Gå til innhold

Den store iPhone 11/iPhone 11 Pro-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lami skrev (11 timer siden):

Syns det er lite innafor at jeg kjøpte min iP11 i januar og her forrige mnd/mars eller noe var batteriet på 100% kapasitet, nå er den nede på 96%. Hva f+++ har skjedd...

Hehe.. Måtte sjekke battertilstanden her å.

og nå er den på 96% her også , 18 april var den på 98% 

Lenke til kommentar

 

Min 11 Pro Max fra november i fjor er på 94% nå men så har jeg brukt den en god del med Apple Smart Battery Case pga mye reising frem til covid-19 kom , og utstrakt bruk av dette dekselet skal visstnok ha en ekstra negativ effekt på batteritilstanden ved at den synker raskere enn om du ikke bruker det.

Bytter uansett ut mobilen innen ca ett år så for min del er ikke fall i batteritilstanden så kritisk siden mobilen fortsatt leverer grei batteritid men forstår det kan være irriterende å se den falle en del om du tenker å beholde mobilen i flere år.

Lenke til kommentar

Hvor ofte lader dere mobilen? 

Jeg har iPhone 11 og lader ca annenhver dag med trådløs lader. Inntil nylig ladet jeg om natta, men mannen satt ned foten mot nattlading så nå må jeg lade på dagen, og det går så treigt da jeg ikke har hurtiglader. Liker å lade mobilen helt opp, selv om jeg har hørt det beste er å ikke lade fullt opp. 

Lenke til kommentar
Teria skrev (10 timer siden):

Hvor ofte lader dere mobilen? 

Jeg har iPhone 11 og lader ca annenhver dag med trådløs lader. Inntil nylig ladet jeg om natta, men mannen satt ned foten mot nattlading så nå må jeg lade på dagen, og det går så treigt da jeg ikke har hurtiglader. Liker å lade mobilen helt opp, selv om jeg har hørt det beste er å ikke lade fullt opp. 

Wow annenhver dag? Eneste telefon æ har hatt som har holdt ut en hel dag uten lading er oneplus 6t.

ellers så lader æ 1-2 ganger daglig., kommer an på bruken.. 

ik fornøyd med batteriet på 11pro med -4% battertilstand på 4mnd

Lenke til kommentar
8 hours ago, bbios said:

Wow annenhver dag? Eneste telefon æ har hatt som har holdt ut en hel dag uten lading er oneplus 6t.

ellers så lader æ 1-2 ganger daglig., kommer an på bruken.. 

ik fornøyd med batteriet på 11pro med -4% battertilstand på 4mnd

Mitt batteri er på 96% etter like lang tid, og jeg sørger for å ikke lade helt opp. 

Lenke til kommentar

Tror mange overdramatiserer. 
Hatt en IPhone XS siden Des.2018 og dens batt status er 94%
Har ligget til lading stort sett hver natt med trådløs Belkin fra jeg legger meg til jeg står opp.
Instilling for optimal lading har vært påslått siden det kom.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis du har hatt din XS siden des 2018 med 94% så skjønner du at det ikke er helt overdramatisering når en iP11 er nede på 96%  ila et par mnd.

 

Har sørget for å ikke lade den mer over 80-89% og ikke la den droppe under 20-30% før jeg lader den. Likevel så dropper den så kjapt altså ... 

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Lami skrev (15 minutter siden):

Hvis du har hatt din XS siden des 2018 med 94% så skjønner du at det ikke er helt overdramatisering når en iP11 er nede på 96%  ila et par mnd.

 

Har sørget for å ikke lade den mer over 80-89% og ikke la den droppe under 20-30% før jeg lader den. Likevel så dropper den så kjapt altså ... 

Jo faktisk, for ned et par prosent gikk ganske raskt. 
Det er neppe noen andre batterier eller ladelogikk/kretsi IP11 enn i 10X.

Lenke til kommentar
bbios skrev (11 timer siden):

Wow annenhver dag? Eneste telefon æ har hatt som har holdt ut en hel dag uten lading er oneplus 6t.

ellers så lader æ 1-2 ganger daglig., kommer an på bruken.. 

ik fornøyd med batteriet på 11pro med -4% battertilstand på 4mnd

Ja, stort sett. Er kanskje ikke den som bruker mobilen aller mest men jeg bruker den hyppig.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (2 timer siden):

Jo faktisk, for ned et par prosent gikk ganske raskt. 
Det er neppe noen andre batterier eller ladelogikk/kretsi IP11 enn i 10X.

