godkjenning er de opp-koblet til biltilsynet hvor alle kontrolldataene blir automatisk lagt til bilens historikk og der blir også utslippsdataene lagret rett fra målemaskinen elektronisk. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Tror du tar feil her. Har aldri hørt om bussmotorer på over 20 liter. De største i volum var nok Mercedes sine V8 303 busser. Disse hadde 280hk uten turbo. Ellers er 95% av alle busser ca 10 liter slagvolum. Scania har en 16liters v8 men har aldri hørt at den var montert i en buss. Tror ikke det PR dags dato finnes vogntog som har over 20 liter slagvolum. De aller fleste er fra 12 til 16 liter. Iveco hadde noen på nesten 18 liter på 90 tallet men det er få iveco lastebiler på veien i dag med denne motoren Legg merke til at jeg tok buss og vogntog over en kam.. Jesus folk ass.. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 (endret) Viste ikke at elmotorer hadde kaldstart, trodde de leverte full effekt fra første omdreining. Kalde motorer leverer som regel mer effekt fordi kalde ting tar mindre plass dermed får du mer luft og drivstoff inn i den. Derfor man ser på drag banen at de står med isposer på motoren samt drivstoffet. Elmotor er kald den og, bare det har nada og si. Men en forbrenning som skjer under kalde forhold er meget uren. Siden denne tråden bare er flisspikkeri så får jeg holde samme trenden. Endret 14. september 2019 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Ordinære biler har ikke anledning til å benytte kollektivfelt. Har du hatt trafikkopplæring du da? Sto vel ingenting om at han kjørte en fossilbil. Og ja jeg har hatt trafikkopplæring minst 3 ganger i løpet av livet sålangt. Du da? Lenke til kommentar
G Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 (endret) For meg så holder det med 2 ganger i løpet av livet. Og jeg har aldri mistet sertifikatet. Ja det var ille. Han burde jo selvfølgelig ligget bak deg for ikke å fornærme deg. Burde ikke du ha vært i kollektivfeltet, i stedet for å blokkere høyre feltet? Da kunne han jo passert deg på normalt vis. Det var noe med måten du svarte han andre på. Du vet EL-biler kan nytte kollektivfeltene. Det er også en del av det man lærer på trafikkskolen i dag. Det var ikke snakk om så mye EL-biler når jeg fikk min trafikkopplæring. Så det at EL-biler kan nytte kollektivfeltet er noe jeg har lært i ettertid via media. EL-biler har lov å skifte over til kollektivfeltet og da kunne ikke fossilbileieren gjøre det samme da det er forbudt for fossilbiler å nytte kollektivfeltet. Dette er veldig logisk. Det som er forbudt vel og merke er at EL-biler ikke har noen større rettigheter til å foreta forbikjøringer i et felt til høyre for andre biler. Gitt at det ikke er snakk om i en avkjørsel da vel og merke. Så EL-bilen har forbrutt seg mot trafikkreglene gitt at den benyttet kollektivfeltet til tydelig forbikjøringsformål. Endret 26. september 2019 av G Lenke til kommentar
Gutten sin Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 NTB - digi skrev (På 12.9.2019 den 17.37): Oslo-ordførerens bror: – Jeg hater Tesla-sjåfører Erling Borgen er et nettroll. Det er mange hundre tusen Tesla eiere i verden og Borgens uttalelser er hatprat og nedverdigende for gruppen som helhet. Om det å være Teslaeier eller -sjåfør ga en spesiell hudfarge ville hans uttalelser være forbudt ved lov og straffbart. Erling Borgen er et nettroll. Det er mange hundre tusen Tesla eiere i verden og Borgens uttalelser er hatprat og nedverdigende for gruppen som helhet. Om det å være Teslaeier eller -sjåfør ga en spesiell hudfarge ville hans uttalelser være forbudt ved lov og straffbart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 (endret) 1 hour ago, Gutten sin said: Erling Borgen er et nettroll. Det er mange hundre tusen Tesla eiere i verden og Borgens uttalelser er hatprat og nedverdigende for gruppen som helhet. Om det å være Teslaeier eller -sjåfør ga en spesiell hudfarge ville hans uttalelser være forbudt ved lov og straffbart. Du er så nærme med å forstå poenget, men du går helt glipp av det. Det er en forskjell på å komme med hatprat mot etniske og religiøse grupper, og hatprat mot en klasse bilister. Det handler om privilegier i samfunnet. La oss holde oss for gode til å sammenlikne dette med rasisme, det bagatiliserer problemene til folk som faktisk opplever rasisme. Endret 30. november 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå