Gå til innhold

Oslo-ordførerens bror: – Jeg hater Tesla-sjåfører


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Jeg eier en tesla uten at det nødvendigvis betyr at jeg er rik. Uansett jeg er kanskje ikke objektiv i denne saken.

 

Men jeg har opplevd at mange andre Tesla sjåførene er bevisste på miljøet og prøver å være hyggelige. Jeg er også en av dem. Vi kan ikke noe for at det kan finnes noen kvalme Tesla-sjåfører som vi også finner hos andre merker. Ellers synes jeg det er som regel de med mest gammel bil som kjører mest svin, men det er jo bare meg og mitt inntrykk av trafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring; I rundkjøringer/lyskryss er næringsdrivende de mest aggressive. Jeg har sjelden opplevd at de som kjører Tesla , har aggressiv kjørestil.

 

Om man snakker om varebiler alene, så har jeg møtt på alt fra ordinært kjøremønster til aggressivt og til noen av dem som er direkte sinker, hvor det virker som om de har all verdens tid. Kjøre 10 km under fartsgrensen f.eks. lenge..

Lenke til kommentar

Hahaha, stå i et lyskryss en kald vinterdag med diesel beista på hver sin side.

 

Faen ikke lett og puste da altså. Jeg driver og holder pusten om jeg må gå forbi nær eksosen på en buss eller vogntog og. 20+liter med diesel motor selv om de er som regel varme skaper en stor sone med gass jeg ikke vil ha i meg. Lukter satan gjør det og.

 

Jo kjappere det blir elektrisk jo bedre :)

En buss med 20 liters motor, hvor i verden bor du egentlig?

 

For min del så lar jeg gjerne bilen stå litt ekstra på tomgang mens jeg tenker på alle jeg fornærmer med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En buss med 20 liters motor, hvor i verden bor du egentlig?

 

For min del så lar jeg gjerne bilen stå litt ekstra på tomgang mens jeg tenker på alle jeg fornærmer med det.

Ikke skyld på meg for din mangel på kunnskap... Bor i en helt vanlig by.. Kan jo kjapt googles før man svarer.

 

Scania sin motor til flunka nye vogntog, 16.4 liter. Går du bare noen år tilbake så er de som regel 20+ liter hele gjengen. Det grønne skifte har fått dem til og gå noe ned på slagvolum og så kompensere med høyere turbotrykk. Noe som gir bedre utslipp og økonomi.

 

Volvo B9R har 9 liter slag volum som navnet tilsier, B11R har 11liter etc.

 

Turist/store busser har som regel større motor enn by buss etc.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Ikke skyld på meg for din mangel på kunnskap... Bor i en helt vanlig by.. Kan jo kjapt googles før man svarer.

 

Scania sin motor til flunka nye vogntog, 16.4 liter. Går du bare noen år tilbake så er de som regel 20+ liter hele gjengen. Det grønne skifte har fått dem til og gå noe ned på slagvolum og så kompensere med høyere turbotrykk. Noe som gir bedre utslipp og økonomi.

 

Volvo B9R har 9 liter slag volum som navnet tilsier, B11R har 11liter etc.

 

Turist/store busser har som regel større motor enn by buss etc.

 

 

Venter fortsatt på eksempel på 20+ liters motor på hele gjengen på en lastebil ifra noen år tilbake.

Hva som legges i noen år tilbake er jeg heller ikke sikker på.

Endret av meg0709
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den elektrifiseringen av sokkelen har jeg stusset en del over.. Jeg skulle gjerne sett et regnskap som viser hvilken netto reduksjon av utslipp man får som følge av den. Da selvsagt iberegnet produksjon av kabler, bytte av utstyr på plattformene, selve leggingen av kabler og bytte av utstyr på landsiden..

Jeg tipper man har en negativ effekt av det totalt sett.

Ser ikke helt hvorfor du siterte meg ved å si det?

Lenke til kommentar

Scania sin motor til flunka nye vogntog, 16.4 liter. Går du bare noen år tilbake så er de som regel 20+ liter hele gjengen.

Du sier hele gjengen.

Så nevn eldre busser og vogntog som har 20+ liter motor, for og gjøre det litt lettere for deg kan du også ta med semitrailere siden det ikke er så mange vogntog lengre på veiene.

