Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett i vegg


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Coax er fortsatt brukenes i dag, mange steder (deriblant hos meg) er dette kilden til både TV og internett.

 

 

Forøvrig, kan du vise til konkrete forskrifter som gjelder nettverkskabler?

Har ingen konkrete forskrifter å linke til, men tror du noe her i landet som er lovt å gjøre innomhus som det ikke er forskrifter for? Bare at jeg ikke gidder å lete opp link, så er det jo dermed ikke sagt det ikke finnes.

Sunn fornuft tilsier der finnes en forskrift.

 

Denne forskriften skule trumfe de fleste.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-02-16-401

 

Denne er jo til de firmaene som skal utføre et slikt arbeid.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-06-19-739

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strakk nettopp selv en kabel gjennom ett lite rør (13mm?). Det var ett helvete rett og slett. Røret er vel ca rundt 15 meter. Slet til og med å få stakefjæren gjennom. Ble nødt å klippe den slik at den klarte svingene. Rørene er lagt opp helt forferdelig. Gjøre dette alene var å be om trøbbel. Kjekt å være 2 på slikt. Men det jeg skulle frem til var at jeg dro skikkelig i den kabelen, og det var kraftig også. Sier ikke det var optimalt men det er ikke noe problem med den tross krappe svinger og dra’ing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ang. forskrifter, så er nok EN 50174 den riktige, synd det er bak en paywall.

 

Sant skal sies, så er det ikke så stor grunn for å bli helt nazi, spesielt på kortere kabelstrekk.

Nei ikke helt nazi, men har måtte revet opp noen kabler som har vært spikret alt for stramt. Det er så unødvendig.

Fant en gang på et hotell som hadde skjøt på kabelen. Denne skjøten lå inni en slik kabelgate utenpå veggen og igjen som var malt over. Selve skjøten var helt åpen og ledning mot ledning var rullet sammen og isolert med isolasjons-teip (facepalm).

Fikk skiftet den kabelen og datatrafikken ble rundt regnet 100% mer stabil.

Lenke til kommentar

Nei ikke helt nazi, men har måtte revet opp noen kabler som har vært spikret alt for stramt. Det er så unødvendig.

Fant en gang på et hotell som hadde skjøt på kabelen. Denne skjøten lå inni en slik kabelgate utenpå veggen og igjen som var malt over. Selve skjøten var helt åpen og ledning mot ledning var rullet sammen og isolert med isolasjons-teip (facepalm).

Fikk skiftet den kabelen og datatrafikken ble rundt regnet 100% mer stabil.

 

Det du snakker om nå er jo et ekstremtilfelle. Det skal faktisk endel til før du ødelegger en Cat6 kabel. Datatrafikken er 100% så lenge alle trådene er i orden. Man får 100 mbps så lenge 4 av de 8 trådene er i orden, noe som som regel holder for de fleste med et hjemmenettverk.

 

Om man vil legge en nettverkskabel med 90 gradersvinkel så er ikke det noe problem så lenge man gjør dette forsiktig og ikke strammer den godt rundt hjørnet. :-) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det du snakker om nå er jo et ekstremtilfelle. Det skal faktisk endel til før du ødelegger en Cat6 kabel. Datatrafikken er 100% så lenge alle trådene er i orden. Man får 100 mbps så lenge 4 av de 8 trådene er i orden, noe som som regel holder for de fleste med et hjemmenettverk.

 

Om man vil legge en nettverkskabel med 90 gradersvinkel så er ikke det noe problem så lenge man gjør dette forsiktig og ikke strammer den godt rundt hjørnet. :-) 

Problemet er ikke når det fungerer. Problemet er når det ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Siden dere holder det varmt kan jeg legge til at jeg ser i bilder (har ikke flytta inn) at på motsatt side av bildet i OT er det som nevnt en vegg hvor ledningen går gjennom og rett inn i en tilsvarende boks (tv antenne?), så egentlig kunne jeg vel bare fjerna boksen og ledning på dette aktuelle bildet, og fjerne samme ledning som går mot den andre tv antenne boksen, men la siste boksen bli værende? Rett over den er lyse altiboks.

 

Men selve hullet i vegg til ledningen er mindre og tynnere enn "hodet" til nettverkskabel så det kan bli en liten utfordring å dra gjennom

Lenke til kommentar

Boksen kan bli stående, og nettverkskabel drar du gjennom eksisterende hull. Det er ikke så vanskelig å klippe nettverkskabel og så sette på ny ende, men krever et spesielt verktøy og selvfølgelig ny kontakt. Hør med venner og bekjente om de kan ha noe liggende, men det koster ikke så mye om du ønsker å kjøpe.

 

https://www.clasohlson.com/no/Exibel-modularkontakt-/38-1634

https://www.clasohlson.com/no/Modulartang,-Exibel/36-3428

 

 

Alternativt kan du sette opp veggboks på begge sider: https://www.clasohlson.com/no/Elko-nettverksuttak-/36-7243

Men da bør du bruke installasjonskabel med faste ledere.

