Eplesaft Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 Hei, vi bor i et nybygg og må få på plass litt taklamper og veggmontert TV etter hvert. Er uerfaren når det gjelder slikt da vi har leid leilighet hvor vi ikke har hatt lov til å skru/bore i vegger og tak til nå, Det står ikke utfyllende info i brukermanualen som fulgte med, men vet følgende: * Veggene i leiligheten er gisvegger med stålstendere * Det står advarsel om at det går rør samt skyvedører i veggen, men ikke hvor de er (rørene) * Det er betonghimling og ikke lov å bore mer enn 3 cm pga. fare for sprinkleranlegg og andre føringer i betongelementene * Det er stikkontakter i takhøyde, slik at man kan montere lamper med ledninger som går langs veggen og kobles til stikkontaktene der (hvis man ikke ordner med skjultanlegg) Hvordan kan jeg passe på at jeg ikke treffer rør i i veggen dersom jeg skal montere vegghengt TV? Vil det alltid være ok så lenge jeg fester det til stenderne, og hvordan skrur jeg i stålstender? Og er det trygt å bruke slagbor i betonghimling for å skru til et feste som jeg kan bruke til å henge opp en lampe? Har hørt at det kan flake seg hvis det er betong, har lite erfaring med å bore i betong, burde en fagkyndig montere for oss? Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Bruk DuoMax eller tilsvarende for vegghengte ting i gipsvegg (borer hull først, bare gjennom gipsen, og deretter dytter anker inn som holder inn fra baksiden av plata). Da vil du bare dytte vekk evt. rør som er i veggen bak uten å skade de. Viktig å slutte boringa så fort man er gjennom gipsen da, selvsagt. Til taket så avhenger det veldig av vekt og utforming av lampene du har valgt eller skal velge. Det følger ofte med skruer og plugger om man kjøper profflamper, om disse ikke er lenger en 30mm så er man jo berga. "Rødplugg" er vel rett i overkant av 30mm lang om jeg ikke husker feil, det er en standardplugg jeg ville brukt til takmontert utstyr. 1 Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 15. september 2019 Forfatter Del Skrevet 15. september 2019 Bruk DuoMax eller tilsvarende for vegghengte ting i gipsvegg (borer hull først, bare gjennom gipsen, og deretter dytter anker inn som holder inn fra baksiden av plata). Da vil du bare dytte vekk evt. rør som er i veggen bak uten å skade de. Viktig å slutte boringa så fort man er gjennom gipsen da, selvsagt. Til taket så avhenger det veldig av vekt og utforming av lampene du har valgt eller skal velge. Det følger ofte med skruer og plugger om man kjøper profflamper, om disse ikke er lenger en 30mm så er man jo berga. "Rødplugg" er vel rett i overkant av 30mm lang om jeg ikke husker feil, det er en standardplugg jeg ville brukt til takmontert utstyr. Hei, og takk for svar. Hvis jeg skal henge litt tyngre ting i veggen, eksempelvis en TV som fort kan bli 10+ kg, er det anbefalt å skru det fast i stenderne og ikke rett i gipsen? Noe spesielt å tenke på da? Og til å bore i taket når det er betonghimling: Noen som har erfaring med å gjøre dette selv, eller bør man få profesjonelle til å gjøre det? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Jeg ville ikke hatt noe problem med å henge tunge ting i kun gips dersom det er skikkelige gipsanker. Unntak er hvis du skal da det på arm, da vektstangprinsippet blir en stor faktor å regne med. Men om det skal henge rett opp og ned på veggen så sitter gipsanker som bare det. Når det kommer til takmontasje i betong så kommer det som sagt helt an på hva du har tenkt til å henge der. En helt standard taklampe veier ikke stort i dag, spesielt om det er LED, så jeg vil tro det går helt fint med 2-3 skruer og plugger som er så lange som mulig uten å overskride disse 30mm du har til rådighet. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Anbefales å låne en betong bormaskin fra en håndverker eller lignende, gjerne av merket Hilti. Disse billige man får på europris, biltema osv er regelrett skrot, og ofte kommer man ingen vei i betongen men lager bare støy. 1 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Anbefales å låne en betong bormaskin fra en håndverker eller lignende, gjerne av merket Hilti. Disse billige man får på europris, biltema osv er regelrett skrot, og ofte kommer man ingen vei i betongen men lager bare støy. tull,kjøpte denne fra clas ohlson: https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-HR-710-borhammer/40-8756 virker mer en bra nok for hobbybruk,eneste jeg har gjort,er og kjøpe kvalitetsborr,borret igjennom betongdekket på huset mitt,borret vel 10-15 hull i sirkel,og brukte slaginnstillingen for og pigge ut klossen som ble igjen. for en som trenger en slik maskin noen ganger i året,så holder den mer en nok 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Jeg lånte en gratis Hilti som er milevis bedre enn den der, men den du linket er vel ikke av de dårligste da. Jeg tenkte på de sånn 2-3 hundre på biltema eller europris, de er faktisk mer eller mindre ubrukelige, har prøvd sånne før og kom ingen vei. Den du kjøpte er nok perfekt til hobbybruk. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Angående rør, be byggherre om å få kopi av byggegetningene så får du i hvert fall en viss indikasjon. Himling er forresten sånn tynt lett tak (gips/glavafliser etc) der det ofte finnes tekniske installasjoner over. Siden du sier det er betong så antar jeg det er snakk om huldekke. Altså betongtak med langsgående hull. Disse har som regel stålwire ca 3-5 cm inn på undersiden. Er man uheldig å borrer av en sånn så svekkes konstruksjonen. Det er neppe kritisk å bore av en eller to, men det er jo ikke noe vits å utfordre skjebnen. Wirene ligger forresten "mellom" hullene i huldekket. Borrer du i et hull så treffer du ikke wire, men da kan det skje et annet problem. Fra byggeperioden der disse huldekkeelementene ble utsatt for snø, vind og regn kan det ligge fuktighet inne i hulrommene. I verste fall en hel langsgående dam, som vil renne ned hvis du punkterer et av hullene i huldekket. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Jeg lånte en gratis Hilti som er milevis bedre enn den der, men den du linket er vel ikke av de dårligste da. Jeg tenkte på de sånn 2-3 hundre på biltema eller europris, de er faktisk mer eller mindre ubrukelige, har prøvd sånne før og kom ingen vei. Den du kjøpte er nok perfekt til hobbybruk. Det som er viktig er å få en som faktisk slår/meisler og ikke en av disse puslete, ubrukelige greiene som egentlig bare er en vanlig drill med slagfunksjon. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Må skille på borhammer og slagdrill. Det er stoooor forskjell på de to. Slagdrill klarer fint å borre i porøse konstruksjonsmaterialer som tegl, leca osv, men kan slite skikkelig i møte med B35 betong. Da blir borkrona bare irriterende varm og sløv istedet. Men med litt tid og ikke altfor stor forkjærlighet for borkrona kommer man i mål med slagdrill også. Bare vær forsiktig når du borrer. Du kan risikere å få armen ut av ledd dersom du treffer på armering og borret henger seg opp og spinner rundt. De dyre drillene og borhammerne frikobler motor og chuck når de merker denslags, mens de billige bare kjører på. Jeg vil forresten anta at det er mellom 35mm (HD265) og 55mm (HD285) overdekning, altså avstand fra underside hulldekker til armering. Noe særlig mindre enn 30mm er ikke mulig pga brannkrav og behov for å beskytte armering mot varme. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 En stenderdetektor kan kanskje være til hjelp? https://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Håndverktøy-og-redskap/Stenderdetektorer 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 (endret) Trenger da ikke henge opp TV i stendere. Ekspanderende gipsanker holder i lange baner. Bare sørg for å kjøpe de som passer til veggen din. Enkelte ganger er det to lag gips (pga lyd eller brannkrav), og da passer ikke de korte gipsankerne. Og motsatt, de lange passer ikke i enkel gipsvegg. Mulig det også hadde vært tilstrekkelig med monkey hooks hvis du hadde wire-oppheng av tv'n Endret 17. september 2019 av newman221 1 Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 23. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2019 Ut fra det dere skriver om boring i betonghimlingen, lurer jeg på om vi ikke bare skal betale en elektriker for å komme og montere lampene i taket for oss - for å være på den sikre siden. Når det gjelder montering på gipsvegg - vil virkelig en gipsvegg kunne holde en TV på mellom 10 og 20 kg? Så i FDV-en at det sto det var anbefalt å feste tyngre ting til stenderne. Skulle ønske stenderne var av tre - hvordan monterer jeg feste til metallstendere (stål)? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Vanlige treskruer på en skrudrill sitter som støpt i stålstender. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 TV'n min henger i gipsanker i gipsvegg. To fester. Altså eneste som holder min 65" på veggen er to stk. 10mm gipsankere. Og en tynn ståltråd mellom VESA-festene på tv'n. Hvor stort moment tror du egentlig det er på en veggmontert TV som henger flatt på veggen? Her er hjemmesiden til Gyproc, de som antagelig har laget gipsen i veggen din: https://www.gyproc.no/gj%C3%B8r-det-selv/oppheng-i-gips Der kan du se sånn ca. hva de forskjellige festemetodene tåler av vekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå