Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett i vegg


Anbefalte innlegg

Hei. Er litt grønn på feltet: har kjøpt leil og ser at altibox mottaker er i stuen, og fra den ser det ut til å gå en ledning gjennom vegg til soverom inn til denne boksen som du ser i bildet. Hva slags mottaker/støpsel er dette? Kan jeg få nett gjennom denne til pc, evt hva skal til? Hvis ikke må jeg ta en lengre nettverkskabel da jeg ønsker å unngå trådløst.

 

Takk

post-275291-138447_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg vil anta dette er gammelt TV-uttak basert på coax. Denne er nok ikke i bruk i dag, da Lyse kun har fiber. Det du kan gjøre er å fjerne boksen, og så dra gjennom en vanlig ethernet kabel i stedet (evt. installasjonskabel) for å få TV/internett gjennom.

Om du ser litt nærmer etter, så er ledningen utenpå veggen og ikke noe å bare dra en ny kabel igjennom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg tolket det slik at kabel går rett gjennom veggen.

Kan være at det bare er borret et hull i veggen og kabelen går gjennom veggen.

Bildet etterlater ingen tvil, men men. Coax er ikke brukende til noe i dag.

Lenke til kommentar

Du om det, men når man først legger kabel, så bør det gjøres forskriftsmessig.

 

:hmm:

 

Jeg vet ikke hvor mange nettverkskabler du har lagt i ditt liv, men svarene dine tyder på særdeles få. En nettverkskabel tåler ganske mye, så med mindre du river og sliter i den frem og tilbake mange ganger skal lederne være helt fine av at kabelen legges i en 90 graders vinkel.

 

Selvfølgelig er det ønskelig med mindre vinkel på kabel, men å blankt avfeie at det ikke kommer til å funke virker noe bastant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

:hmm:

 

Jeg vet ikke hvor mange nettverkskabler du har lagt i ditt liv, men svarene dine tyder på særdeles få. En nettverkskabel tåler ganske mye, så med mindre du river og sliter i den frem og tilbake mange ganger skal lederne være helt fine av at kabelen legges i en 90 graders vinkel.

 

Selvfølgelig er det ønskelig med mindre vinkel på kabel, men å blankt avfeie at det ikke kommer til å funke virker noe bastant.

Må jeg ha lagt slike kabler for å vite hvordan det skal gjøres?

De plassene jeg har jobbet som krever Cisco sertifisert nettverk, lar ikke hvem som helst slippe til der for å legge kabler. Du ville ikke fått sluppet til der med den knekken på kablene.

Det er ikke snakk om hva de fysisk tåler, men hva som skal føres av data gjennom de.

 

Hvor har jeg skrevet st det ikke vil funke?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du har åpenbart manglende forståelse for både situasjon og hvilke krav en privatperson har til kabelføring i sitt eget hjem. Jeg forstår ikke at du ikke skjønner at TS skal ha én nettverkskabel gjennom én vegg, og det eneste kravet er at det skal fungere. Dersom dette hadde vært et industribygg hvor alt skal være på stell, så er jeg enig i at dette ikke er optimalt.

 

Hvis det fungerer helt fint, hvorfor skal TS da begynne med masse styr for å tilfredsstille dine krav til hvordan kabelen bør ligge?

Jeg fatter ikke at du ikke ser forskjellen på disse situasjonene.

Endret av NoTrace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du har åpenbart manglende forståelse for både situasjon og hvilke krav en privatperson har til kabelføring i sitt eget hjem. Jeg forstår ikke at du ikke skjønner at TS skal ha én nettverkskabel gjennom én vegg, og det eneste kravet er at det skal fungere. Dersom dette hadde vært et industribygg hvor alt skal være på stell, så er jeg enig i at dette ikke er optimalt.

 

Hvis det fungerer helt fint, hvorfor skal TS da begynne med masse styr for å tilfredsstille dine krav til hvordan kabelen bør ligge?

Jeg fatter ikke at du ikke ser forskjellen på disse situasjonene.

Mine krav? Jeg bare påpeker man ikke kan gi råd som ikke er helt i vater.

 

Jeg fatter ikke du ikke klarer å se den kabelen gikk utenpå veggen, men jeg synker ikke ned på ditt nivå med feilslåtte analyser av den grunn.

Lenke til kommentar

Feilslåtte analyser? Du sier jo rett ut at han må følge forskrifter når han skal legge kabelen sin, og henviser så til både Cisco-sertifiserte nettverk og de generelle forsikriftene for elsikkerhet. Videre sier du at mine råd ikke er i vater. Jeg skjønner ikke at du ikke forstår at de kravene du kommer med er totalt overkill for det TS ønsker å oppnå.

 

Vil man kverulere, så for all del. TS har vel strengt tatt fått svar på sitt spørsmål, og om han hyrer inn Cisco-sertifiserte konsulenter og elektrikere får være opp til ham. For hva vet vel egentlig en simpel Cisco-sertifisert forumdebattant som meg selv?

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Feilslåtte analyser? Du sier jo rett ut at han må følge forskrifter når han skal legge kabelen sin, og henviser så til både Cisco-sertifiserte nettverk og de generelle forsikriftene for elsikkerhet. Videre sier du at mine råd ikke er i vater. Jeg skjønner ikke at du ikke forstår at de kravene du kommer med er totalt overkill for det TS ønsker å oppnå.

 

Vil man kverulere, så for all del. TS har vel strengt tatt fått svar på sitt spørsmål, og om han hyrer inn Cisco-sertifiserte konsulenter og elektrikere får være opp til ham. For hva vet vel egentlig en simpel Cisco-sertifisert forumdebattant som meg selv?

Nei. Jeg skrev bør følge. 

Dine analyser av meg er feil.

 

Nå er det nok feiltolkninger og forhastede slutninger fra deg. Det blir vanskelig å skulle diskutere med deg, når du holder på slik. Enten du gjør det med vilje eller ikke.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være at det bare er borret et hull i veggen og kabelen går gjennom veggen.

Bildet etterlater ingen tvil, men men. Coax er ikke brukende til noe i dag.

 

Coax er fortsatt brukenes i dag, mange steder (deriblant hos meg) er dette kilden til både TV og internett.

 

 

Forøvrig, kan du vise til konkrete forskrifter som gjelder nettverkskabler? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...