Gå til innhold

Jack Ma tok farvel med Alibaba som en rockestjerne

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller en parodi på Petter Stordalen.

Uansett, en ekte Belial. Artig fyr. Jeg synes han fant en fin vei til pensjonen. -Så må vi bare vente på en dokumentar som graver dypere i hvilke kontakter han utnyttede for å nå målet. -Kan godt nok bli vanskelig. Kinesere og informasjon, sannhet og obskuritet... ??

• Liker 3
Lenke til kommentar

Midt på 1990-tallet oppdaget han internett og begynte å lage websider for kinesiske bedrifter, den gangen man trengte modem for å koble seg opp. Senere gjorde han suksess med en kinesisk katalogtjeneste.

Under en konferanse i 2018 røpet Ma at han selv aldri har skrevet så mye som en kodelinje, langt mindre foretatt et eneste kundesalg. Egen datamaskin fikk han først 33 år gammel.

Det er fascinerende hvor stor trang vi har til å dyrke slike folk som trollmenn. Jack Ma er en helt "normal" fyr som var heldig med å være på rett sted til rett tid. Men pga. sin rikdom så blir han dyrket som en techguru, og så trakassert fordi han ikke har kunnskap og store, fantastiske ideer om fremtiden.

Jeg tror ikke han er en utradisjonell gründer. Jeg tror han er en helt vanlig fyr som fikk veldig mye vind i seilet sitt.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er fascinerende hvor stor trang vi har til å dyrke slike folk som trollmenn. Jack Ma er en helt "normal" fyr som var heldig med å være på rett sted til rett tid. Men pga. sin rikdom så blir han dyrket som en techguru, og så trakassert fordi han ikke har kunnskap, og store, fantastiske ideer om fremtiden.

Jeg tror ikke han er en utradisjonell gründer. Jeg tror han er en helt vanlig fyr som fikk veldig mye vind i seilet sitt.

Hvor lite man vet om Kina og forholdene der. Hvordan Jack Ma har opptrådt i finansmarkedet og forbindelser til det kinesiske kommunist regimet.  Hvordan Kina er et land som er så gjennomsyret av svindel at dere må se på hva en fyr som heter Carson Block sier om Jack Ma. Han er en 'short seller' som har som levebrød å avdekke firmaer som driver med børs svindel.

Artikkel om Kinesisk forretnings drift: https://www.theguardian.com/world/2019/jul/25/china-business-xi-jinping-communist-party-state-private-enterprise-huawei

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Det er fascinerende hvor stor trang vi har til å dyrke slike folk som trollmenn. Jack Ma er en helt "normal" fyr som var heldig med å være på rett sted til rett tid. Men pga. sin rikdom så blir han dyrket som en techguru, og så trakassert fordi han ikke har kunnskap, og store, fantastiske ideer om fremtiden.

Hvor lite man vet om Kina og forholdene der. Hvordan Jack Ma har opptrådt i finansmarkedet og forbindelser til det kinesiske kommunist regimet.  Hvordan Kina er et land som er så gjennomsyret av svindel at dere må se på hva en fyr som heter Carson Block sier om Jack Ma. Han er en 'short seller' som har som levebrød å avdekke firmaer som driver med børs svindel.

https://www.youtube.com/watch?v=_RcV8snfX-g

Artikkel om Kinesisk forretnings drift: https://www.theguardian.com/world/2019/jul/25/china-business-xi-jinping-communist-party-state-private-enterprise-huawei

Det som bekymrer meg mer og burde bekymre deg mer er at akkuratt sånn er det i Norge også. Kameraderiet mellom offentlige og private gjør at noen tjener seg søkkrike på skattepenger. Det offentlige skaper regler som effektivt holder unna konkurrenter fra å delta i anbud.

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg mer og burde bekymre deg mer er at akkuratt sånn er det i Norge også. Kameraderiet mellom offentlige og private gjør at noen tjener seg søkkrike på skattepenger. Det offentlige skaper regler som effektivt holder unna konkurrenter fra å delta i anbud.