Så du mener at på de neste 20mnd så skal det kun gå ned 2% kontra 4% på 4 mnd? 

Lenke til kommentar

Er det noen med iPhone 11 Pro og dual sim som har samme problem som beskrevet under:

Jeg har en iPhone 11 Pro med siste versjon av iOS installert(13.5)

Bruker Talkmore som mitt hovednummer(har bankid registrert på dette nr) Så har jeg en Telenor abb som er koblet til med E-sim som jeg hovedsaklig har satt opp som data abb selv om jeg iblant bruker den til å ringe ut og få inn samtaler på.

Når jeg har begge nr aktivert så vil ikke BankID på mobil virke, så fort jeg skrur av Telenor nr og kun har på Talkmore nr så virker den igjen.

Flere som har vært borti dette og om det er noe løsning annet enn at jeg før bruk av bankid Mobil må skru av og på Telenor nr mitt?

Lenke til kommentar
bbios skrev (57 minutter siden):

Så du mener at på de neste 20mnd så skal det kun gå ned 2% kontra 4% på 4 mnd? 

Nei. Jeg mener at det går ned noen prosent først litt raskere enn de neste to og neste to osv. Ikke at du kan dele mine 6% på 20 måneder for å finne ut kapasitetstap pr mnd. Jeg har hatt iPhone 5 , 6 ,7, 10 , alle i 24-36 måneder og kapasitetstap har ikke vært noe issue.

Har det en defekt derimot eller «utbrukt» så vil det sannsynligvis akselerere .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (11 minutter siden):

Nei. Jeg mener at det går ned noen prosent først litt raskere enn de neste to og neste to osv. Ikke at du kan dele mine 6% på 20 måneder for å finne ut kapasitetstap pr mnd. Jeg har hatt iPhone 5 , 6 ,7, 10 , alle i 24-36 måneder og kapasitetstap har ikke vært noe issue.

Har det en defekt derimot eller «utbrukt» så vil det sannsynligvis akselerere .

Da må vi vel ha veldig forskjellige bruksmønster, hatt issue på de forskjellige 

- 5s( ganske tidlig med feilmelding i kulden "enheten er overopphetet elns" men den va bare å restarte igjen) 

- 6 (slo seg bare av) 

-7 (samme som 6, byttet batteri under Apple’s "kampanje" pris sommer 2018? Den er på 84% nå, mellom 85-90 når det ble byttet. 

- 10 hadde jeg etter ca 18 mnd 82/4%) 

-11 pro nå etter 4 mnd-ish 96%

Lenke til kommentar
bbios skrev (1 time siden):

Da må vi vel ha veldig forskjellige bruksmønster, hatt issue på de forskjellige 

- 5s( ganske tidlig med feilmelding i kulden "enheten er overopphetet elns" men den va bare å restarte igjen) 

- 6 (slo seg bare av) 

-7 (samme som 6, byttet batteri under Apple’s "kampanje" pris sommer 2018? Den er på 84% nå, mellom 85-90 når det ble byttet. 

- 10 hadde jeg etter ca 18 mnd 82/4%) 

-11 pro nå etter 4 mnd-ish 96%

Mulig det. Eller så må jeg ha vært ekstremt heldig. Jeg er lite ute i skog mark og bedriver lite utendørs vinteraktiviteter. Så store temperatur endringer under bruk er mine mobiler vært svært lite utsatt for.
Jeg har alltid ladet telefonen hver natt selv om den har hatt f.eks 40-50% igjen. Da med tanke på jobb situasjon og reising vil man ofte trenge fullt ladet mobil fra morgenen. 

Kona hadde forresten en iPhone 5 (non  S) som hadde produksjonsfeil og fikk nytt batteri og powerknapp. Denne var faktisk dårlig batterikapasitet på når den ble byttet ut,  men det var etter 4-5 års bruk.

