Gå til innhold

KOMMENTAR: Digitalisering som inkluderer, ikke ekskluderer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en litt annen vinkling på dette. Tidligere kunne man helt uten betingelser få informasjon fra butikker, skoler, lag og organisasjoner av alskens slag bare ved å sjekke postkassa (ja den fysiske utenfor huset). Mye reklame, konkurranser og til og med informasjon fra det offentlige er nå begrenset til de som godtar lange juridiske tekster som få gidder å lese, ennå færre forstår fullt ut og ennå færre faktisk ville godtatt i sin helhet om de skjønte alt.

Man står der nærmest med kniven mot strupen og får beskjed om å enten godta betingelsene eller bli ekskludert. Dette er en slags tvang som tvinger fram urimelige betingelser for allskens digitale tilbud. Man har nesten ikke noe annet valg enn å lukke øynene og trykke ok så fort at man liksom ikke husker å ha godtatt noe likevel. Selv om godkjennelsen står der svart på hvitt til evig tid.

At folk bør bli mer selektive med hvilke avtalevilkår de godtar og ikke, er lettere sagt enn gjort når man blir truet med ekskludering og atpåtil får skylden selv for å ha ekskludert seg selv, selv om det egentlig er tjenestens betingelser som egentlig ekskluderer.

Digitale tjenester bør generelt bli betingelsesfrie. Lovverket bør være betingelse nok i seg selv og trenger ikke utbroderes av hver tjenestetilbyder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er så enig i at vi skal ta høyde for at mennesker har ulike forutsetninger og behov. Akkurat det har jeg jobbet med i 30 år, hehe: dvs. gjøre teknologi best mulig for flest mulig.

Du skriver litt om universell utforming, og det som er bra er at "budskapet" når flere. Det som ikke er like bra er at du surrer med begreper og skriver om standarder du kanskje ikke har veldig mye peiling på? WAD er et EU-direktiv. WCAG er en standard fra W3C (WAI) som riktignok har tre nivåer, men som omhandler mye mer enn bilder og video. Litt forenklet kan vi si at WCAG 2.1 beskriver hva du skal oppnå for at nettsider og mobilapplikasjoner skal ekskludere så få som mulig. Andre standarder som feks. WAI-ARIA kan brukes for å oppnå WCAG-kompatibilitet.

Jeg pleier veldig, veldig sjelden å reklamere, men kan nesten ikke la være når jeg ser hvordan det surres med begreper i dette innlegget. Alle som vil ha en introduksjon, inkl. litt praktisk demo er velkommen:

https://www.smartja.no/online-kurs-web-og-universell-utforming/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...