Gå til innhold

Airbus slår alarm: Mistenker akselbrudd i ulykkeshelikopteret i Alta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det forundrer meg at de aktive data-loggerene som befinner seg i 'senteret' for en eventuell (og sannsynelig) brann ikke kopierer sine data ut i en ekstra enhet montert i hale-bommen. Det ville ha gjort informasjonene mye mer sikre. Slikt medfører en veldig liten ekstra kost...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gir og akslinger skal vanligvis ikke ryke hverken på biler eller i helikoptre. På biler holder for eksempel girkassene, drivakslingene og differensialen like lenge eller lenger enn resten av bilen. Slik har det også alltid vært med helikoptre. Man har inntil Super Puma kom på banen ingen erfaring for at disse tingene ryker i det hele tatt.

 

Når det gjelder Airbus helikoptre kan alle disse bruddene derfor skyldes generell underdimensjonering, uheldig layout eller dårlig metallurgi (fabrikkert i England?).

 

Vi må komme til bunns mht. alle disse bruddene i drivakslinger og girkasser, selv om det mht. Airbus H125/AS350 ikke er definitivt ennå at drivakslingen knakk.

Lenke til kommentar

Gir og akslinger skal vanligvis ikke ryke hverken på biler eller i helikoptre. På biler holder for eksempel girkassene, drivakslingene og differensialen like lenge eller lenger enn resten av bilen. Slik har det også alltid vært med helikoptre. Man har inntil Super Puma kom på banen ingen erfaring for at disse tingene ryker i det hele tatt.

 

Når det gjelder Airbus helikoptre kan alle disse bruddene derfor skyldes generell underdimensjonering, uheldig layout eller dårlig metallurgi (fabrikkert i England?).

 

Vi må komme til bunns mht. alle disse bruddene i drivakslinger og girkasser, selv om det mht. Airbus H125/AS350 ikke er definitivt ennå at drivakslingen knakk.

 

Hva i all verden skulle det ha av betydning st en aksel var fabrikert i England? De fleste internasjonale standarder for legeringer er i dag kompatible, og nasjonale standarder er uansett lite brukt i høyteknologi.

Lenke til kommentar

I England har man aldri kunnet lage mekaniske komponenter eller finmekanikk av akseptabel standard. Bare tenk på historien om at alle de britiske Comet jetflyene disintegrerte i lufta, og deretter styrtet alle delene og likene som mursteiner mot jorda. I praksis medførte dette at britisk produksjon av passasjerfly fikk et banehogg, og det skal vi kanskje være glade for.

 

Dersom du skal kjøpe en fin skreddersydd dress eller fine håndsydde skor, vel bekomme, reis til England for å kjøpe. Dersom du derimot skal kjøpe mekanisk utstyr som liv avhenger av, styr godt klar av alt som er produsert i England.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_DH.106_Comet

Lenke til kommentar

632 kW og 6000 rpm er bare 1006 Nm. Ikke mer enn det en sprek 2wd personbil kan dytte ut på hver drivaksel i første gir. I gamle dager lagde man kanskje tyngre og kraftigere saker fordi man ikke visste hvor nært grensa man kunne gå. I dag prøver de kanskje å redusere vekten for mye fordi de tror de vet hvor mye de hadde å gå på.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

I England har man aldri kunnet lage mekaniske komponenter eller finmekanikk av akseptabel standard. Bare tenk på historien om at alle de britiske Comet jetflyene disintegrerte i lufta, og deretter styrtet alle delene og likene som mursteiner mot jorda. I praksis medførte dette at britisk produksjon av passasjerfly fikk et banehogg, og det skal vi kanskje være glade for.

 

Dersom du skal kjøpe en fin skreddersydd dress eller fine håndsydde skor, vel bekomme, reis til England for å kjøpe. Dersom du derimot skal kjøpe mekanisk utstyr som liv avhenger av, styr godt klar av alt som er produsert i England.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_DH.106_Comet

 

Tja, spørs hva du trenger. Jeg vet ikke så mye om flyindustrien, selv om jeg mener å huske at det var fasongen på vinduet som var problemet. Ellers bør det vel nevnes at dette flyet var pionerarbeid, samt at de fleste flyfabrikanter har lignende hendelser senere. Mao ikke typisk engelsk. Når det gjelder mitt eget fagområde, bil, så er England det foretrukne fagområde for high-tech engineering, og det er feks nesten umulig å oppnå noe som helst innen motorsport på høyt nivå dersom en ikke er basert i England.

Lenke til kommentar

Jeg vet jo ikke sikkert hvorvidt akslinger til helikopteret er lagde i England. Vi får vente og se hva som kommer frem, men jeg tviler på at Airbus noensinne kommer til å gå åpent ut med hvor de dårlige delene har blitt fabrikkerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...