Har en Lenovo Yoga laptop generasjon 1 som var langt nede på 80 tallet i kapasitet prosent før det var fått 10 måneder , det var ille. Men om det hadde vært noen og nitti hadde jeg nok ikke reflektert mye over det.

At iPhones har slått seg av når det er ned mot null grader er jo en kjent sak dessverre .

Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
  • 3 uker senere...

I mangelen av en bedre tråd så kan jeg vel likså greit poste det her. Er det noen her inne som har erfaring med Eplehuset og reklamasjon? Og hvilke krav norsk forbrukerkjøpslov faktisk stiller for at selger kan gi deg avslag?

Har selv levert inn mine AirPods Pro. De er riktignok ikke kjøpt av Eplehuset så forstår jo at de blir en slags skadelidende mellomledd her. De er kjøpt direkte fra Apple.no men Apple har jo ingen måte hvor du kan returnere direkte mot Apple, på AirPods Pro så refererer de utelukkende til forhandlere så da falt jeg på Eplehuset.

Her har jeg nå fått avslag, og de gir avslag på både garanti og reklamasjon direkte. For meg virker jo det litt snodig, de er levert inn på garantiservice og de er innenfor garantiperioden, får man avslag på garanti så pleier man jo å rette reklamasjon i etterkant om man ikke er enig i avslaget er det ikke sånn det normalt foregår? Reklamasjon benyttes jo kun om garantitiden er ute og norsk lov fremdeles gir deg rettigheter utover det produsenten/selger selv vil gi deg, eller i situasjoner hvor produsent/selger ikke vil dekke reparasjon innenfor garantivilkårene men du kan fremdeles bli dekket innenfor norsk forbrukerkjøpslov og reklamasjon?

Eller er jeg helt på bærtur her nå?

 

Uansett så nektet de å reparere de på garanti eller reklamasjon. Og jeg fikk tilsendt to nokså høyoppløste bilder per e-post hvor de peker på tre hakk jeg har i plastikken på venstre ørepropp. Det er jo forsåvidt ingenting å si på bildene, men ingen av disse hakkene er annet enn kosmetisk. Det er ikke noe brudd igjennom plastikken og inn i selve øreproppen, hvertfall ikke noe som kommer frem av bildene. Det sjokkerer meg ikke om Apple har noe i sine garantivilkår som tilsier at kosmetisker skader som dette er brudd på garantivilkårene men så var det jo dette med reklamasjon da.

Selger skal vel fremlegge bevis som et grunnlag for hvorfor de nekter reklamasjon? To bilder som viser tre små hakk i plastikken er vel neppe noe saklig grunnlag for å nekte reklamasjon? Det stilles vel krav til dokumentasjon mellom grunnlaget som legges ned for å nekte reklamasjon og funksjonssvikten som produktet er levert inn for?

Eller har jeg alt for stor tiltro til lovgivningen her og hvilke rettigheter vi som forbrukere sitter på?

For meg så virker det som Eplehuset har retningslinjer fra Apple og disse kosmetiske skadene bryter jo da tilsynelatende med vilkårene og ergo blir man nektet garanti. Det har jeg full forståelse for, men at de bare blankt nekter reklamasjon i samme slengen har jeg litt vanskeligere med å forstå. Det er da ikke Apple som dikterer vilkårene for reklamasjon? Hele poenget med lovfestet reklamasjonsrett er jo nettopp for å forhindre produsenter fra å ha usaklige vilkår som kan nekte reparasjon?

 

For å gjøre usakligheten enda større så krever faktisk Eplehuset 400 kr mer for å bytte utenfor garanti sammenlignet med hva Apple selv har opplyst på sine egne nettsider:
https://support.apple.com/no-no/airpods/repair/service

Akkurat hvem man skal skylde på her av Apple og Eplehuset er ikke godt å si. Men når Apple selv tvinger deg til å gå via en forhandler så må man jo nesten kunne forvente at prisene som opplys på supportsidene til produsenten skal være reelle. Eplehuset vil sikkert argumentere for at de tar et servicegebyr fordi de har sett på øreproppene men ettersom det ikke foreligger noen annen måte for meg til å få øreproppene vurdert og bli tilbudt erstatning så har jeg vanskelig med å forstå hvordan de skal kunne bake inn ekstra gebyrer på prisene som Apple opererer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...