Velkommen etter min gode venn. Trenger ikke gå lenger tilbake enn noen år. I 2015 forsvant 60% av skatteinntektene fra oljesektoren. Hva gjorde Norge da? Hvor sårbart viste det seg at landet vårt egentlig er? Hva bruker vi oljefondet ti? Hva er Norge egentlig for samfunn? Mange spørsmål som ikke har mange svar. Tilbake til Kina. Her er mer fra pengefolket. De handler i realiteter ikke drømmer.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ganske enig.

Er nok mange som har laget de samme tekniske løsningene samtidig som eller før Jack Ma (eller Elon Musk, eller nesten hvem som helst i Silicon Valley), uten å ha oppnådd samme suksess.

Problemet blir når man går til disse personene for råd innen teknologiverden, slik media ofte gjør. Det kan fort gå galt. Dette er ikke teknoeksperter, dette er folk som har hatt en stor slant flaks, og som nevnt her, ikke alltid folk som engang har skrevet en eneste kodelinje selv.

Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=_RcV8snfX-g

Og Jack Ma som mange milliardærer i Kina må til slutt gi fra seg sine eiendeler til Kommunistpartiet.

Jack Ma har på kort tid gitt seg i Alibaba og samtidig gitt fra seg alle sine aksjer.

I videoen du lenket til nevner Carson Block at Jack Ma stjal AliPay med begrunnelsen "ingen utenlandske eiere".

Det er nå akkurat samme historie som brukes når Jack Ma "restukturerte" hele sin aksjepost. Hvem som eier Alibaba er det nå ingen som vet, aksjeposten er kontrollert av en gruppe relativt anonyme folk som er frontmenn for de riktige eierne (Kommunistpartiet?).

"China Daily reported Friday that unnatural deaths have taken the lives of 72 mainland billionaires over the past eight years. (Do the math.)

Which means that if you're one of China's 115 current billionaires, as listed on the 2011 Forbes Billionaires List, you should be more than a little nervous.

Mortality rate notwithstanding, what's more disturbing is how these mega wealthy souls met their demise. According to China Daily, 15 were murdered, 17 committed suicide, seven died from accidents and 19 died from illness. Oh, yes, and 14 were executed. (Welcome to China.)

"

https://www.forbes.com/sites/raykwong/2011/07/25/friends-dont-let-friends-become-chinese-billionaires/#58553ebb2dda

Jack Ma valgte nok den kloke veien - gi deg mens leken er god.

Lenke til kommentar

Og Jack Ma som mange milliardærer i Kina må til slutt gi fra seg sine eiendeler til Kommunistpartiet.

Jack Ma har på kort tid gitt seg i Alibaba og samtidig gitt fra seg alle sine aksjer.

I videoen du lenket til nevner Carson Block at Jack Ma stjal AliPay med begrunnelsen "ingen utenlandske eiere".

Det er nå akkurat samme historie som brukes når Jack Ma "restukturerte" hele sin aksjepost. Hvem som eier Alibaba er det nå ingen som vet, aksjeposten er kontrollert av en gruppe relativt anonyme folk som er frontmenn for de riktige eierne (Kommunistpartiet?).

"China Daily reported Friday that unnatural deaths have taken the lives of 72 mainland billionaires over the past eight years. (Do the math.)

Which means that if you're one of China's 115 current billionaires, as listed on the 2011 Forbes Billionaires List, you should be more than a little nervous.

Mortality rate notwithstanding, what's more disturbing is how these mega wealthy souls met their demise. According to China Daily, 15 were murdered, 17 committed suicide, seven died from accidents and 19 died from illness. Oh, yes, and 14 were executed. (Welcome to China.)

"

https://www.forbes.com/sites/raykwong/2011/07/25/friends-dont-let-friends-become-chinese-billionaires/#58553ebb2dda

Jack Ma valgte nok den kloke veien - gi deg mens leken er god.

Det er Kinas sanne ansikt vi nå ser. Vi driver butikk med verdens største totalitære stat. Staten dreper, fengsler og stjeler alt av verdi som de nå bruker i sitt forsøk på å kontrollere befolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...