 

 

Kan også nevne at Scandia sin 16.4 L. diesel "R730" er fra 2010 så ikke helt "flunka ny" og de har aldri laget en kommersiell kjøretøymotor på 20+ liter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du sier hele gjengen.

Så nevn eldre busser og vogntog som har 20+ liter motor, for og gjøre det litt lettere for deg kan du også ta med semitrailere siden det ikke er så mange vogntog lengre på veiene.

 

 

Kan også nevne at Scandia sin 16.4 L. diesel "R730" er fra 2010 så ikke helt "flunka ny" og de har aldri laget en kommersiell kjøretøymotor på 20+ liter.

Ja har du 16.7 liter på den ene siden av lyskrysset og 16.7 liter i andre kjørebanen puster du herlighet fra over 33 liter med diesel motor. Snadder.

 

Er det 4 felt, ja da blir desto mer 66liter+! Dog blir utover noe større areal.

 

Gjør deres egen research, er ikke intressert i denne "Jeg har størst penis" greine dere driver med her. Og sporer helt av..

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Ikke skyld på meg for din mangel på kunnskap.

 

Scania sin motor til flunka nye vogntog, 16.4 liter. Går du bare noen år tilbake så er de som regel 20+ liter hele gjengen. Det grønne skifte har fått dem til og gå noe ned på slagvolum og så kompensere med høyere turbotrykk. Noe som gir bedre utslipp og økonomi.

 

Volvo B9R har 9 liter slag volum som navnet tilsier, B11R har 11liter etc.

 

 

 

 

Ja har du 16.7 liter på den ene siden av lyskrysset og 16.7 liter i andre kjørebanen puster du herlighet fra over 33 liter med diesel motor. Snadder.

 

Er det 4 felt, ja da blir desto mer 66liter+! Dog blir utover noe større areal.

 

Gjør deres egen research, er ikke intressert i denne "Jeg har størst penis" greine dere driver med her. Og sporer helt av..

Og har du en halv lastebil har du bare 9 liter som står i lyskrysset :)

 

Og kombinerer man flere kommersielle kjøretøy har man også større penis :p

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke skyld på meg for din mangel på kunnskap... Bor i en helt vanlig by.. Kan jo kjapt googles før man svarer.Scania sin motor til flunka nye vogntog, 16.4 liter. Går du bare noen år tilbake så er de som regel 20+ liter hele gjengen. Det grønne skifte har fått dem til og gå noe ned på slagvolum og så kompensere med høyere turbotrykk. Noe som gir bedre utslipp og økonomi.Volvo B9R har 9 liter slag volum som navnet tilsier, B11R har 11liter etc.Turist/store busser har som regel større motor enn by buss etc.

 

Tror du tar feil her. Har aldri hørt om bussmotorer på over 20 liter. De største i volum var nok Mercedes sine V8 303 busser.

 

Disse hadde 280hk uten turbo. Ellers er 95% av alle busser ca 10 liter slagvolum.

 

Scania har en 16liters v8 men har aldri hørt at den var montert i en buss.

 

Tror ikke det PR dags dato finnes vogntog som har over 20 liter slagvolum. De aller fleste er fra 12 til 16 liter.

 

Iveco hadde noen på nesten 18 liter på 90 tallet men det er få iveco lastebiler på veien i dag med denne motoren

Lenke til kommentar

Nei nei, brb, skal ut å starte bilen å la den stå ett par timer før jeg skal ut å handle.

 

Sist jeg sjekka så var det ingen som tenkte på noe mer enn seg selv uansett, så vennligst gå ned av den hvite høye hestene deres, takk.

 

Liker også at jeg blir kalt kunnskapsløs angående motor diskusjonen over her når det strengt tatt ikke er jeg som er det, men men, alt for å fremme miljøet med ekstreme eksempler.

Hadde dog hvert gøy med 20+ liters motorer i lastebiler, tenk på hvor deilig lyden ifra de hadde vært da. *sikle*

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med kaldstart?

Moderne dieselmotorer "euro6" er bedre på kaldstart en gamle beist.

Når en ny "moderne" dieselmotor blir gammel, så tviler jeg på at "rensingen" er like god!

Ellers, hvor gode er målemetodene for utslipp? Er der noe som ikke blir målt?

Lenke til kommentar

Så fint for deg at du ikke ønsker å være et verdifullt medlem av samfunnet. Det hadde vært mye bedre om du klarte å tenke på større ting enn deg selv.

 

Så lenge det selges fossilt drivstoff så blir jo den retorikken litt rar fra deg. Men i et rent miljøperspektiv så blir den riktig. Staten tjener jo på at han bruker mer drivstoff.

 

 

Nei nei, brb, skal ut å starte bilen å la den stå ett par timer før jeg skal ut å handle.
 
Sist jeg sjekka så var det ingen som tenkte på noe mer enn seg selv uansett, så vennligst gå ned av den hvite høye hestene deres, takk.
 
Er stort sett enig med deg om at folk tenker stort sett på seg selv og 2 cm foran sin nesetipp på andre.
 
Men hadde jeg hatt deg som nabo så hadde jeg gått med et lite håp om at du døde av avgasser eller f.eks. nikotintobakksrøyking om du driver med slikt svineri også. Så det kom inn friske, fornuftige og noe mer lydløse naboer.
Endret av G
Lenke til kommentar

Nei nei, brb, skal ut å starte bilen å la den stå ett par timer før jeg skal ut å handle.

 

Sist jeg sjekka så var det ingen som tenkte på noe mer enn seg selv uansett, så vennligst gå ned av den hvite høye hestene deres, takk.

Det er forskjell på å klippe neglene og bite av seg hånda. De fleste prøver å tenke på andre, selv om de ikke gjør det i alle situasjoner. Og de fleste er oppegående nok til å forstå når de gjør noe som de vet det finnes bedre alternativ til.

 

Du derimot skryter av å gi faen i andre og verdenen rundt deg. Nå er det mulig du bare prøver å provosere, men om det er tankegangen din til vanlig så er du et forferdelig dårlig eksempel på en god medborger i landet.

 

Liker også at jeg blir kalt kunnskapsløs angående motor diskusjonen over her når det strengt tatt ikke er jeg som er det, men men, alt for å fremme miljøet med ekstreme eksempler.

Hadde dog hvert gøy med 20+ liters motorer i lastebiler, tenk på hvor deilig lyden ifra de hadde vært da. *sikle*

Det var da strengt tatt en person som tok feil, så ikke legg det på oss andre. De som prøver å fremme miljøet er de som vil bruke fakta. De som ignorerer/vrir fakta er de store firmaene som taper penger på klimaendringer.

Lenke til kommentar

Jeg er normalt uenig med Erlin Borgen, men her har vi felles grunn!

I praksis viser det seg at det er de rikeste i samfunnet som drar nytte av samfunnets subsidier i mange-milliard klassen (mer nenn de blå-blå's skatteletter). Og det er ingen global miljøgevinst med el-bil. Husk: En kW fyllt på fiffens el-bil kunne vært ekportert til europa hvor den ville fortrengt syd-europeisk kull kraft. Så sålenge vi har et globalt energimarked er det kull kraft vi fyller el-bilene med.

Så er det riktig at vi har noen marginale lokale miljøgevinster, men jeg er ganske sikker på at disse oppheves av det faktum at disse bilene drasser på mange hundre kilo batterier. Det øker energiforbruket og øker veislitasjen.

Hvorfor er det alltid de med ekstra god økonomi som skal dra nytte av semfunnets subsidiering?

Hvis du skal reformere skatte- og avgiftssystemet så det ikke favoriserer de rike så foreslår jeg å begynne et helt annet sted enn med bilsektoren. Den største skjevfordelingen må være fradrag for boliglånsrenter. Kjøper du et hus til 10 mill. får du 10 ganger så høyt skattefradrag som en som bare har råd til en leilighet til 1 mill. Den som ikke har råd til å kjøpe men må leie får ikke noe fradrag i det hele tatt. 

 

En boligkjøper med boliglån på 10 mill. subsidieres med anslagsvis 60.000 kroner. Hvert eneste år (vel, svakt synkende da). Over 25 år blir det fort en hel million i subsidier for rikmannsboligen. Miljøeffekten er også negativ, siden subsidiene blir større jo større boligen blir, da krever den mer areal og har høyere utslipp fra produksjon av materialer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...