 

Hvis du er helt blank er det nok gjort av ene elektriker på en liten halvtime.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Problemet er ikke når det fungerer. Problemet er når det ikke fungerer.

  • Det er ikke noe krav for å legge nettverkskabel. Dette kan alle gjøre, helt lovlig.

     

  • Det er klart det er et problem når det ikke funker, men det er ingen grunn til at det IKKE skulle fungere å legge en ny RJ45 kabel der eksisterende coax er. Bare fordi man har jobbet på et datasenter så betyr ikke det at alt er nødt til å følge best practice for datasentere, og spesielt ikke i en enebolig for en hjemmebruker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

  • Det er ikke noe krav for å legge nettverkskabel. Dette kan alle gjøre, helt lovlig.

     

  • Det er klart det er et problem når det ikke funker, men det er ingen grunn til at det IKKE skulle fungere å legge en ny RJ45 kabel der eksisterende coax er. Bare fordi man har jobbet på et datasenter så betyr ikke det at alt er nødt til å følge best practice for datasentere, og spesielt ikke i en enebolig for en hjemmebruker.

 

Hvem har påstått det er et krav eller at det var ulovlig?

Lenke til kommentar

Hvem har påstått det er et krav eller at det var ulovlig?

Du har langt på vei antydet det. Men du skriver såpass rundt og uspesifikt at det ikke skal være så enkelt å ta deg på det. Og så krangler du på definisjoner og ordlyd når noen prøver å ta deg på det. Det går litt igjen her på forumet.

 

Og nå også her.

 

I innlegg nr #10 her så skriver du at det bør gjøres forskriftsmessig. Der antyder to strengt tatt to ting; at det finnes en forskrift for dette, og at det er en lov om det(en forskrift har hjemmel i en lov). Du skriver bør, men allikevel - du skriver her at det finnes en forskrift uten å skrive hvilken forskrift.

 

I innlegg nr #16 viser du til og med til Nelfo med en link.

 

Så slik jeg har tolket innleggene dine så mener du altså at det finnes en forskriftsmessig måte å legge kabler på. Og en forskrift skal være hjemlet i en lov. Så om en ikke følger forskriften, gjør man det ulovlig. Men så skriver du veldig upresist, og vil krangle på detaljene og ordlyd, for du skreiv jo strengt tatt bare bør...

 

Og det hjelper jo da ikke at i innlegg nr #21 linker flere ganger til lovdata.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du har langt på vei antydet det. Men du skriver såpass rundt og uspesifikt at det ikke skal være så enkelt å ta deg på det. Og så krangler du på definisjoner og ordlyd når noen prøver å ta deg på det. Det går litt igjen her på forumet.

 

Og nå også her.

 

I innlegg nr #10 her så skriver du at det bør gjøres forskriftsmessig. Der antyder to strengt tatt to ting; at det finnes en forskrift for dette, og at det er en lov om det(en forskrift har hjemmel i en lov). Du skriver bør, men allikevel - du skriver her at det finnes en forskrift uten å skrive hvilken forskrift.

 

I innlegg nr #16 viser du til og med til Nelfo med en link.

 

Så slik jeg har tolket innleggene dine så mener du altså at det finnes en forskriftsmessig måte å legge kabler på. Og en forskrift skal være hjemlet i en lov. Så om en ikke følger forskriften, gjør man det ulovlig. Men så skriver du veldig upresist, og vil krangle på detaljene og ordlyd, for du skreiv jo strengt tatt bare bør...

 

Og det hjelper jo da ikke at i innlegg nr #21 linker flere ganger til lovdata.

Ja jeg skrev bør.

At du tolker det på din måte, kan ikke jeg gjøre noe som helst med. Noe annet ord enn bør, kunne jeg ikke brukt.

 

Forskriften kom i innlegg 23.

Forøvrig er det vel ingenting man kan gjøre i et hus som det IKKE finnes en forskrift for. (her skriver jeg VEL fordi det er helt umulig å bevise noe som ikke finnes).

 

Jeg kan umulig ha skrevet upresist, da ikke en kjeft har spurt om noe. Det er noe enhver fornuftig person gjør, hvis det er noe som er uklart. I stedet legger folk frem sine tolkninger som om det var mine påstander.

Er du i tvil, så spør eller hold feil-tolkningen din for deg selv.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Coax er fortsatt brukenes i dag, mange steder (deriblant hos meg) er dette kilden til både TV og internett.

 

 

Forøvrig, kan du vise til konkrete forskrifter som gjelder nettverkskabler? 

 

Jeg kaster meg inn i tråden med litt bensin til bålet:

 

NEK 700 er et greit sted å begynne for bakgrunnsinfo.

Nkom er fagmyndighet for autorisering av firmaer i henhold til dette.

 

Dette er da hjemlet i en forskrift. (som du etterspurte).

 

OBS, selvfølgelig er det ingen som nekter en privatperson å legge opp sitt eget nett, og dr*te langt i disse reglene.

Dette gjelder for firmaer som utfører betalte oppdrag for sine kunder.

Endret av BearCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...